Kolik utan diagnos...

Lillsillen

Trådstartare
Hästen i fråga har ont i magen, äter inget och har lite feber.
Ligger helst eller står o skrapar med frambenen o tittar på magen.
Avföringen är dock normal, kanske lite torr.
Så här har det varit sen i fredags, och hon står på dropp.
Inget fel har hittats ännu.
Magsäcken tömd, rektalisering visade inget, inga parasiter.
Bukpunktat visar lite högt proteinvärde.
Blodprov visar lite höga vita blodkroppar.
Men inget är katastrofalt högt. Febern har legat på 38,8.

Står på klinik sen i lördags och smärtorna i magen har visseligen blivit lite mindre men matlusten finns inte...Feberfri sen i lördags.

VAD kan det vara??

Sv: Kolik utan diagnos...

Hej!
Min ponny visade koliksymptom för 2 veckor sedan.
Vi promenerade och ringde vet som tyckte att vi skulle avvakta ett tag. Vilket vi gjorde.

Vi släppte också ut honom i hagen en stund, men han lade sig ner i snön så då fick han gå in.
Han var allmänpåverkad men inte så dålig att vet tyckte de borde komma ut. Han pillade lite i hö´t och verkade allmänt dålig. Låg ner mycket och var slö.

Då han hade fått Finadyne i 5 dagar för en sträckning så trodde vi att det kanske var det som var felet, att han fick ont av medicinen.
Vet sa åt oss att hålla honom varm(extra täcken) och ha koll så det inte blev sämre.

Han både kissade och bajsade, så vi tyckte det hela var lite märkligt.

Hur som helst, efter ett par dagar i detta tillstånd så skulle jag sätta på täcket på honom efter att ha borstat och blir då förvånad när han helt plötsligt hugger mot täcket! Helt utan förvarning och riktigt argt! Han är normalt sett en väldigt snäll häst som aldrig hugger eller sparkar, i alla fall inte i min ägo vad jag har märkt.

Jag tar då av täcket och provar att sätta på det igen, i och med att han skulle hållas varm, han gör samma sak igen.

Minns då att jag har sett honom stå och bita mot framspännena av täcket dessa dagar, vilket jag aldrig sett förr och lägger ihop ett och ett.

Han måste ju vara FÖR varm!
Ringer min vet och frågar om det kan vara på det viset att han är "överhettad" och därför visar konstiga symptom.. Vet tror inte det, men vi bestämmer oss för att raka honom i alla fall, för att se.

Ponnyn har en päls "a la shetlandsmodell som går ute jämt", trots att det är en D-ponny. Pälsen är enormt ullig och tjock.

Efter att jag rakade honom så började han att vara normal, att äta, blev piggare osv.

Så helt klart är det att i detta fallet så var han för varm av sin egen päls, det fick honom att må så dåligt att vi tolkade symptomen som kolik.
Han har fått Finadyne efter detta för sitt onda ben och har inte blivit dålig igen.

Nu säger jag inte att din häst är för varm, men ha det i åtanke, det kan yttra sig på det viset, i alla fall gjorde det det på min ponny.

En häst som står på NSAID o visar skumma koliksymtom, då skulle jag misstänka magsårsproblem. Jag har gissat rätt i den situationen tidigare.
PL

Hej!
Jo, det var ju det vi först misstänkte också.. att det var av medicinen som han blev konstig.

Skrev inte med det i förra inlägget, men förra hösten när han hade börjat sätta päls, då hade han samma symptom som denna gången, visserligen så var det inte lika markant, men han åt dåligt, låg ner mycket både inne och i hagen och var allmänt konstig. Då klippte vi honom och han blev normal.(då åt han inte några mediciner alls)

Att jag inte tänkte på det denna gång var ju främst pga av Finadynet, vi antog att det var boven i dramat.. och jag förbannade mig själv att vi inte tänkt på det tidigare.

Det kan ju ha vart en kombination av alltihop, vem vet?
Vad jag däremot vet är att han efter klippningen blev sitt vanliga matglada jag.

Hmmm..intressant...jag har ALLTID tyckt att denna häst EJ gillar att täckas.
Så hon är heller aldrig täckad, utom möjligtvis vid snöstorm o dylikt..

Förra hösten klippte jag henne hals/bringa, men har ej gjort detta i år.

Men faktum kvarstår, hon hade ju ont i magen. Inget akut men tillräckligt för att hon tittade mot den, skrapade med frambenen (grävde upp hela bädden :( ) och helst låg ner. Och överhettning borde väl inte sätta sig i magen???

På kliniken (isoleringen, så det var bara hon som var häst där, + 5 pers) så valde hon också att lägga sig så snart hon fick chansen.

I går fick jag hem henne, och hon får äta 2 kg hö/dag (jmf med 8 kg som är hennes vanliga ranson) och jag ska öka med 1 kg per dag. HUR BRA är detta för magen?
Många diskussioner här angående för små högivor......

NSAID ?? Vad är/menas med detta?

Magsår, ja kanske men borde inte vara detta.

Hästen i fråga står hemma på gården med min andra häst.
Hon är sällskap/pensionerad och jag har samma rutiner/tider varje dag.
Och så har det varit de senaste 6 åren....

Men borde inte blodproverna visa detta?
Något höga vita blodkroppar och lite högt protein i bukpunktat.
Det var allt de kunde hitta på strömsholm.

Hej!
Vi trodde ju också att vår ponny hade ont i magen.
Han ville ligga hela tiden, var slö, åt inte, grävde i boxen mm, alltså de klassiska sakerna man antar för kolik..

Men vår "kolik" gick över i och med att jag klippte.. Så jag tror på fullaste allvar att han var för varm..

OK, nu är hon klippt på halsen, eftersom hon fått lite komplikationer efter droppkanylen....så kanske det hjälper lite....

Hade tänkt täcka idag, eftersom hon stått inne i flera dagar, inte ätit, dessutom blåser det lite men är 6+ ute...

Men, tack vare svullnaden i halsen så lät jag bli. *glad*

Tack!
Men hästen i fråga gick inte på några mediciner alls när hon fick ont,
så detta känns inte aktuellt för min häst.

En av mina vänner hade ett sto som stodi över en vecka på klinik med diffusa koliksymptom. De sa att hon hade en "mjuk förstoppning" och till sist kom stoppet ut, trodde de. Men hon hade kvar smärtorna ändå. Till sist, tror det var efter 10 dagar elelr nåt, så öppnade de henne och hittade ett veck på tarmen som hade orsakat det hela.

Operationen gick bra, men tyvärr dog stoet efter att ha kastat sitt foster och detta hade troligen inget samband med koliken ller operationen.

hmmm...det verkar vara flera hästar just nu som är aptitlösa...
ett veck på tarmen, eller nån tumör som trycker, det är vad JAG tror.

Men eftersom bukvätskan inte visar något, den blir ju grumlig/blodig om det är nåt med tarmarna, så trodde inte vet detta,
Hon är tömd både framifrån o bakifrån ett flertal gånger.
Dessutom har hon ju hela tiden bajsat, visserligen små högar med små bollar, men hon har ju inte så mycket att bajsa ut...

Nu verkar hon jättehungrig när hon får sitt hö, men efter 1/2 kg är det som om intresset bleknar. Höet är visserligen uppätet men det känns som om det finns ett motstånd fortfarande.

Hmmm, en sån häst hade jag också för några år sen...åt ganska lite, hade små små träckbollar men bajade flera ggr på dagen...hon hade diagnosticerat magsår och blev behandlad för detta...så jag tänkte ju inte så mycket på att bollarna var små då jag hade en diagnos....MEN...denna hästen DOG under mycket plågsamma omständigheter, det visade sig att hon hade en förstoppning, men ändå en liten passage så avföringen kunde komma ut...detta skedde under ca 1 månads tid...tillslut så var det STOPP...och under obduktionen så visade det sig att det var som torkad cement i tarmarna...de trodde knappt att en buköppning skulle ha kunnat rädda henne....dagen som hon dog (hemma) så gick det väldigt fort...på morgonen var hon som vanligt...vid middan blev hon jättedålig..ett par timmar senare var hon död.....

Usch!!! *ryser*
VET du varför hon var förstoppad?
Fanns det nåt veck eller liknande defekt på tarmen som orsakat detta?
Hur åt/drack hon under tiden hon medicinerades?

Jag ger som sagt endast 3-4 kg hö ännu så länge,
men ökar dagligen med 1 kg till 8 som hon brukar äta.

Hon får betfor/kli morgon o kväll som är lösande.
Dessutom 2 dl paraffinolja 2ggr/dag.
De senaste 2 dyngnen har hon druckit ca 10 l vatten / dygn INNE.

Går ute 07,30 - 12,30 samt 16,30 - 19,30 och vet ej om hon dricker ute.
(åker hem o tar in på lunchen, så hon kan äta "högt" pga svullnaden i hals,
å då får de stå kvar inne till jag kommer hem från jobbet)

OM det inte är nåt veck, så BÖR ju förstoppningen ge sig med detta.
OM det nu är förstoppning och ingen tumör eller liknande.

Det enda jag vet är att jag INTE kommer att buköppa...
Då får hon hellre vandra vidare till de evigt gröna ängarna.
Men än ger jag inte upp!!

jo, hon åt.....men inte mycket...och om jag inte visste att hon hade magsår så skulle jag ju reagerat mera, men i o med att hon hade problem med magen så var det ju "normalt"...detta var ju inte min häst och jag fick inte obdutionsresultatet i hand, men det som sas var att förstoppningen hade börjat bränna hål på tarmarna så dom brast helt sonika tillslut....

Varför inte buköppning?? Jag har haft flera som varit buköppnade och det har gått bra med samtliga..

Hästen är 18 år, vbl, och fungerar endast som sällskap/pensionär.
Har tidigare räknat med att hon skulle sluta sina dar runt 20-år, men det kanske är dags redan? Ett vbl blir väl sällan äldre än så?

En buköppning tror jag blir för jobbig för henne, i synnerhet pga ålder och att det ändå inte finns några garantier för att det blir bra. Då låter jag hellre henne vandra vidare "hemifrån" utan att hon behöver stå borta på klinik med smärtor och vara orolig/stressad mm.

Hon är nu inne på sin 5-kg-hö dag.
Fick knappt 2 kg till frukost och lite betfor/paraffinolja.
Och detta åt hon med god aptit.
men hon har endast druckit 2-3 liter vatten under natten.
Tog några klunkar när hon kom ut sen.
Så senaste dygnet har hon nog inte fått i sig mer än 5-6 liter vätska.

Till saken hör att frukosten serverades 06,30 och när jag skulle släppa ut vid 07,30 så låg hon ner....:(

Men hon slukade gärna några höstrån som låg på stallgången på vägen ut...
Så det verkar som aptiten blivit lite bättre.
Men det jag märkt är att hon varken muttrar, gnäggar eller låter överhuvudtaget längre. Detta gör hon vanligtvis så fort hon ser mig annars. Vad ska man tro???

Vinterhagen består av is, is , is och lite frusen lera.
hon är barfota och plattfot = ÖM
så jag ska försöka få ut dem i sommarhagen i helgen få se om hon kan röra sig lite mer där, dock har stängslet rasat efter all blötsnö så det gäller att försöka få ner nya stolp kälen i marken....

Vanligtvis går de där på helgerna även vintertid, men pga staketet så har de inte kunnat gå där på några helger. Gissa om det brukar bli race på lördagarna, efter att ha stått i tråkiga vinterhagen hela veckan.

Hon springer väl bara om hon kan/vill så jag får hoppas att det inte går allt för häftigt till denna gång. Kanske kan magen bli lite bättre om hon rör sig mer...

Jag vet ett vbl som blev 32 år...och han hade varit tävlingshäst :D

men jag förstår dig....låt henne inte bli FÖR dålig bara...dricker hon för dåligt måste du se till att hon inte blir uttorkad och åka in o ge henne dropp...dom kan annars lätt hamna i en dålig cirkel....kan du ge henne elektrolyter eller salt?? så kanske hon dricker lite mer.....låter oroväckande lite vätska hon får i sig...

Waow...32 år!! Mitt sto har aldrig tävlat, hon är inkörd som 2-åring på pleg (!) och en dag så "vaknade" hon innan de hunnit hem, så hon slängde ur gubben ur vangnen och drog hem. Väl inne i stallet försökte hon ta sig in i boxen (med vagnen kvar!) och detta gick ju inte så bra. Så hon drog på skalle där och fastnade i boxöppningen.

Därefter misstänkte gubben att hon fått en sprick i bäckenet, så han la ner alla planer på att köra in henne, och istället så betäckte/seminerade han henne...:(
Mkt smart gubbe med andra ord !!

Uppvuxen med betong i sandlådan alltså!
Så jag förstår att hon inte ville sätta en liten fölis till denna värld.
Mao blev hon inte dräktig. Hon var anmäld till slaktbilen när jag fick tag på henne.

Å jag skulle bara rida till henne o sälja (tjäna en liten hacka...), men det är som sagt 14 år sedan. Brukar säga att hon inte är riktigt tillriden ännu....tar tid.....

De första 7 åren red jag rätt ordentligt, vi tävlade lite både hopp/dressyr/terräng mm.
Sen fick hon bli sällskap eftersom jag ängnade mer tid till halvblodet och inte hann med att hålla i gång båda.

Så hon har ju haft ett ganska lugnt liv, men jag tror att medellivslängden på vbl ligger runt 18-20? Därav har jag räknat på 20....Men detta kan man ju inte räkna på egentligen, utan det är bara en liten fingervisning.

Eftersom hon redan är på gränsen till uttorkad, så är det inte att rekommendera att ge salt. Dricker hon inget mer vatten pga att hon får det, så har man ju bara försämrat situationen....Får börja blötlägga höet och jag sätter min tro till att sommarhagen gör underverk....

En liten rapport bara...

I fredagskväll ville hon inte ha betfor/kli längre...inte lördag frukost heller...:(
Höet åt hon dock upp. Släppte i sommarhagen och det hände ingenting. inte ens ett litet race....så jag började tappa modet ordentligt.
Klippte hela halsen/bringan på kvällen och hon åt middagsmaten ordentligt.
Söndag frukosthö lämnades halvätet, betfor/kli gick dock i till frukost....

Usch!!! vad jobbigt det var!!!

Men, sedan söndag lunch så har hon ätit allt hon fått med rätt så god aptit :)
Dock är inte mat det viktigast för henne, utan ser mest ut som nåt tidsfördriv.
Är det så att matte vill gosa, så lämnar hon gärna maten....

Lite större träckhögar har det npg blivit, men inte fler än tidigare.
Hela hästen börjar återfå lite liv o glimt i ögat,
men ännu törs jag inte hoppas för mycket...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 459
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 507
Senast: Ela
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 997
Senast: Hund!
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21