KOLIK? Snabbfråga!!

minfux

Trådstartare
Kan en häst som har kolik både äta och dricka normalt? Och i övrigt bete sig helt normalt?

Min häst rullade i boxen efter hon ätit frukosten (en näve lucernpellets). Och det är INTE normalt för henne att rulla i boxen bara sådär efter att hon ätit. Oftast står hon redo och skrapar med hoven i boxdörren för att hon ska ut NU. Men nu så rullade hon...

Hon beter sig normalt i hagen och drack en massa när vatten serverades.

Kan hon ha kolik??

Sv: KOLIK? Snabbfråga!!

Det är mycket möjligt.

Min häst låg ner och åt trots att han hade mycket allvarlig fång. (Det gick mycket fort, vid 13.00 var han normal, stallägarens hade kollat till dem och ett par timmar senare 4:e gradens fång)

Hästar med kolik kan ha bra aptit.

Vår ponny har haft kolik vid ett par tillfällen. Båda gångerna åt hon i det initiala skedet. Men inte när koliken "tagit sig". För hennes del är det också normalt beteende att vara mycket ivrig vid utsläpp så hade hon rullat eller på annat sätt visat ett avvikande beteende så hade jag anat ugglor i mossen och haft hästen under mer uppsikt.
Har du lyssnat på magen? Finns bukljud? Avföring? Hur beter hon sig i hagen?

Har hon bajsat normalt? Knorrar magen om du lägger örat mot flanken på båda sidor?

Att hon rullade är förstås ett symptom på att hon inte kände sig helt bekväm med något, "omotiverade" rullningar brukar tyda på magknip. Men eftersom hon därefter betett sig helt normalt och dessutom druckit stora mängder utan att bli påverkad skulle jag bara råda dig att ha henne under extra uppsikt de kommande dagarna (dvs kolla att hon bajsar normalt, äter och dricker normalt, kanske kika till henne en gång sent på kvällen). Förhoppningsvis var det en enstaka händelse!

Hästar med fång har sällan problem med aptiten. Naturligtvis kan stark smärta leda till att vissa individer slutar äta, men det går inte att jämföra med kolik. Däremot kan hästar med t ex förstoppning ha perioder då de mår bättre och då kan de försöka peta i sig mat. En omvridning eller gaskolik äter sällan.

Det var vad veterinären sa. Hästen slutar i regel äta när de utsätts för sådan stor smärta. Dumt av mig att ta det som exempel, skrev på mobilen och hade tankarna på annat håll.

Min ponny drabbas regelbundet av koliktendenser, ett par fall av kolik, både krubbitare och luftsnappare och kan ha symptomer utan att aptiten förändrats något.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 350
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 641
Senast: Freazer
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 274
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka