Hambo

Trådstartare
I går fick ena stoet kolik, som släppte efter lite promenader.
På Kvällen blev hon sämre, vet tillkallades och hon fick kramplösande, som verkade hjälpa . I morse var hon dålig igen, vet kom. Mer kramplösande .
Vet fick komma igen och slanga .
Nu är hon på väg till Helsingborg

Känns både bra och dåligt att jag skulle stanna hemma och sköta "marktjänsten"

Ville bara skriva av mig lite !
Hej från hambo

Sv: Kolik

Usch, det är hemskt att bara gå och vänta, även om man kanske kan sysselsätta sig. Å andra sidan är det tråkigt att köra också.

Härnere är det ju tiden för sandkolik, tycker det verkar som anra också börjar få kolikproblem. Har precis plockat fram hinken med loppfrö, i förebyggnade syfte...

Loppfrön får våra nästan hela året.
Detta är en tävlingshäst ( fullblod)som är hemma på vila, hon hade lite problem som åring också med magen ( egen uppfödning). Jag misstänker att det har med foderbytet att göra eller nåt annat skit. Hon var i allafall kraftigt förstoppad, tror och hoppas att hon får komma hem i morgon !
1 hög hade hon gjort i Transporten . Det var tomt i stallet utan henne, trots att 8 andra stod och tuggade hö !

Hej från en trött Hambo

Shit !!
Dom får inte igång magen på henne
Ev Operation pg shitshitshitshit JÄVLAR HELVETE
Hambo

Fy..:crazy: Lycka till..
Min första ponny fick kolik gång på gång i tre dagar för sisådär 11 år sedan.Det slutade med att vi avlivade henne för hon led för mycket och ingen kunde göra något.Vid obduktionen visade det sig att "snodden" längst ner på blindtarmen hade typ "förmultnat" och släppt,så blindtarmen vände sig ut och in sakta men säkert.Dom hade haft fem fall på 25 år på Skara.Hoppas det "bara" är kolik på din!

På grund av komplikationer vid "förra" buköppningen ( annan häst ) så har Husse (min far ) sagt nej till operation, dom ringde oss aldrig i går, så just nu vet jag ingenting, sitter på jobbet men ska gå och släppa ut de andra hästarna, Pappa ska ringa till sjukhuset under tiden.
Jag har ont i magen

Hambo

Jag skiter fullkomligt i vad du tycker om det resonemaget

Hästen är bättre !
Hennes mage hade börjat komma i gång vid 2 tiden i natt .
Alltså 12 timmar efter det att dom ville buköppna henne
Tack käre far:bow:för att du såg till så hon slapp opereras.
Nu håller jag tummarna att det hela tiden går åt rätt håll

Har inte ont i magen längre !
Hej från hambo

Pga komplikationer med EN ANNAN HÄST:eek:? Komplikationer kan alltid uppstå.Konstigt resonemang.

Det tycker jag inte faktiskt. Människors erfarenheter ligger alltid till grund för hur man resonerar. Och en buköppning är ett stort, kostsamt ingrepp, där prognosen alltid är rätt garderad, och risken för komplikationer stor.

Jag har aldrig behövt buköppna någon häst, men hört tillräckligt om andras som fått buköppnas, och är framförallt insatt/påläst ang ingreppet, eftervård osv. Och hade de nu ringt från kliniken och sagt att de ville/måste öppna buken på min hade jag sagt nej. Hade de behövt öppna buken på ponnyn hade jag sagt ja. Det är en bedömning från häst till häst där en stor rad parametrar spelar in, men där en är just att bulöppning är ett stort ingrepp med lång eftervård och stor risk för komplikationer, ännu större risk för min som nu står på klinik. Och därför hade jag sagt nej.

Hambo - vad skönt! Håller tummarna det fortsätter gå bra.

Då fortsätter jag att hålla tummar och tår för ditt sto en stund till! :bump:
Hoppas innerligt att det inte blir några bakslag och att hon snart är hemma hos Dig igen, fullt kry och glad igen!

Kolik är för övrigt något utav det värsta jag vet! :eek: Det och fång är vidrigt!

Stort lycka till!!!!

Samma här vi buköppna inte, Har avlivat en häst för några veckor sedan på Helsingborg på grund av kollik och vi ville inte utsätta honom för en buköppning, då fick han hellre somna in. Och då har vi hästarna full försäkrade 100.000 med fast självrisk.

Men man få även tänka på vad man utsätter hästen för.

Hoppa din blir full frisk.

Tänkte bara säga till er som känner mig, att det är ett av våra fullblod (galopphäst ) som insjuknat, Islänningarna är friska som nötkärnor:banana:
Galoppisarna är hemma på vintervila, det höll på att bli en längre vila än förväntat .
Snart vågar jag se fram emot en ny galoppsäsong med 4 starthästar !
Hej från Hambo

Usch, lider med dej, vår ena valack hade kolik för 2 veckor sedan. Jour veterinär, ( Allhelgona helgen ) kom o gick igenom alla tänkbara behandlingar på plats, Spruta, slanga olja o sen 1,5 tim. med dropp. Just denna dag skulle vi rida våra hästar till vårt nybyggda egna stall.... O det gjorde vi !! Sent på kvällen efter droppet blev det barbacka med bil lysen bakom oss till nya stallet, ( vi är alltså kvar i samma "by" ). När han kommer in i sin alldelles tjockt nyströade box rullar han som en vilde, jag höll andan, så ställer han sej upp o skiter !! Alla jublar ! Men det blev ju såklart ett par timmars vak till, o jag har fortfarande inte slappnat av riktigt om jag ska va ärlig. Hoppas det går bra för Er. För övrigt skulle jag inte buköppna om jag skulle stå inför det beslutet. Det spelar ingen roll hur väl försäkrad man är, det finns etiska gränser.

Så bra att jag vet att du skiter i det då (?) Var inget illa menat alls,bara undrade hur resonemanget låg då.Har själv flera fall av lyckade buköppningar i bagaget så jag förstod inte riktigt.Själv tvekar jag inte att göra allt för mina hästar.OM man nu inte har hästen försäkrad ordentligt och inte har råd så förstår jag att man vägrar (trots att jag inte förstår varför man inte har hästen försäkrad rätt) *rörigt* Visst är det upp till var och en.Ville bara ha en dialog om VARFÖR.(men fick bara ett snorkigt "jag skiter i vad du tycker om det) Vuxet.. (fast nu var du inte vuxen eller? eftersom du bor hemma å så tänkte jag på.)

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 312
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
968
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025