Kolik - vad ska jag tänka på?

E

eiwo

Jaha, nu har jag varit med om 'min' första kolik. Stallkompisen kom ut i stallet i torsdags kväll och hittade min häst liggandes i boxen, otroligt motvillig att resa sej och han hade rullat sönder täcket. Veterinären var ute och hittade en massa tandproblem, bland annat en liten tand som växte innanför första kindtanden. Hennes teori var att han pga tandont inte tuggat maten ordentligt och att det var därför det satt sej på tvären i magen. Hon plockade ut lite bajs och hittade ingenting som 'satt fast', men buken var otroligt spänd och han var gasig i magen så inni h*lvete. Fick även kramplösande.

Nu mår han bra igen men jag är självklart orolig. Är det någonting speciellt jag ska tänka på? Är risken större att han får kolik igen nu när han fått det en gång? Ska man kanske ge honom något i förebyggande syfte? Alla tips, tankar och råd mottages tacksamt!

Sv: Kolik - vad ska jag tänka på?

Det är aldrig kul att oroa sig för om hästen ska bli dålig igen.

Det första jag kom att tänka på så här är, vatten, vatten och vatten.
Så lite kraftfoder som möjligt, mycket hö och halm. Mycket betfor i ännu mer vatten, loppefrön och uppblött vetekli.

Hästarna dricker mindre när vatten är kallt så man kan värma upp det om möjligt.

Hoppas din kuse håller sig på benen.

P.S. Tog veterinären bort tanden? Är han fin i munnen igen? D.S.

Det är aldrig kul att oroa sig för om hästen ska bli dålig igen.

Det första jag kom att tänka på så här är, vatten, vatten och vatten.
Så lite kraftfoder som möjligt, mycket hö och halm. Mycket betfor i ännu mer vatten, loppefrön och uppblött vetekli.

Hästarna dricker mindre när vatten är kallt så man kan värma upp det om möjligt.

Hoppas din kuse håller sig på benen.

P.S. Tog veterinären bort tanden? Är han fin i munnen igen? D.S.

Håller bara med!

Tack så mycket för tipsen! Har hängt in en till 20-liters vattenhink i boxen, så nu har han två. Den ena blöter han höet i, den andra dricker han ur. Han fick ingenting utom hö och halm i går, men idag blandade jag betfor med en del betfor och fyra delar vatten, ungefär.

Loppfrön, vad är det? Vart kan man få tag på det? Mamma tipsade om Psyllium (tror jag det hette), är det något som är värt att prova?

Tanden är borta nu, såg precis ut som en hajtand. Han tuggar mycket bättre och har fisit hela dagen idag ;)

Tack än en gång!

Psyllium är just loppfrö och visst kan man prova det. Det är bra om det är sandkolik de har. Förutom vatten se till att han rör på sig. Servera gärna hö före kraftfoder så han inte vräker i sig kraftfoder direkt när han kommer in. Min gamling har fått kolik flera gånger pga det.

Jag ger mina hästar varmvatten med linfrökaka i på morgonen.
De slåss om det:bump:
Då vet jag att de har fått i sig iom att de inte är så förtjusta i kallvatten.

Lägg även höt vid vattnet så den kan blöta det.
Iom att min ena slabbar ngt vansinnigt så har jag lagt höt i en vattenbalja o tömmer varje morgon ut bra många liter o slipper en blöt box:banana:

en del hästar behöver kolla tänderna ofta. Min ena häst kollas två gånger om året. När det har gått drygt fem månader brukar jag se att hon spottar ut små bollar av halvtuggat foder då är det dags för raspning igen. Så vad sa veterinären om nästa kontroll?

tål att upprepas mycket hö, mycket vatten, uppvärmt om det är kallt

Jasså, det hade jag faktiskt ingen aning om! Hur mycket ska man ge på ett ungefär?

När han kommer in får han hö + lite lusern, sen får han betforn. Har satt i halsen flera gånger, så han får alltid hö innan kraftfoder för att bli av med 'matpaniken'. Jättebra tips ändå!

Han har höet precis under enda vattenhinken, så den slabbar han i och den andra dricker han ur. Smart med en vattenbalja!

Han har innan kollats en gång om året, och då har det varit obetydligt lite som behövts raspas. Sist kollades han för nio månader sen. Från och med nu är det koll minst en gång i halvåret som gäller, och det tyckte veterinären lät bra.

Hon ville komma ut igen om tre månader för att kolla ordentligt så att den extra tanden inte ställt till med någonting.

När han kommer in får han hö + lite lusern, sen får han betforn. Har satt i halsen flera gånger, så han får alltid hö innan kraftfoder för att bli av med 'matpaniken'. Jättebra tips ändå!

Jag vet om ett par hästar som kastade i sig maten och flera gånger drabbats av foderstrupsförstoppning och till sådana hästar kan man hälla på ytterligare vatten så dom i stort sett får dricka kraftfodret först. På så vis får de också i sig mer vatten

Ger du luzernen uppblött eller torr?
Den sväller väldigt mkt så för att undvika foderstrupsförstoppning o att de sväller i magen så gäller de att blöta den.
Då kan man passa på att blöta med lite extra vatten bara för att lura i hästen mer vatten.

har du möjlighet så ge hästen ljummet vatten istället för kallt, de gillar dom bättre.

Ja, det är det jag har varit rädd för... Därför får han bara betforsoppa, som han kan sörpla i sej. Det andra fodret ligger med betforen så det blir också uppblött.

Han får hackat strå, för att ge mer tuggtid då han är en ponny som tror att han hela tiden är på gränsen till svält, fast han egentligen får mer än tillräckligt ;) Han brukar även doppa lusernet i vattnet, precis som han gör med höet, så det blir automatiskt blött.

Vi har inte varmvatten i stallet så jag ska försöka koka vatten med vattenkokaren och se om det går att få ljummet vatten som håller sej ljummet ett tag.

Senast ändrad av en moderator:

Nu är detta rätt kontroversiellt men bägge mina hästar har fått kolik ett stort antal gånger just av lucern.

Jo, jag har läst det i några trådar. Vet inte vad jag ska tycka och tänka om det, faktiskt. Han har ätit lusern utan problem i fyra månader nu, så på ett sätt känns det lite långsökt att han kan ha fått kolik av det, plus att veterinären var stensäker på att det var på grund av tänderna. Samtidigt så har man ju i bakhuvudet att det har orsakat kolik för andra hästar, och han har aldrig haft något som helst problem med magen innan.

En sak är i alla fall säker, om han åker på det igen ryker lusernen, så får jag se om det blir någon skillnad. Hoppas ju självklart på att han inte ska råka ut för det igen, men man vet ju aldrig.

Det var ungefär den tid det tog innan mina fick också, dessvärre. I år är första året jag har provat helt utan, inte ett enda litet flemande, vilket framför allt gamlingen använder som tecken på kolik. Det har gått bra i ett par månader och så helt plötsligt.....

Vad gamlingen däremot tål är Krafft Groov. Det innehåller lucern men har funkat jättebra nu i ett halvår. Kanske beroende på kliet som är huvudinnehållet i det.

Jag som tyckt att lusernet är perfekt eftersom jag då kan dra ner på höet och ge honom mer halm + lusern, som tar längre tid att äta. Annars klämmer han 3 kg hö på 1 timme, sen står han utan mat resten av natten. Nu när han får halm också så ligger det ibland kvar lite halm på morgonen och han har haft lite att pilla med under hela natten.

Jag får helt enkelt vakta på honom lite noggrannare!

*kl*

I går morse när jag kom ut i stallet hade hans 'fuktexem' kommit tillbaka, det går att läsa mer om det här. Ser precis ut som det fast det sitter på andra sidan. Det jag funderar över är om stressen och koliken kan ha 'slagit ut' hans kropp på något sätt så att detta kommit? Eftersom exemet kom över natten och det inte varit fuktigt så funderar jag på om det kan ha utlösts av koliken på något sätt.

Ska ringa min veterinär i morgon på telefontiden, det var hon som var ute förra gången, och höra med henne. Hon var inte helt säker på vad det var då heller, men sa att hon skulle ta ett skrapprov om det kom tillbaka igen. Nu känns det mer som om det är någon bakterie eller liknande som utlöser det, och inte fukt...

Kan ju uppdatera lite för den som är intresserad och säga att veterinären kommer ut i dag för att kolla på honom då han också är snorig och hostig och vi har haft ett fall av hästinfluensa i närheten, så det blir rengöring av rumpan och hälsokoll. Hon trodde att koliken hade tagit hårt på honom och att detta brutit ut pga det.

Har du tur är det inte lucernet. Jag tyckte också det var perfekt eftersom mina gubbar ökade i vikt på ett bra sätt. Men tyvärr, innan det var borttaget var det bara klabb med magarna. Ville bara göra dig extra uppmärksam eftersom detta inte verkar ovanligt. Jag har råkat på ett antal hästägare nu som säger samma sak.

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 196
Senast: cactuspower
·
Hästvård Hittade gamlingen, 25 årig valack, i övrigt pigg och kry, i hagen imorse (går på lösdrift), dyngsvettig och allmänt deppig. Tog bara...
Svar
9
· Visningar
7 758
Senast: Luna10
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 267
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar