Kolik, va gör man?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ninni_93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 777
N

ninni_93

Min sköthäst hade helt klart kolik igår:( la sej ner & dåsade på sidan & reste sej ca. 5ggr, sparkade mot magen, var orolig och skrapade i marken.. det fanns ingen ridlärare i närheten (de hade lektion) men sen hittta jag en & hon var jätteirriterad, men kollade hästen & sa att ja skulle ha koll på henne.
Sen gick hon!! jag kastade mej på nästa ridlärare & hon verkade inte tro mej, men iallafall var hon bra & sa att jag skulle gå med henne, vilket jag gjorde... va skulle jag ha gjort?? jag tyckte att de struntade i mej, & just när de kom var hon på benen, så jag var kanske inte så trovärdig:crazy: men tyckte ni att de agerade rätt?
Jag var ganska rädd & orolig över henne & har ingen erfarenhet av sånt..:cry:

Sv: Kolik, va gör man?

Det är rätt, man ska gå med hästen och se till att den hålls varm. Men släpper inte koliken måste man ju tillkalla veterinär. Man bör dessutom fasta den, alltså, ge den ingen mer mat den kvällen och enbart grovfoder på morgonen dagen efter och sedan börja i små givor kraftfoder igen.
Bra gjort av dig att du uppmärksammade och inte ignorerade!! Har själv varit i en liknande situation där ägarna inte brydde sig om sin häst.. Jag gick med den jättelänge och ringe och sa att de måste ta ut en veterinär för det här går inte över.. Efter en timme kom de och såg häste själv och tänkte "ja, vi behöver nog kanske ringa en veterinär"-... Vissa är verkligen dumsnåla!

Sv: Kolik, va gör man?

Okej, tack för svaret:bow: tyvärr gick hon lektion senare på kvällen & fick antagligen mat som vanligt..vilket e fel tycker jag, precis som du skrev(att de inte ska ha mat den dagen). Jag blev bara så förbannad över att de inte tog mej på så stort allvar, jag är trots allt van med henne & ser ju om dt e nåt fel.. Hoppas bara att hon mår bra nu, ska ju dit imorn så jag får se :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 342
Senast: shia
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 696
Senast: Sonic76
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 403
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 177
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka