Kolik - vad ska jag tänka på?

Sv: Kolik - vad ska jag tänka på?

Ett av våra dräktiga ston hade kolik för att par veckor sedan. Detta var i samband med kylan och veterinären trodde att det berodde på att hon hade druckit för dåligt, då de ofta dricker kallt vatten betydligt sämre.
I förebyggande syfte ger vi nu hästarna temperarat vatten, betfor i rikligt med vatten samt en skvätt olja för magens skull. Veterinären tipsade även om att just linfrökaka skulle vara mycket bra för hästar i riskzonen. Psylliumfrö sa vår veterinär hade bäst effekt när det handlade om sandkolik.

Sv: Kolik - vad ska jag tänka på?

Loppfrön, vad är det? Vart kan man få tag på det? Mamma tipsade om Psyllium (tror jag det hette), är det något som är värt att prova?

Finns på de flesta ställen som säljer hästfoder. En hink räcker lääänge. Jag brukar ge min en kur på våren när de första proteinbomberna poppar upp och risken för sandkolik är som störst. Ca 1 mått (medföljer) per dag ihop med betforn så det blir en loppesoppa med mycket vatten! Fungerar som en diskborste i tarmarna ungefär och får med sig mycket skit, i ordets dubbla bemärkelse :p
Ibland kan de ju även få "gasklockor" som inte vill komma ut riktigt. Tips är då att promenera i intervaller och tempa med jämna mellanrum för att hjälpa fisen på traven.. ;) Obalans i magen kan ta väldigt mycket energi så tänk på att ge den tid för återhämtning..
Hoppas den klarar sig bra fortsättningsvis!

//C

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 196
Senast: cactuspower
·
Hästvård Hittade gamlingen, 25 årig valack, i övrigt pigg och kry, i hagen imorse (går på lösdrift), dyngsvettig och allmänt deppig. Tog bara...
Svar
9
· Visningar
7 758
Senast: Luna10
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 267
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar