Kolik som smyger sig på

F

Funny_Bunny

Har ett 13 årigt d-ponnysto som får mystiska kolik"anfall", det inträffar med några månaders mellanrum och vi kan verkligen INTE förstå varför!:confused:

Börjar bli rätt frusterad och uppgiven då det känns som om vi har provat allt. Det kommer alltid på mornar/förmiddagar då hon lägger sig i hagen mitt i skiten, upp ner upp ner och det syns på hela hon att något är fel. "Anfallen" har blivit lättare att komma ur, nu räcker det med promenader o borttagning av kraften. 2006 fick veterinären komma o ge smärtstillande, lösande tom dropp nångång.

När det släpper så pruttar hon hur mycket som helst, så det rör väl sig om gaskolik. Pruttar mycket annars också så det måste liksom vara nån prupp som sätter sig på tvären eller nått??

Hon äter;
-7 kilo torrhö, ej kraftigt.
-3,2 liter havre (blötläggs), müsli från Rands & Wilson (fiberrikt)
-0,5 liter betfor+1 dl foderjäst
-Flytande mineraler, MagTarm, b-vitamin några dagar
-extra salt vid träning/tävling
-0.5 dl loppfrö (tidigare linfrö men vi provade o byta)

Är jättenoga med att hon dricker ordentligt, två hinkar inne och Thermobar i hagen. Höet fördelas på fyra mål och kraften på tre. Den dag hon vilar så får hon inget müsli. Självklart regelbundet avmaskad.

Finns ingen gemensam nämnare eller vad man ska säga för koliken. Jag tycker ju att vi gör allt o lite till, MagTarm loppfrö/linfrö har kommit till efter 2006 och det har inte varit lika ofta i år. Men det finns kanske nån som har någon idé??

Tacksam för svar!! Mvh Funny_Bunny

Sv: Kolik som smyger sig på

Hästen kanske är överkänslig mot något? Man kan ju prova lite olika dieter under längre tid, tex säna stärkelsehalten genom att bort havre, ta bort müslin eller något annat.

Okej,:idea: Gått på havre hela sitt liv o müsli likaså.. men vi har funderat på att byta ut havren mot ett färdigfoder!

Har du analys på höt? För mig låter det som mycket kraftfoder. Har du bra värden i höt behöver du inte ge hästen så mycket kraftfoder.

Har ett 13 årigt d-ponnysto som får mystiska kolik"anfall", det inträffar med några månaders mellanrum och vi kan verkligen INTE förstå varför!:confused:

Börjar bli rätt frusterad och uppgiven då det känns som om vi har provat allt. Det kommer alltid på mornar/förmiddagar då hon lägger sig i hagen mitt i skiten, upp ner upp ner och det syns på hela hon att något är fel. "Anfallen" har blivit lättare att komma ur, nu räcker det med promenader o borttagning av kraften. 2006 fick veterinären komma o ge smärtstillande, lösande tom dropp nångång.

När det släpper så pruttar hon hur mycket som helst, så det rör väl sig om gaskolik. Pruttar mycket annars också så det måste liksom vara nån prupp som sätter sig på tvären eller nått??

Hon äter;
-7 kilo torrhö, ej kraftigt.
-3,2 liter havre (blötläggs), müsli från Rands & Wilson (fiberrikt)
-0,5 liter betfor+1 dl foderjäst
-Flytande mineraler, MagTarm, b-vitamin några dagar
-extra salt vid träning/tävling
-0.5 dl loppfrö (tidigare linfrö men vi provade o byta)

Är jättenoga med att hon dricker ordentligt, två hinkar inne och Thermobar i hagen. Höet fördelas på fyra mål och kraften på tre. Den dag hon vilar så får hon inget müsli. Självklart regelbundet avmaskad.

Finns ingen gemensam nämnare eller vad man ska säga för koliken. Jag tycker ju att vi gör allt o lite till, MagTarm loppfrö/linfrö har kommit till efter 2006 och det har inte varit lika ofta i år. Men det finns kanske nån som har någon idé??

Tacksam för svar!! Mvh Funny_Bunny

Kolla tänderna hos RIKTIG hästtandläkare.
Röntga magen,och kolla att hon inte har magkatarr, magsår, cystor, sammanväxningar eller gamla maskskador.
Alla hästar tål inte att äta så mycket kraftfoder, som hon får.
Man kan också basera kraftfodret på lusernpellet eller strå, och vidare komplettera med det som höanalysen visar behövs.
En del hästar som har problemmagar, har blivit bättre med dynavenas mash, specialfoder. googla för att läsa om det.
Kolla att hon inte är stressad när hon äter.
Ta träckprov fastän du är noga med avmaskningen. Maskar kan vara luriga rackare.
Ta kvalitetsanalys på höet. Inte alltid syns det eller luktar att kvaliten är sämre.
7 kg hö är inte jättemycket, hon kanske behöver mera grovfoder, för att må bra.

Min pålle hade gaskolik med jämna mellanrum för ca ett år sedan. Det kändes totalt hopplöst och vi kunde inte komma på vad som var fel. Några gånger blev det tilloch med riktigt allvarligt.
Efter några anfall bestämde vi oss för att göra en ordentlig undersökning, och då kom vi fram till att han är allergisk mot kornkross, som han fick på kvällarna för att hjälpa till att sätta massa.
Så plockade vi bort kornet, och efter det har han bara haft kolik en gång, och det var på grund av att han hade käkat grenar i hagen eller nåt :p

Så gå igenom en ordentlig undersökning, där ni kollar alla möjliga allergier, överkänsligheter mm.
Lycka till!

Som jag ser det beror koliken på två saker i din hästs foderstat:

1. Ponnyn får för lite stråfoder=hö. Ge 8-9 kg/dag!

2. Ponnyn får för mycket havre. Dra ner havren till förslagsvis 2 liter per dag. Den dag hon vilar kan musli vara kvar men dra ner havren till 1 liter.

Om du gör så tror jag inte att du har några fler kolikkänningar på hästen framöver. När hon får så pass lite stråfoder som du ger henne så går hon säkert i hagen och äter vad hon hittar vilket innebär att hon får i sig mkt jord, sand och rötter som medverkar till koliken. Att stor mängd havre kan ge kolik är känt för de flesta.

Vi hade ett fullblodsto som fick de ofta och vi trodde de berodde på att hon åt för fort. Hönät provade vi och de blev bättre.

Tack för bra svar!!:bow: Ska absolut kolla över vad vi kan göra!

Har hon fri tillgång till vatten? Dricker hon tillräckligt? :)

Hej!
Har haft en ponny som fick återkommande koliker, ibland ganska tätt. Den sista koliken hade ett mkt snabbt förlopp och slutade i rupterad magsäck.... :cry: Vissa anfall krävde veterinärvård medan andra var mildare och kunde promeneras bort. Vi kollade ALLT, träckprov, tänder, blodprov, fodret ja rubbet.
Det visade sig senare att det förmodligen var så att hon hade stjälkade lipom, dvs fettknölar som sitter i "stjälkar" som snurrar sig runt tarmen och snörper åt i varierande grad = inte bra.
Nu behöver det ju inte alls vara så med din ponny, men tänkte ändå berätta det. Hoppas att det löser sig för er!!

Jaa, hon har alltid gott om vatten dygnet runt. Hon dricker bra:)

Huvva, tråkigt för dig:( Man hör ju tyvärr mycket om hästar som får kolik och det blir så olyckligt att de dör eller får tas bort:( Fanny har inte haft så allvarliga (peppar peppar) men man oroar sig ju nästan hela tiden!

Kan du inte prova byta ut havre och mûsli mot hö, olja och lucernhack. Hästen borde kunna hålla hullet minst lika bra på det. Om ni undviker säd i maten nu under en period så kan ni ju avgöra om det är det som är boven i dramat. Trots att hästen fått kraften innan problemen uppstod så kan ju förutsättningarna i hästens mage ha ändrats och hästen kanske inte längre klarar den typen av kraftfoder.

Visst, ni kanske tappar lite gas i ridningen utan havre, men det är det väl värt om hästen kan hålla sig frisk?

Min första fråga är hur foder rutinerna är? Kraftfoder inne på morgonen o så ut för o äta hö, eller får de hö först o kraftfoder sedan?

Många hästar som får sitt kraftfoder på morgonen på fastande mage äter snabbt o då kan det lätt bli kolik. Det bästa är o ge hö en stund innan kraftfodergivan så mage o salivproduktion kommer igång.

Tycker dessutom att den får lite grovfoder o mkt kraftfoder iaf havre.

har ej läst hela tråden, så ursäkta om jag upprepar nåt.

hjälp vad mycket kraftfoder!
dra ner till minst hälften och öka på höet med ett kilo eller så.

för stora givor kraftfoder leder till obalans i tarmen som kan leda till kolik. en kolikhäst med känslig tarm mår mycket bättre av att äta mindre kraftfoder.

kan referera till mitt sto som lätt får kolik, liknande din häst, helt utan orsak sas.
har nu kraftigt dragit ner på kraftfodret och ökat på höet.
ger 12 kg ganska torrt hösilage, 1 l havre, 2 nävar betfor, sojamjöl, chevinal och kalk (ökar havren en aning i samband med hård träning och tävling och minskar i samband med vila).
detta är en hopphäst, 165 mkh, mkt fullblod i stammen, i tävlingskondition som är perfekt i hull och temperament nu.

har sedan jag drog ner på kraftfodret blivit mkt bättre i magen på alla sätt
(och det är dessutom billigare :) haha)

Som jag ser det beror koliken på två saker i din hästs foderstat:

1. Ponnyn får för lite stråfoder=hö. Ge 8-9 kg/dag!

2. Ponnyn får för mycket havre. Dra ner havren till förslagsvis 2 liter per dag. Den dag hon vilar kan musli vara kvar men dra ner havren till 1 liter.

Om du gör så tror jag inte att du har några fler kolikkänningar på hästen framöver. När hon får så pass lite stråfoder som du ger henne så går hon säkert i hagen och äter vad hon hittar vilket innebär att hon får i sig mkt jord, sand och rötter som medverkar till koliken. Att stor mängd havre kan ge kolik är känt för de flesta.

:bow::bow:

har ej läst hela tråden, så ursäkta om jag upprepar nåt.

hjälp vad mycket kraftfoder!
dra ner till minst hälften och öka på höet med ett kilo eller så.

för stora givor kraftfoder leder till obalans i tarmen som kan leda till kolik. en kolikhäst med känslig tarm mår mycket bättre av att äta mindre kraftfoder.

kan referera till mitt sto som lätt får kolik, liknande din häst, helt utan orsak sas.
har nu kraftigt dragit ner på kraftfodret och ökat på höet.
ger 12 kg ganska torrt hösilage, 1 l havre, 2 nävar betfor, sojamjöl, chevinal och kalk (ökar havren en aning i samband med hård träning och tävling och minskar i samband med vila).
detta är en hopphäst, 165 mkh, mkt fullblod i stammen, i tävlingskondition som är perfekt i hull och temperament nu.

har sedan jag drog ner på kraftfodret blivit mkt bättre i magen på alla sätt
(och det är dessutom billigare :) haha)

Bra att du upprepar. Försökte också nå fram med detta! :bow:

Varför i hela fridens namn ger du så mycket kraftfoder om hon får kolik stup i kvarten! Utsäkta men jag blir arg! Är ju inte dirkekt lättsmält... Ge hästen ordentligt med hö och promenera varje dag istället.

Har inte läst hela tråden, men min ponny var likadan, tills vi upptäckte att hon inte tål äpplen av någon anledning, när hon inte fick äpplen längre så har inte fått ett enda kolikanfall :)

Men jag skulle prova att sänka kraftfodret och höja hömängden till att börja med :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka