J

josse_horses16

hmm.. vad kännetecknar kolik? misstänkte det i dag på en häst i stallet som är ganska ny, men eftersom jag inte känner honom så vet jag inte..

han verkade allmänt uppstressad och skrapade i marken.. jag tog ut honom och gick ett tag, han verkade "normal" så mycket jag vet om honom. men sen vägrade han gå åt ett håll och ville gå hem.. eftersom vår hund var agressiv åt samma håll tidigare på morgonen misstänkte vi att kanske en björn eller nåt gått förbi.. men de andra hästarna, två andra, reagerade inget alls när jag ledde dom dit..

jag vill inte göra misstaget att tro att allt är bra.. för något var det ju.. han ömmade ingenstans, ingen feber, åt och drack och lugnade ner sig sen..
det var säkert inget.. men någon som kan kommentera el nåt?

Kram/orolig

Sv: Kolik?

josse_horses16 skrev:
snälla!! någon?

Om du är orolig tycker jag att du ska ringa en veterinär.
Men det låter inte som om det vore kolik iaf vad du har berättat.
Men det bästa kännetecknet är om du lyssnar på magen och den är helt tyst. Inget ljud överhuvudtaget och hästen är orolig då är det början till kolik. För en häst:s mage ska alltid låta. Gå ut och lyssna på dom andra hästarnas mage och sedan på den andra så hör du skillnaden. Går det för långt börjar hästen svettas onormalt mycket. Lägger sig ned och rullar. Om det är så, ge absolut inget att äta. Fast å ena sidan är den sjuk så ratar den all mat. Gå ut och gå massor medans du väntar på veterinären. Det är en farlig sjukdom som man inte ska laborera med hur som helst om man inte är kunnig.
Lycka till!

Några i gen kännande täcken på kolik!

1Hästen vill lägga sig och rulla
2 Hästens mage låter ingenting
3 Hästen skiter och prutar ingenting

Lycka till!

Ps: Jag tycker att du ska ringa en vet om du är orolig

/Donald duck

ja det är bra att ringa vet när man inte vet ett jota om hästsjukdomar.. men vet man litegrann och kan kontrolera puls sådant så finns det ingen anledning att ringa veterinär.. veterinärerna har full upp ändå.. dessutom kostar det onödiga pengar om man kan fixa det själv..

josse_horses16 skrev:
hmm.. vad kännetecknar kolik? misstänkte det i dag på en häst i stallet som är ganska ny, men eftersom jag inte känner honom så vet jag inte..

han verkade allmänt uppstressad och skrapade i marken.. jag tog ut honom och gick ett tag, han verkade "normal" så mycket jag vet om honom. men sen vägrade han gå åt ett håll och ville gå hem.. eftersom vår hund var agressiv åt samma håll tidigare på morgonen misstänkte vi att kanske en björn eller nåt gått förbi.. men de andra hästarna, två andra, reagerade inget alls när jag ledde dom dit..

jag vill inte göra misstaget att tro att allt är bra.. för något var det ju.. han ömmade ingenstans, ingen feber, åt och drack och lugnade ner sig sen..
det var säkert inget.. men någon som kan kommentera el nåt?

Kram/orolig

första tecknen på kolik är:
hästen är orolig och skrapar med hovarna (dom bygger en kulle för att kuna spänna ut magen genom att ligga på rygg på kullen)..

vad gör man?
Lyssna på magen, kontrollera puls och andning, titta i ögast och munnans slemhinnor, är de blodfattiga och nästan vita är det något fel.. är benen kalla?

gå ut å gå med hästen, om hästen kan(orkar/vill) trava så trava någon sträcka då och då.. det studsar igång magen.. mellan 30min-promenaderna bör hästen släppas i stor box eller i ridhuset/ridbanan 10 min, kontrollera vad hästen gör.. om hästen gör kullar och rullar över dem hela tiden är det bara ut och promenera igen..

om hästen efter någon timme inte är bättre så ring veterinär som får komma å ge kramplösande.. ELLER OBS! om hästen verkligen har ont, inte går att promenera eller ställa upp, har mycket hög puls och hyperventilerar, rullar med ögonen osv, dvs AKUT kolik så ring veterinär genast och (det låter hårt) spöa upp hästen och ut å gå.. även fast ni får tvinga den till att gå så är det bättre än att hästen dör..

Senast ändrad av en moderator:

Utan att ha kolik så kan min häst under vintrarna känna sig lite övergiven i sin box då de andra hästarnas mattar är där och pysslar och jag redan varit där på fm (jobbar kväll). Han brukar då skrapa med hovarna för då får han uppmärksamhet. Alla går dit och säger till honom att sluta. Ibland öppnar de boxdörren och klappar lite och då slutar han på en gång. Inga kolik symptom alls. Men det är väldigt frusterande för de på stallet när han håller på. Förra vintern tog vi en sprayflaska med vatten som de sprutade på honom för att få honom att sluta, det fungerade hyfsat.

det är skillnad på uppmärksamhetsskrapandet och kolikskrapandet.. precis som skillnaden mellan samlad galopp och sken.. förstår du?

Något som visar ganska väl om en häst har kolik är just att den skrapar med hovarna plus att den brukar titta på sin mage. Som andra redan skrivit så brukar även kolikhästar lägga sig ner och resa sig upp om vartannat, även rulla runt. Hästen ska motioneras lätt och vad jag vet så ska den inte springa utan bara motionera i lugn takt. Detta ska man göra i omgångar. Man måste även kontrollera hur den ev. bajsar/fiser. Mitt råd är att ALLTID kontakta veterinär vid kolik. I ditt fall så tror jag faktiskt inte att det berodde på kolik utan kanske mer att den kanske var uttråkad eller kanske tom. kände av den där björnen eller vad det nu var.

hej alla.. tack så mycket.. fick totalt hjärnsläpp.. brukar själv svara ungefär det ni skrev till mig.. =/ men kom absolut inte ihåg något.. i ren panik skrev jag inläggen.. =/ ,men de hjälpte mig.. jag vet fortfarande inte vad det var.. har var inte som vanligt.. nåt vare. men jag vet inte vad.. =( kram å tack

När min häst nummer 1 fick kolik så låg hon ner i hagen, det var så det upptäcktes. Jag fick telefonsamtal om det och åkte ut och hittade min häst liggandes och väldigt svettig. Hon såg inte alls ut som vanligt på ögonen. Lite lite höjd temp. Inte något direkt krafsande eller sparkande mot magen. Gick med henne och hon bajsade två gånger, men la sig så fort vi tog in henne. Vetten kom, gav kramplösande och slangade ner olja. Hon hörde blåsljud på hjärtat, pulsen var lite förhöjd men inte så mycket. Vi gick sen med henne 10 minuter, vilade 20, gick 10 osv. Ett tag lättade det och hon hade lite aptit och så vidare. Sen blev det bara värre och värre och det slutade med Strömsholm och buköppning.

Min häst fick sen lov att avlivas ungefär två månader efter att detta hände, hon fick bråck på sitt sår.

Med häst nummer två så fick hon kolik när jag ägt henne i en vecka. Ni kan tänka er vilken panik jag hade inom mig, när jag förlorade min förra häst pga koliken och nu äntligen köpt en ny häst.

Jag arbetade min häst på ridbanan från marken. Gav henne morotsbitar som hon glatt tuggade i sig. Sen ju längre tid det gick så ville hon inte ha morot, och det var ovanligt för att vara henne. Tog in henne, hon snodde åt sig lite gräs på väg in till stallet så det verkade ju positivt. Ställde henne i gången, tog tempen och hon hade inte nån temp men var allmänt slö. Plötsligt höll hon på att ramla ihop på golvet, vi fick loss henne från uppbindningen och kastade in henne i boxen där hon direkt lade sig på rygg med benen upp i luften som en död hund. Slet tag i henne och ut och gick. Vi gick och gick ända tills veterinären kom, hon försökte lägga sig ner på ridbanan några gånger men vi släpade runt henne där. Vetten kom och lyssnade på magen som var "oroväckande tyst". Ingen temp, lite torra slemhinnor hade hon. Även hon fick kramplösande och olja, och sen gick vi med henne i intervaller halva natten. Nu blir jag osäker på om det var Belinda eller om det var min förra häst som bajsade två gånger, men det var nog den förra. Iaf så blev Belinda bra igen.

Jag avskyr kolik, drömde i natt senast mardröm om att min nuvarande häst fick det och att hon behövde avlivas. :cry:

/ Maris

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 321
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 286
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat