MaRomer

Trådstartare
Hej!

Jag har ett dräktigt new forest sto. Hon får kolik hela tiden. Hela tiden är vel och ta i men hittils har hon fått det 2 ggr på mindre än 1 månad. Förra vintern hade hon oxå kolik ett antal gånger. Hon är inte den hästen som det gr över på utan det tar några timmar. Förra vintern fick vi ringa veterinären kl 1 på natten. Hon sa att det inte var "riktig " kolik. Och kunde inte ställa en diagnos och säga vad det var for fel. till råga på allt så hade hon vätskebrist oxå.
Det brukar gå till så att hon får sitt kraftfoder, tar nån tugga sedan slutar hon och viker upp överläppen. Givetvis slutar hon äta. Man får dra hästen ur boxen och ut på gården. Hon stressar inte när hon äter och för tillfället får hon bara krafft breed plus och betfor. Hon får bara 1 kg breed och 1 kg blöt betfor. Detta täcker inte ens halva dagsbehovet.

Hjälp mig innan hon har kommit lämgre in i graviditeten! (Ska föla i början på Maj)

//Malin

Sv: Kolik!

hej!!! Min kompis häst har åxxå haft kolik, fast bara en gång! dem sa till att lägga i för "mkt" vatten i maten!! du kanske ska blöta kraften??? fråga just din vetrinär om det hjälper för hennes behov! för då kan hon juh inte " sätta i halsen"!! :confused: man kan åxxå ge såna linfrön lr Provivas Nyponsopa! Brukar jag ge min polle när dem "äter grus" i hagen! det är jätte bra :) Man kan åxxå lasta pollen å åka en runda där det är guppit!!då brukar det gå över!!! Allt deta har vi gjort på en ponny med grus kolik, vet ej om man ska göra det på din ponny! ja tykker du ska fråga din vetrinär va han/hon rekomenderar! fråga åxxå om det ja sa går;P Lykka till me ponnyn! hoppas fölningen går bra!

Det är viktigt att hålla magen igång. Till det behövs tillräcklig mängd grovfoder och tillräcklig mängd vatten.
Står hästen påbox eller går hon på lösdrift?
På box har man mer kontroll på att hästen verkligen dricker.
Försök se till att hon får ljummet vatten på vintern, då har de en benägenhet att dricka mer. Thermobar är dyrt, men det är många veterinärbesök också.
De dricker oftast mer ur hink eller kar, än ur vattenkopp.
Har du kollat tänderna hos hästtandläkare? Träckprov?
Är det verkligen sand o skräp i magen som är boven, finns det många olika tricks o recept att ta till.
Men är man lite lat, kan man som jag använda Dynavena Mash, som har en svagt utrensande, laxerande effekt, och min häst har slutat att få kolik sedan jag började med det för ett år sen.

Det är inte så ovanligt att dräktiga ston får "koliksymptom" vid 40-100 dygn ungefär...

Ge henne loppfrö och /eller linfrökaka!!!

Loppfrö och proequo (proviva för häst) kan vara bra att testa. Återkommande kolik kan var tecken på magkatarr så man skulle kanske göra en koll på detta. Loppfrön gör att sand och dyligt kommer ut och proequon är bra för bakteriefloran i mage och tarm. Återkommande kolik skall nog utredas närmare.

tyvärr hatar hon linfrön vi har provat det innan...det gick inte ner. ska skicka i väg ett träckprov...nj koliken beror nog inte på att hon e dräktig då hon hade det förra vintern me.. ska prova lite av det ni har föreslagit.

Tack för alla svar!

Kan hon kanske ha brist på B-vitamin? I alla fall så hjälper b-vitamin till mycket och överskottet kissas ju ut, så det är nog värt ett försök. Jag ger foderjäst, som jag tycker ger bra mage och päls.
Magdalena

När jag jobbade i hoppstall i Tyskland så gav vi något som heter Mash till hästar som lätt får kolik. Veterinärklinikerna i Tyskland ger också Mash till kolikhästar. Här i Sverige kan man köpa Mash via Eggersmann. Mash fungerar kanonbra! :banana:

hade veterinären ute å kollade henne när hon vaccinerades..han tyckte hon hade perfekt hull å berömde henne..vi kom överens omatt ta bort kaften ett tag å så skrev han ut ett mask medel....nått starkt...han yckte inte vi skulle skicka iväg nått prov då hon inte visade nått tecken...nu har hon inte fått kolik sen ja skrev tråden..min lilla gumma!!

//Malin

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd. Förra vintern fick min häst kolik. Ganska allvarlig som slutade med x antal dygn på djursjukhus, men allt slutade bra...
Svar
12
· Visningar
1 671
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 849
Senast: Fenestra
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 115
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama