E
eiwo
Jaha, nu har jag varit med om 'min' första kolik. Stallkompisen kom ut i stallet i torsdags kväll och hittade min häst liggandes i boxen, otroligt motvillig att resa sej och han hade rullat sönder täcket. Veterinären var ute och hittade en massa tandproblem, bland annat en liten tand som växte innanför första kindtanden. Hennes teori var att han pga tandont inte tuggat maten ordentligt och att det var därför det satt sej på tvären i magen. Hon plockade ut lite bajs och hittade ingenting som 'satt fast', men buken var otroligt spänd och han var gasig i magen så inni h*lvete. Fick även kramplösande.
Nu mår han bra igen men jag är självklart orolig. Är det någonting speciellt jag ska tänka på? Är risken större att han får kolik igen nu när han fått det en gång? Ska man kanske ge honom något i förebyggande syfte? Alla tips, tankar och råd mottages tacksamt!
Nu mår han bra igen men jag är självklart orolig. Är det någonting speciellt jag ska tänka på? Är risken större att han får kolik igen nu när han fått det en gång? Ska man kanske ge honom något i förebyggande syfte? Alla tips, tankar och råd mottages tacksamt!