C

calind

Min häst har nog fått en släng av (gas)kolik idag. Hon har varit dålig på att äta men det låter i magen och hon har bajsat på em. Tog en 20 min promenad med henne och hon verkar bättre. Lite feber, trött och velat ligga mycket idag. Hur brukar ni göra om er häst haft kolik...har ni minskat ner maten rejält eller? Jag skulle inte ge henne kraft på några dagar och minska på höet. Vet inte om det brukar släppa snabbt eller om det håller i sig länge. Man blir ju orolig att det ska hända nåt på natten. Vet faktiskt inte orsaken til varför hon fått det?? :confused:

Nej så länge det inte är förstoppning så ger jag mina grovfoder. Förövrigt drar jag bort krafftfodret den dan, men dagen efter så ger jag som vanligt.
Gas-koliker är inte av dom farligare koliken och om hon vill ligga så låt henne göra det. Det är endast när dom sparkar och rullar runt rejält som man ska ta upp dom.
Jag brukar också göra ordning melassvatten och försöka truga i dom.

Måste påpeka att gaskolik VISST är bland de farligaste typerna av kolik. Det föreligger alltid risk att magsäcken och tarmen brister.

Den vanligaste orsaken till gaskolik är att blodproppar från krösrotskärlen kommer loss och passerar ut i tarmpaketets mindre pulsådror. Det medför att tarmrörelserna upphör och det blir en enorm gasbildning.

Blodpropparna i krösrotskärlen är orsakade av blodmaskarnas larver.

Till trådskrivaren:
Själv hade jag låtit bli att ge något kraftfoder och endast ge lite hö, för att sedan ringa veterinär i morgon. Man kan ju också ringa till ett djursjukhus i närheten och höra med dom vad man ska göra.

Min häst hade både gasbildning, förstoppning och tarmomvridning. Hon fick opereras. Kanske blev det så för att hon fick gå allt för länge innan hon kom till djursjukhus. Ok, det handlade om väldigt lång tid, men jag hade hela tiden kontakt med min veterinär som sa att det inte var någon större fara. Men ack så fel hon hade.

Min häst var full med blodmask när jag fick hem henne och det var förmodligen det som utlöste alla hennes magsmärtor.
Nu behöver detta inte vara orsaken i ditt fall, men jag hade ändå kollat lite på maskfronten om jag var du. För säkerhets skull.

Kan ju också skriva att min häst klarade operationen men efter konvalescensen gick det inte längre. När de la rätt hennes tarmar så växte de samman och hon hade jätteont. :cry:

Nu går hon på en jättestor äng i himlen där kolik över huvud taget inte existerar. :)

Jag tror att man kanske i dagligt tal pratar om gaskolik som lite extra gaser i magen efter t ex för mycket färskt gräs. Kanske felaktigt men på ett sätt en typ av gaskolik ;) Gaser i magen

M.

En gång sa en vet till mig "han har väl lite gaskolik efter att ha ätit för mycket....(nåt träslag, kanske asp?)" Han lär ju ha syftat på gaser i magen... :smirk:

M.

Det är mycket möjligt att trådskrivaren menade så och då är det säkert inget farligt. Ville bara att hon/han skulle vara medveten om det ifall det nu skulle vara riktig gaskolik. Man får ju lyssna på magen (precis som hon/han har gjort) för att höra så att tarmarna verkligen är igång.
Är själv väldigt nojig när det gäller kolik eftersom det gick så illa för min häst. Var inte menat som någon sorts kritik eller så. :)

gick illa med min häst ändå men har inte blivit särskilt nojig för det;tack å lov. Hon hade förmodligen tarmvred

gör precis som dig! :)
min pålle hade gaskolik för någon vecka sedan, antagligen pga gräset som "ploppat upp". jättekänslig mage...
förlåt trådskaparen att jag byter ämne lite halft, men någon som har något tips på vad man kan ge för att förbättra tarm balansen?

Har själv börjat ge mina hästar FiberPlex. Ett pulver som hjälper mot obalans i tarmfloran. Jag ger det till mina hästar eftersom de är lite lösa i magen. Har bara använt det några dagar så jag har tyvärr inte sett något resultat än, men det sägs att det ska vara väldigt bra.

Andra saker som kan hjälpa om hästen har obalans i tarmfloran är bland annat foderjäst, A-fil och Proviva (nyponsmak).

Tack för alla svar!

Ja, jag lyssnade på hennes mage och den knorrade så det var inte helt dött. JAg har börjat låta henne beta lite gräs och brukar vara ute ca 15 minuter/gång. Inte varje dag än. KAn det ha varit en reaktion på det tro? Jag tycker det låter otroligt... Hon är avmaskad i april så det borde inte vara det. JAg kanske skulle avmaska henne igen ifall att...
idag är hon piggare och HUNGRIG! JAg vågar ändå inte ge henne full ranson så hon har fått hälften idag och igår. Får mer imorgon...

Tycker inte att du ska avmaska henne igen bara i fall att. Det är bara dumt. (Du ska avmaska med medlets intervall nu över sommaren och hålla dig till just det medlet hela perioden.) Däremot kan du ju skicka in ett träckprov för analys för att se hur det ser ut på maskfronten. Är lite nyfiken och undrar bara varför du avmaskade redan i april fastän hon inte skulle ut på något bete då?

Det är säkert en möjlighet att hon blir gasig av att beta gräs men jag kan inte säga det säkert.

Riktig gaskolik (och då menar jag RIKTIG sådan) uppstår ju oftast av det jag skrev tidigare. Att blodproppar lossnar från krösrotskärlen osv. men det kan även bero på att fodret är skämt. Bara för säkerhets skull hade jag kollat över det en extra gång. Man vet ju aldrig...

Min häst var jättefull med blodmask när jag fick henne och det tog väldigt lång tid att få bort det. Detta var förmodligen orsaken till att hon hade kolik (oftast lindrigare men ibland värre) väldigt ofta i två års tid. Till slut gick det så långt att typ allt i hennes mage och tarmar pajade. Det är därför jag tycker att du ändå ska vara mycket vaksam även om det kanske inte verkar så farligt. Börjar det bli mer och mer hade jag kontaktat veterinär för att höra med denna om vad du ska göra.

Tror att du gör rätt i att succesivt öka hennes mat. Hon dör ju liksom inte av att äta lite mindre några dagar. :)
Att ge hästen paraffinolja varje dag under lång tid ska vara bra. I alla fall om den har mycket besvär.

Oj, vad långt det blev. :crazy: Hoppas du orkar läsa...

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 849
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 498
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar