Sv: Kolik
Själv tvekar jag inte att göra allt för mina hästar.OM man nu inte har hästen försäkrad ordentligt och inte har råd så förstår jag att man vägrar (trots att jag inte förstår varför man inte har hästen försäkrad rätt) *rörigt* Visst är det upp till var och en.Ville bara ha en dialog om VARFÖR
Jag kan ju bara svara för mig själv. Jag har hästarna ordentligt försäkrade, upp över öronen.
Men för mig är pengarna bara en liten del. Visst, stod jag där och det var slut på pengar på försäkringen och jag inte hade råd själv så ja då är det ju inte mycket att välja på.
Men även om hela bukööpningen kostar mig 0 kronor, så det är bara EN parameter. Den viktigaste delen är hästen. T ex skulle jag aldrig buköppna någon av de två ston jag haft som INTE klarat boxvila alls bra. Den ena boxvandrade, den andra blev knäpp och exploderade i boxen. Dessa två är mardrömspatienter för buköppning då de riskerar att förstöra hela eftervården. Att tvinga dem (om det ens gått) att genomlida den boxvila som buköppning genomför hade varit rent grymt mot dem. Alltså skulle jag inte utsätta dem för det, utan för DERAS skull sagt nej, och avlivat om ingen annan utväg funnits än att öppna.
Medan t ex de hästar jag haft som är rena drömpatienterna på boxvila inte alls skulle ta konvalescensen lika hårt, eller på samma vis förstöra den. Där är boxvilan inget argument att säga nej. Utan då tittar man på nästa del - vad har hästen att komma tillbaka till? Jag skulle alltså aldrig ha buköppnat min arabvalack efter han blev T-märkt, däremot innan. Innan hade han 'hela livet' och en framtid som ridhäst att komma tillbaka till. Då är X månaders konvalescens en piss i Nilen. Som T-märkt hagpensionär var det det han hade att komma tillbaka till, och där var livskvalitet på kort OCH lång tid avgörande, och jag ansåg inte det var för hans bästa att tillbringa X månaders som den typ av konv som en buköppning medför.
Ponnyn däremot, han har fortfarande hela livet att komma tillbaka till, han har en positiv grundinställning och håller alltid humöret och aptiten uppe. Han är dessutom en ängel på boxvila och han är DRÖMPATIENTEN för en bukop-konvalscens.
Vad gäller fullblodet så för 3 mån sen hade jag tveklöst buköppnat. Idag skulle jag säga nej. Helt enkelt för att sen 1 sept har den stackarn drabbats av, i nämnd ordning, fång - magsår - tandfraktur och nu akut anemi pga penicillin. Han är alltså inte frisk när vi börjar, han har en penicillinallergi, han har redan varit konv i över 2 månader, och är 16 år nästa år, och han förtjänar bättre än att jag ska utsätta honom för en bukop med.
Så, det är högst individuellt, och har inget att göra med pengarna för mig. Och jag anser att 'göra allt för hästen' inkluderar att faktiskt se till hästens bästa på både kort och lång sikt, och när det är det bästa för hästen strunta i vad man SJÄLV vill, och istället fatta det beslut som är bäst för hästen.