Måste påpeka att gaskolik VISST är bland de farligaste typerna av kolik. Det föreligger alltid risk att magsäcken och tarmen brister.
Den vanligaste orsaken till gaskolik är att blodproppar från krösrotskärlen kommer loss och passerar ut i tarmpaketets mindre pulsådror. Det medför att tarmrörelserna upphör och det blir en enorm gasbildning.
Blodpropparna i krösrotskärlen är orsakade av blodmaskarnas larver.
Till trådskrivaren:
Själv hade jag låtit bli att ge något kraftfoder och endast ge lite hö, för att sedan ringa veterinär i morgon. Man kan ju också ringa till ett djursjukhus i närheten och höra med dom vad man ska göra.
Min häst hade både gasbildning, förstoppning och tarmomvridning. Hon fick opereras. Kanske blev det så för att hon fick gå allt för länge innan hon kom till djursjukhus. Ok, det handlade om väldigt lång tid, men jag hade hela tiden kontakt med min veterinär som sa att det inte var någon större fara. Men ack så fel hon hade.
Min häst var full med blodmask när jag fick hem henne och det var förmodligen det som utlöste alla hennes magsmärtor.
Nu behöver detta inte vara orsaken i ditt fall, men jag hade ändå kollat lite på maskfronten om jag var du. För säkerhets skull.
Kan ju också skriva att min häst klarade operationen men efter konvalescensen gick det inte längre. När de la rätt hennes tarmar så växte de samman och hon hade jätteont.
Nu går hon på en jättestor äng i himlen där kolik över huvud taget inte existerar.