Kolik (?) som inte ger sig

Hagens_Zorba

Trådstartare
När jag kom till stallet och skulle kvällsfodra den 30/12 sprang min pålle ut ur boxen, ut utomhus.
Han hade gjort samma sak 2 dar i rad innan, så jag blev arg.
Sen märkte jag att han var helt svettig.
Kollade i boxen, man såg att han hade rullat massa.
Inte bajsat något sen han kom in från hagen 5-6 timmar tidigare.

Gick och sprang med honom ett tag, tillslut bajsade han liiiite en gång. Gav honom bara ett halvt kg hö till kvällen+betforvatten och mininalt med betfor för att han skulle få i sig vatten.

31/12 fick han ett halvt kg hö+betfor på morgonen och sedan resten av dagen i vanlig mängd då han bajsat när jag longerat och det lät i magen.

1/12 på em när jag kommer till boxen så har han bara bajsat 2 småhögar på hela natten samt rullat igen.
När jag tar honom till manegen rullar han.
Ringer vet, hon säger att jag ska blöta höet och ge normal mängd men inget kraftfoder. Hon tror inte att det är kolik pga att han så gärna äter.

Han är inte deppad lr så, mer hyper och vild.
Svullen där magsäcken är, tycker att den pulserar konstigt typ, som om han skulle ha ett barn i magen som sparka ungefär :S

Vad tror ni?
Nån ide/tips?
Ska jag springa med honom eller bara låta honom vila?

Sv: Kolik (?) som inte ger sig

Har han tarmljud? Vad för koliksymptom nu? Och ta gärna pulsen på honom, förhöjd vilopuls indikerar smärta.

Och så ringer du veterinären igen. Konstigt att nonchalera koliksymptom så.

Jag skulle inte springa med honom, men promenader är aldrig fel om de är i skick för det. Har du någon transport vid stallet? Att lasta kolikhästar kan göra underverk, även vana transportåkare kan bli lite nervösa av åsynen av släpet, och ännu bättre om de är nervösa åkare, då brukar det sätta fart på magen och släppa de där lättare anfallen. (Ungefär samma effekt som när man slitit med en häst med lättare kolik men den kommer inte igång. Så kliver veterinären in genom dörren i gröna rocken och vips så lägger häststackaren en hög på stallgången i rena nervositeten. *hehe*)

Han har lite tarmljud, men inte "normalt" liksom.
Hur tar man puls?
Han har bajsat lite mer i boxen nu, så det verkar vara på bättringsvägen, men det trodde jag ju igår med :/

Tycker också det var konstigt att hon tog så lätt på det, han har ju varit dålig i 2 dygn nu.

Ah, har hört tips om att lasta.
Haha, låter bra.

Det du beskriver är inte alls ovanliga symptom vid kolik. Att symptomet är "lindriga" betyder inte att orsaken till koliken är det.
Det kan t ex röra sig om en förstoppning i grovtarmen. Så länge det inte är helt stopp har hästen avföring, lindrig till måttlig smärta och nedsatta tarmljud. (Det är endast om tarmarna står helt stilla som det blir knäpptyst). Aptiten varierar.

Din häst bör undersökas av veterinär och behandlas utifrån de fynd som görs. Den ska absolut inte lämnas utan vård i 2 dygn, märklig bedömning av veterinären. Om det rör sig om grovtarmsförstoppning bör man t ex ge laxerande via sond (görs av vet) och vätska upp hästen via dropp. Man brukar även ge smärtlindrande och b-vitamin, det senare för att stimulera tarmmotoriken. Ring en annan vet på e gång, en förstoppning kan utvecklas till ett allvarligt tillstånd.

Öh... Vad läskigt det låter. Oftast går det ju bra får jag väl tillägga!

Håller helt med TantEster, ring en annan veterinär nu. Vänta inte över natten på att han ska komma igång, det kan gå fort sen när/om det blir tvärstopp, och en lättare kolik som skulle ge sig 'med självhjälp' skulle ha gett sig nu.

mjo, konstigt som sagt.. men hon resonerade så att om han vill äta så är det inte kolik :S

var nere i stallet nu, han tugga på höet men inte lika hetsig som vanligt. han var väldigt misstänksam om allt, ryckte till när en häst i stallet frustade och om han hörde minsta lilla muspip.
ingen feber iaf.
han hade bajsat massa "småhögar", som kanske blev 2 riktiga högar om man lägger ihop, och det lät mer i magen nu än innan.

mjo, konstigt som sagt.. men hon resonerade så att om han vill äta så är det inte kolik :S

var nere i stallet nu, han tugga på höet men inte lika hetsig som vanligt. han var väldigt misstänksam om allt, ryckte till när en häst i stallet frustade och om han hörde minsta lilla muspip.
ingen feber iaf.
han hade bajsat massa "småhögar", som kanske blev 2 riktiga högar om man lägger ihop, och det lät mer i magen nu än innan.

Om man misstänker kolik, tycker jag man ska ta det på blodigaste allvar och genast tillkalla vet.

Den psykiska känsligheten kanske hör samman med nyårsraketerna, och inte hör samman med magplågorna?

Men det betyder ju inte att hästen inte har kolik för det, bara att det kan handla om olika saker samtidigt.

*KL*

Pulsen tar du genom att känna på insidan av ganaschen. Stryk med några fingrar där, så borde du känna pulsen!
Hoppas att allt ordnar sig!

Jao, mkt möjligt att det rör sig om nyårsnervositet.

Inatt hade han inte rullat, men bara bajsat en lite hög mellan 00-09.
Har varit i hagen hela dagen+ att jag gått och sprungit med honom några gånger.
Han bajsade en gång i boxen sen jag tagit in honom, men har också rullat. Äter som vanligt.

Ska jag ge paraffinolja med betfor?
Han äter fortfarnade bara blött hö.

Men varför tar du inte ut en annan/samma veterinär?
Det blir ju inte bättre av att du väntar.

Min hade otydliga koliksymptom för ett par veckor sedan. Först en kort febertopp, men sen ingen feber. Mindre avföring än vanligt, åt, men ingen direkt aptit. Magljud. Rullade sig inte, såg sig inte åt magen, verkade inte ha ont.

Jag tog ändå ut veterinär akut på kvällen. Min magkänsla sa mig att något inte stod rätt till. Hästen började bli uttorkad enligt vet. Hon hade massor med gaser, men ingen direkt förstoppning.

Slangades genom näsan och fick sedan dropp. Plus kramplösande spruta och lite annat. Dagen därpå fick hon fasta helt. Efter det har hon mått bra igen.

Läste om en annan häst i Ridsport, lika otydliga koliksymptom som min. Den dog för att den blev för uttorkad innan den fick hjälp, då var det för sent att ge dropp. Så kolla för säkerhets skull. Ring åtminstone och fråga!

Ring Vet eller kör hästen till klinik! Min häst hade ungefär samma symptom som du beskriver...

Ej hungrig samt skrapade lite på en söndag morgon, gick en promenad och han sket flera ggr. Avvaktade efter tlf kontakt med vet.
Efter ett par timmar i hagen samma symptom igen och inga tarmljud+förhöjd temp. Vet kom ut på em och gav kramplösande och B-vitamin. Ut och gick igen och han verkade må bättre, han sket och tempen gick ned, lite tarmljud. Pillade under hela tiden i sig lite hö, drack dåligt. Rörde lätt på honom flera ggr under kvällen.
Avvaktade över natten med tillsyn då det inte verkade så akut att vi behövde åka 25 mil till närmsta klinik med jour.
På morgonen fortfarande hängig, ingen feber men började bukandas och fick förhöjd vilopuls. Vet ute igen, gav laxerande i sond+kramplösande igen men den här gången hade det ingen större effekt.
In till kliniken med en häst som nu var riktigt dålig men som under hela tiden inte visat några "hysteriska" koliksymptom och sett ganska pigg ut. Nu slog det över i diarre istället. Under em och kväll fick hästen 60 l dropp men tillslut drabbades han av cirkulationssvikt och dog under natten på kliniken.

Kolik ska ALLTID tas på allvar och hästen ska övervakas noga tills man är helt säker på att det verkligen släppt!
Det har jag lärt mig the hard way och jag kommer aldrig mer att tveka på att åka till jourklinik under helgen när det gäller kolik!!!

Ser hur mkt han dricker ur hinkarna,
+ att jag försöker sitta med vattenhinken brevid honom när han äter hö, då dricker han då och då när han äter, vattnar höet och gav betfor med maaaassa vatten ikväll.

Åh, vad är cirkulationssvikt? :/
Stackare..

Men han har velat äta under hela tiden och har inte haft feber och inte andats konstigt. Nu har han egentligen inga direkta symptom; han äter, han bajsar, även om det inte är asmkt, han dricker, rullar inte, magen låter massa.

jag tycker du skall ringa en veterinär dom går i och känner
och kan konstatera om det är grovtarmsförstoppning eller att det sitter i tunntarmen du får skynda dig på jag hade en häst på
nyårsafton som oxå åt men ville rulla och bajsade när vet kom efter vi hade gått med henne hela natten ,hon hade ingen pulshöjning och ingen feber men dock en kraftig grovtarmsförstoppning fick dropp+
muskelavslappnande efter 6 tim hade hon bajsat 5 högar hon skulle ut och gå en 15 min varje timma hon får nu väldigt uppblött betfor flytande b-vitamin + lin fröolja och vet sa att hon skall svälta
alltså hö får hon äta det tar 72 timmar innnan hon har tömt sig och jag kan kontrollera detta genom att jag hittar små havre korn i bajset efter nu 2 dygn ring vet och håll koll så hon ej blir uttorkad
lycka till

oj, svårt att fatta när du inte använder punkter lr nåt :S
idag har han bajsat mkt, varit pigg och klar och inte rullat.
gav lite paraffinolja i betfor ändå.

va bra !du får ursäkta men jag skriver fort och glömmer mina punkter och stora bokstäver lycka till

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 061
Senast: Egonson_
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 112
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 746
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka