Kolik......

W

Warmia

Tror att mitt dräktiga sto som ska föla i slutet av april har koliksymtomer och har haft detta under flera veckor nu. Hur gör jag för att förhindra att detta blir till mer kolik?
Stot går på lösdrft med fri tillgång på höenselage....
Hon fick ett anfall för 3 år sedan när hon var dräktig med sitt första föl, trodde då att det var kall mat/betfor hon var känslig för och har därefter varit noga med att betforen har varit i värme, dock mummsar hon mycket snö har jag sett och vattnet blir ju fort kallt med dessa tempraturer ute, kan detta orsaka koliksymtomerna?:confused:

Sv: Kolik......

Se till att hon dricker ordentligt, stor giva mycket blöt betfor, jag skulle även ge lite kli. Och så rejält med rörelse. Det kan ju vara så att de står still mera när det är mycket snö som nu.

Hej,
Se till att ha parafinolja hemma. Det är det som veterinär använder vid kolik.
Kolik är ju "ont i magen". En häst som inte får något kraft foder alls utan bara hö, tror jag inte du behöver vara så orolig.

se till att hon dricker mycket,och ge henne parafin olja eller vanlig matolja.det smörjer magen bra.

att gå ut och gå med henne och få igång magen kan ju oxå fungera

* Var alltid noga med att kolla upp om det är mögel i ensilagebalen.
* Se till att hon rör på sig regelbundet så länge hon orkar.
* Passa så att du ej förstör magens naturliga ph värde om du ger tillskottsprodukter.
* Kallt vatten kan vara en orsak till kolik. Människor får ju också ont i magen om de dricker något riktigt kallt.

En ponny i stallet fick kolik och efter en analys som vet. gjorde visade det sig att hästen var allergisk mot kli och betfor. När ägarna tog bort det hade hästen aldrig kolik mer.

Vi får hålla tummarna att hon inte får kolik när hon ska föla och att fölet är friskt. :)

Kanske det inte är kolik utan fölet som vänder sig eller bråkar runt i magen...? Börjar ju närma sig fölning...

Zavaana skrev:
Kanske det inte är kolik utan fölet som vänder sig eller bråkar runt i magen...? Börjar ju närma sig fölning...

Verkar inte så troligt, koliksymptom ska man alltid ta på största allvar. Kolik håller dessutom ofta i sig så länge att veterinär måste tillkallas. För övrigt rekommenderar jag ingen att vänta. Enligt min mening - ring direkt!

Hej!

Jag brukar nu på vintern, då hästarna har en tendens till att inte dricka så mycket, ge mina hästar kli-vatten.

Alltså jag häller på varmt vatten (ca 6 liter) över lite kli (ca o,5 liter) och sedan silar jag av kliet och häller i lite paraffinolja i det varma vattnet med smak av kli. Det går ner!

Kliet kan du ju använda när du sedan fodrar hästen. Eller så får du helt enkelt slänga det.... vad gör man inte för sina små djur?!

Tack för era svar!

Det är just när hon har legat ner och reser sig så är hon superirriterad och svansen går i ett och sparkar med bakhovarna väldigt intensivt. Precis som lite kolikkänning men går över efter 3-4 minuter. Detta har varat i flera veckor nu och det är samma sak varje gång jag ser henne resa sig efter att ha legat i snön, kan också ligga ovanligt mycket och länge vissa dagar........
Går på lösdrift och väljer att heldre ligga ute i snön än att gå in på sitt torra och halmade lösdrifthus.

Warmia skrev:
Tack för era svar!

Det är just när hon har legat ner och reser sig så är hon superirriterad och svansen går i ett och sparkar med bakhovarna väldigt intensivt. Precis som lite kolikkänning men går över efter 3-4 minuter. Detta har varat i flera veckor nu och det är samma sak varje gång jag ser henne resa sig efter att ha legat i snön, kan också ligga ovanligt mycket och länge vissa dagar........
Går på lösdrift och väljer att heldre ligga ute i snön än att gå in på sitt torra och halmade lösdrifthus.

Hm, efter den beskrivningen hamnade ju saken i ett annat läge.
Riktig kolik går ju inte över efter 3-4 min.

Warmia skrev:
Tack för era svar!

Hejsan!

Jag kan ha en ganska så rimlig orsak på hjärnan,
men jag kan dralla upp några orsaker till kolik.
* Hästen får i sig aldelles för mycket snö, och för lite mat.
Detta ger förtryckningar och orsakar ofta kolik.
Din häst kanske föredrar snö istället för mat? :p

* Hästen fryser och spänner ländryggen.. Detta ger
spänningar i hästens mage och kan också orsaka kolik.

* Hästen har fått i något olämpligt.

några orsaker iaf.. om det är ngt utav
dessa tror JAG isf på att hon äter för mkt snö.

// Frida

Nicke skrev:
Hm, efter den beskrivningen hamnade ju saken i ett annat läge.
Riktig kolik går ju inte över efter 3-4 min.
Vad är "riktig" kolik?
Som jag ser det är kolik symtom på smärta från bukregionen varken mer eller mindre. Jag har visserligen aldrig varit dräktig men de av er som har har säkert känt av det i större eller mindre utsträckning.
PL

peter_lundin skrev:
Vad är "riktig" kolik?
Som jag ser det är kolik symtom på smärta från bukregionen varken mer eller mindre. Jag har visserligen aldrig varit dräktig men de av er som har har säkert känt av det i större eller mindre utsträckning.
PL
Jag som varit "dräktig";) 4 gånger fullt ut kan berätta att det gjorde aldrig så ont med gaser i magen som vid högdräktigheten. Varken mat eller gaser fick plats. Tarmarna stod stilla kändes det som. Kan förstå ett högdräktigt sto som får gaskolik. Det gör:devil: ont och kan gå över på kort tid.
Mitt ena sto som har några månader kvar har tyvärr haft 2 gaskolikanfall som under senaste månaden, tack o lov så har det gått över fort.

peter_lundin skrev:
Vad är "riktig" kolik?
PL

:D Inte jag heller....(dräktig alltså )
Givetvis har du rätt. Jag menar, att när man står där med mobiltelefonen i ena näven, och grimskaftet till en häst som rullar och vägrar resa sig vad man än gör, även om det gått tjugo minuter,
i andra näven, då fattar man att man måste tillkalla veterinär.
Den här varianten med 3 minuters-kolik, verkar kanske inte kräva medicinsk vård. eller jag vet inte...man kanske ska ringa ändå?
Vad skulle du rekommendera? ringa eller inte ringa, det är den stora frågan ...

Hm....
Jag tror också ganska mycket på detta med snö för jag ser ofta henne stå och pilla i sig snö. Att hon får förlite mat är i så fall hennes eget fel då hon har fri tillgång.

Till er andra....

Att ringa vet. skulle jag nog inte göra just nu om det inte blir värre. Skulle jag ringa så skulle jag ju få ringa direkt när jag ser att hon går och vilar för när hon ställer sig upp är det samma sak varje gång, irriterad och sparkar 2-4 minuter. Skulle jag se att detta skulle förvärras ja då skulle jag nog ringa.......
Sedan är det svårt att veta om det är koliksymtomer eller något annat som irriterar henne när hon legat ner.

Min spontana tanke blir livmoderomvridning.
Om det var mitt sto, så skulle jag ta ut en veterinär som fick känna efter att allt är på rätt plats.

Du skriver att du är noga med att betforn är varm, men den har ju fri tillgång till silage i hagen, och är inte den iskall så vet inte jag.

Jag kan inte låta bli att fnissa lite för mig själv trots allvaret i ditt problem, jag fick nämligen själv barn för c:a 4 månader sedan och din hästs problem liknar de man har i slutet av en graviditet. :) Trög mage, gasig och konstant kissnödig. Det är väl ingen skillnad för hästar antar jag.

Ja jag kommer att fråga min veterinär när hon nu i veckan kommer ut och vacc mina hästar, ska hon ändå hit kan hon ju lika bra ta en titt på henne........

Till nästa:

Varm och varm, jag ser till att betforen inte får någon fryst yta eller innehåll. Höenselaget är så pass torrt att det inte fryser, sedan så lägger jag ut nytt 4ggr / dag så att det alltid fylls på nytt och frächt!!!
Ja kanske är det samma som för människor med gaser i magen och sånt är bara orlig då hon har haft det såååå länge samma symtomer.......

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: MissMisty
·
Hästvård Mitt ena dräktiga sto fick svår kolik igår, och inte förrän idag är hon bättre. Vi har kämpat hela natten med henne och veterinären har...
Svar
10
· Visningar
2 157
Senast: Barabia
·
S
Träning Jag har funderat på att bygga en lösdrift att ha min kallblodstravare på, men jag är skeptiskt till kombinationen långvarig kyla, arbete...
2
Svar
22
· Visningar
2 874
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar