J

jutta

Hej allihopa! Jag har en islänning som har problem med kolik. Han är två år och har haft det 5 ggr i sommar (och tydligen 4 ggr förra sommaren hos uppfödaren). Han har varit in på klinik men där kunde de inte se att det skulle vara något fel på tarmarna. Har fått höra att dom kan få kolik om dom blir kalla - tycker dock att det då borde vara vintertid det dycker upp..? Är det någon som vet eller har några bra tips till mej

Sv: Kolik

Min shettis har haft väldiga problem med kolik. Hon har haft det ca 10-12ggr under de 5 åren hos oss.
Mest på höst och vinter.
Anledningen till att hon fått det är antagligen för hon hela tiden går och pillar i backen. Hon får i sig bakterier och smuts + att hon har känslig mage. På vintern får hon i sig bakterier genom snön. Ibland vid foderbyten har hon fått kolik också, så byter foder gör jag aldrig mer.

Finns det något på sommaren som din häst äter som han inte tål? Tex växt i hagen?

Kolik kan bero på förändring i mag och tarmflorebakterier, när har koliken kommit ex vis vid betesbyte eller andra foderförändringar?
Man kan prova att ge te x Probimin, eller försöka bygga upp en bättre mag och tarm miljö med hjälp av linföolja. Men detta tar tid, minst 120 dagar innan mage och tarm ändrat fettlagret och sedan krävs underhåll på det.

En anna sak som man skall ge akt på, dricker pållen? För även om de äter gräs krävs vatten, tyvärr kan islandshästen bli lite väl slarvig med att dricka när de betar.

En liten kuriosa om det kan ha betydelse i sammanhanget vet jag inte, men märkligt är det. Jag vet hästar som har haft liknande problem, men de har gått i en liten flock 2-3 hästar. När denna pålle flyttades till en större flock, hade flocken som rutin att gå och dricka 3 ggr per dag. Problemen försvann för denna häst, så helt klart berodde det på att han inte drack tillräckligt.

Boj skrev:
När denna pålle flyttades till en större flock, hade flocken som rutin att gå och dricka 3 ggr per dag. Problemen försvann för denna häst, så helt klart berodde det på att han inte drack tillräckligt.

Intressant. Min shettis dricker inte överdrivet mycket vad jag märkt. Rör knappt vattnet i boxen på natten. I hagen är det svåt at kontrollera eftersom jag inte bor vid stallet.

Tack för tipset. Har själv varit inne på om det kan vara så att han dricker för lite... Ska även lägga till linfröolja till kosten. Men undrar fortfarande om det är någon som hört att de kan få kolik av kyla i sig!?

Det skulle kunna vara möjligt, en annan årstid men inte nu. Om häststackarn fryser under sommaren, då undrar jag vilken livskvalite den hästen har. :cry:

Min häst har haft det likadant, men det gick bort helt med Dynavenas Mash.

Min ponny hade sandkolik, hon hade minst 4ggr kolik på 1år , så först trodde domhon hade magsår men dne visa det sig att hon hade sand i tarmarna. Prova ge loppfrön det ska tydligen hjälpa.

Jag hadd fruktansvärda problem med kolik med min nya häst..
Fick en massa anfall och efter att ha pratat med föra ägaren som insisterade att hästen var avmaskad som den skulle så gjorde jag i alla fall ett träckprov och konstaterade att hästen hade ENORMA mängder blodmask...
Som någon skrev: Har ni tagit träckprov?

Samma här... fast bandmask.
Min fick ett par täta kolikanfall, jag skickade in träckprov som visade bandmaskinfektion. Trots att hon var avmaskad enl. "regelboken".
En kur med Droncit, sen upphörde kolikerna ;)

...nej jag har inte lämnat träckprov men överväger starkt sedan jag läst dessa inlägg från er - det blir ju lätt att man bara avmaskar slentrianmässigt.. och jag tror nog inte att jag är ensam om det tyvärr .

När veterinären kommer vid kolikfall häller dom i hästarna olja. Vi ger vid mindre kolikslängar därför lite olja med hjälp av tex 1/2 liters plastflaska. Häller ner lite i taget i strupen. Ger dagligen 1/2 - 1 dl rapsolja i maten, för det "oljar upp" nerigenom tarmarna. Har hört flera rön om vilken olja som rekommenderas, men har läst flera att rapsolja är bra.

Vi hade en häst som hade mkt känsliga tarmar pga vissa orsaker. Vi gav hon matolja, linfrökaka, kli. All hennes övriga kraftfoder blandades tillsammans med betforn (samt matolja, linförkaka och kli) och vi hade rikligt med vatten i maten.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
946
Senast: Zpunk
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 193
Senast: Ridinglady
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
25
· Visningar
2 319
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar