B

Buttercup3

Vad är det första veterinären gör när hon kommer ut till en häst med symptomen kolik? har aldrig haft en kolikhäst är bara intresserad av att veta hur en vet arbetar då...

någon som vill svara på min fråga?

Sv: Kolik

Hos oss går det till så här: Vet frågar vad som har hänt och diskuterar vad som tyder på att det är ett kolikanfall. Kollar temp, puls och cirkulation. Lyssnar på magen. Känner i ändtarmen om det verkar vara stopp.
Om det är kolik så får hästen kramplösande medel intravenöst.
Min häst har haft kolik flera gånger pga förstoppning och då blir han slangad med vatten och olja. När man stoppar ner slangen ser man också om där finns överfyllnad, sånt som hästen skulle ha kräkts upp om den hade kunnat.

Senast ändrad:

När min häst hade kolik kom inte veterinären alls. Jag hade tur som kände en tjej som har en moster som känner en homeopat som bor några hundra meter från där jag bodde...

Gav henne små piller. Jag vet inte om det var de som hjälpte, men hon var jäkligt dålig innan, kastade sig på backen hela tiden :/ Jag hade ju ingen tidigare erfarenhet heller så det var skönt att ha tre personer där som stöd.

Det kan ju vara så att det skulle ta tid att komma. eller att ordinarie vet var ledig. Det är svårt att få tag på jouren och ofta får man vänta många timmar. Sist fick jag vänta 4 timmar innan hon kom. :smirk:

Inte hennes fel att det bara finns två jourvet :eek: här omkring. Det är Sjöbo och Flyinge. *suck*

Hon var på väg åt andra hållet så hon sa att vi skulle ringa igen om det blev sämre eller inte gick över efter några timmar...

Lite dumt att skriva att hon inte kom alls. Låter ju som att hon vägrade komma öht. :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
537
Senast: Kristall10
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 789
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 780
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30