Kolik: Mjält/njurligament-Upphängning

A

anna1984

Hade min värsta dag i Lördags...
Dagen började bra med att jag och mor åkte till Göteborg för att gå på mässan. Min sambo skulle ta hand om hästen under helgen. När vi är påväg till hotellet ringer sambon och säger att hästen verkar dålig.. ser hängig ut och rullar sig mycket. Jag ber honom då att longera honom i trav eftersom jag tänker kolik. Han gör detta och hästen bajsar 2 gånger! Vad bra tänkte jag och trodde att det skulle reda ut sig men pållen blev bara sämre och jag bestämmer mig för att försöka komma med på ett tåg hem samtidigt som de ringer ut distrikt vet. till stallet.

När denne kommer ger han hästen kramplösande och ska sedan rektalundersöka honom men han kommer inte in med armen?! Kramplösande hjälpte inte alls så han tyckte vi skulle åka omg. till Strömsholm.. Vid detta laget sitter jag på tåget, lyckligtvis fans det några vänliga i stallet så det börjar att köra honom. Själv var jag tveksam mest för att en resa på 20 mil med en häst som inte vill stå upp känns sådär men vad gör man. De tog med saker för att en i eventuella fall kunde gå bak och så med hästen i transporten.

Väl hemma slänger jag mig in i bilen och börjar köra ikapp, när de landade på Strömsholm så hade jag tre km kvar. Jag kom in på koliken och fick se min häst som var så uppsvullen att han såg sprickfärdig ut.. Veterinären undersöker honom och konstaterar vilken tuff häst jag har =) Kan tydligen vara svårt att undersöka hästen i detta tillstånd då många måste sövas för att de bara kastar sig fram och tillbaka av smärta.

Veterinären konstaterar iallafall att han måste akut opereras då hon hade aningar om att det var Mjält/Njurupphängning dvs. att grovtarmen av någon anledning kommit på fel sida av mjälten och ”hängt upp sig” på ett bindvävsstråk som går mellan njure och mjälte. Jag och sambon åkte runt i Västerås efter midnatt och letade hotell eftersom jag inte fixade att köra hem i detta läge. Veterinären ringde efter operationen och talade om att allt hade gått bra och han var som en ny häst. Hon hade rätt ang. Mjält/Njurupphänget men hon kunde rätta till det utan större problem!!

Pållen står i dagsläget fortfarande kvar på Strömsholm och mår ganska hyfsat.. Han har varit lite dålig på att bajsa och dricka men de hittar inga konstigheter vid rektalundersökningar utan allt verkar vara som det ska. Om inget händer med honom så ska jag hämta hem honom på fredag fast det skulle ju kännas bra om han kunde stå kvar över helgen.

Det som förundrar mig mest är hur snabbt allt gick:
11.00 Busade med grabbarna i hagen
ca. 14.00 Sambon märkte att han verkade dålig
18.15 Distrikt vet kom och då var han fin på alla slemhinnor
10.40 Framme på Strömsholm, slemhinnorna var vita
11.00 Akutoperation
02.10 Operation klar och hästen har vaknat

Han ska efter hemkomst stå på boxvila 1 månad och sedan sjukhage 1 månad därefter tror de att jag så smått ska kunna sätta igång honom om inget händer..

Är det någon som har varit med om detta och har tips som jag kan använda mig av i eftervården?
 
Sv: Kolik: Mjält/njurligament-Upphängning

Förstår precis hur du känner! Jag har själv nyligen upplevt några såna där skräckdygn när min häst fick kolik. Dock slapp vi operation. Skönt att ni hann dit och att allt gick bra!
 
Sv: Kolik: Mjält/njurligament-Upphängning

Min äldsta häst fick precis det där förra året, men vi behövde inte operera henne. Vi åkte också till Strömsholm. Hon blev bra med behandling som tömde ut mjälten på blod så den krymte och sen longering och svältdiet så att tarmen kunde glida tillbaka ner igen. Vi fick hem en tunn med frisk 25-årig häst :love:

Eftervården för oss blev således just ingenting. Vi avmaskade mot bandmask på deras begäran utifall det kunde orsakat stoppet. Men annars var det ingenting speciellt.

Gjorde de titthålsoperation från ljumsken eller buköppnades din häst?
 
Sv: Kolik: Mjält/njurligament-Upphängning

Han buköppnades.. Har precis pratat med strömsholm nu och det verkar som jag ska få hämta honom imorgon. Känns lite jobbigt med helgen då jag gissningsvis mest kommer åka fram och tillbaka till stallet av oro men jag är glad att han lever.

Hästen är 6år i år och var i riktigt fin form innan detta hände men jag gissar att jag kommer att få mycket att bygga upp..
 
Sv: Kolik: Mjält/njurligament-Upphängning

Min tinker hat haft detta 3 gånger.
Tyvärr kan just detta "fenomen" återkomma.

Läskigt i hela händelseförloppet är just att de har mag/tarmljudi början och avföring.
Jag har aldrig behövt åka in till klinik än, men så fort det börjar så försöker jag få ut vet inom 2 timmar, jag vågar inte vänta längre..han får kramplösande och blir slangad.

Det är svältkost som gäller för att tarmen ska komma tillbaka i rätt läge igen.

Min vet säger att om man misstänker detta så ska man se till att de rejsar rejält, i full galopp. Har man tur så kommer tarmen rätt och den inte hunnit blir alltför stor av gaserna.

Jag har en egen teori om att det är just gaskolik som orsakar detta.

Min fick det första gången för ganska många år sedan, sedan i fjol i februari och nu för ca tre veckor sedan.

Lycka till med din häst!!
 
Sv: Kolik: Mjält/njurligament-Upphängning

Hej
Allt har gått bra med pållen dock är han fruktansvärt pigg och jag ska enligt veterinären börja skritta honom ca 45-60 min om ca 1 1/2 vecka.. frågan är hur detta ska gå. Det vore en helt annan sak om jag kunde mana på honom framåt när han börjar studsa men det går ju inte i daxläget. Har ju redan fått en axel ur led detta året så jag tycker att jag fyllt min kvot:banana:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 071
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp