Katur

Trådstartare
Hej! Veterinären var här för 2 timmar sedan och gav min shettis valack en kramplösande spruta då koliken inte ville släppa! Enligt henne var orsaken till koliken troligen dåliga tänder så jag har bokat en tid på en ATG- klinik nu. Hästen är 21 år gammal så hon tyckte det var lika bra att han fick komma till en klinik och bli ordentligt genomsökt i munnen. Jag har endast ägt honom lite mer än ett år och vet ej hur noga de andra ägarna har varit!

Nu tillbaka till koliken! Det jag undrar är hur länge en sån där spruta brukar verka, alltså om koliken ej har släppt när medlet går ur kroppen på honom? Så man vet ungefär när han kan börja få ont igen. Dum som jag är glömde jag fråga det när veterinären var här!

Just nu står han inne i boxen men innan veterinären kom har jag gått med honom sedan kl 08. Han har inte bajsat än så det är det jag väntar på!

När tycker ni att man ge honom hö/kraftfoder?
När ska han få komma ut? Eller är det bättre för honom att vara ute i hagen redan nu?

MVH Maria

Sv: Kolik

Katur skrev:
Hej! Veterinären var här för 2 timmar sedan och gav min shettis valack en kramplösande spruta då koliken inte ville släppa! Enligt henne var orsaken till koliken troligen dåliga tänder så jag har bokat en tid på en ATG- klinik nu. Hästen är 21 år gammal så hon tyckte det var lika bra att han fick komma till en klinik och bli ordentligt genomsökt i munnen. Jag har endast ägt honom lite mer än ett år och vet ej hur noga de andra ägarna har varit!

Nu tillbaka till koliken! Det jag undrar är hur länge en sån där spruta brukar verka, alltså om koliken ej har släppt när medlet går ur kroppen på honom? Så man vet ungefär när han kan börja få ont igen. Dum som jag är glömde jag fråga det när veterinären var här!

Just nu står han inne i boxen men innan veterinären kom har jag gått med honom sedan kl 08. Han har inte bajsat än så det är det jag väntar på!

När tycker ni att man ge honom hö/kraftfoder?
När ska han få komma ut? Eller är det bättre för honom att vara ute i hagen redan nu?

MVH Maria
Jag hade ju gått med honom en ordentlig sväng så han får röra på sig och magen komma igång. Verkar han efter det pigg och har haft avföring samt det är tarmljud gett honom lite hö att tugga på.

Hej! Jag kommer precis ifrån stallet igen och då "lurade" jag honom att bajsa genom att ta ut den andra hästen ur stallet. Han brukar alltid göra det då så jag skulle se om det funkade nu, och det gjorde det! Han var redan mycket piggare efter sprutan, buffade och ville äta av höet i boxen. Vilket han inte ville i morse!

Tycker du jag ska gå med honom ändå eller räcker det så här? Han har inte feber men är blöt sedan han har svettats. Så det känns som att jag helst inte vill gå med honom.

Hästarna brukar få hö vid 15.00 tror du han kan få lite då också?

MVH Maria

Katur skrev:
Hej! Jag kommer precis ifrån stallet igen och då "lurade" jag honom att bajsa genom att ta ut den andra hästen ur stallet. Han brukar alltid göra det då så jag skulle se om det funkade nu, och det gjorde det! Han var redan mycket piggare efter sprutan, buffade och ville äta av höet i boxen. Vilket han inte ville i morse!

Tycker du jag ska gå med honom ändå eller räcker det så här? Han har inte feber men är blöt sedan han har svettats. Så det känns som att jag helst inte vill gå med honom.

Hästarna brukar få hö vid 15.00 tror du han kan få lite då också?

MVH Maria
Hörde du några tarmljud?
Prova att ge honom lite hö vid 15,men håll honom under uppsikt.
Håll koll på hans avföring och om han har någon mer,för att vara säker så lägg ett täcke på honom och gå en sväng efter han ätit 15 höet.

Nej, men innan veterinären kom så kurrade det till några gånger. Fast efter det så hade han ju också ont, men jag vet inte hur det är nu. Han har en fleecetäcke på sig nu så han ska hålla sig varm och torka upp. Ja, jag ska kolla honom noga efter höet. Tur att man har gångavstånd till stallet sånna här dagar!

Ha koll på att han dricker! Vätska är viktigt vid kolik, passar inte vatten så lite betfor i vattnet brukar hjälpa.

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 270
Senast: Sirap
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 921
Senast: Egonson_
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 071
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 089
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama