G
Gargamella
Mitt sto (8-årig hbl-dam) fick en koliksläng i lördagskväll. Vid insläpp ville hon bara rulla sig. Fick dock in henne, sen kom jag och tog ut henne direkt och gick och gick och gick... Tog in henne lite imellanåt och tillslut gjorde hon en "hög" som såg normal ut. Promenerade några vändor till. Sen verkade de ok. Tog bort allt foder. Hängde två vattenhinkar i boxen. Typ två timmar senare började hon krafsa och rullade i boxen. Ut och promenera. Gjorde en hög igen. Sen var jag där vid 01-tiden. Då var allt frid och fröjd, fast hon undrade verkligen varför hon inte fick ngn mat. Var där 7 sön morgon. Fortf ok. Hon fick lite betfor m olja samt 1/2 kg hö. Sen promenerade vi 30 min för säkerhets skull. Gjorde likaså i går kväll. Sen dess har allt verkat ok. Hon får endast betfor m olja och nu vanlig ranson hö.
Varför hände detta eg? Bytte foderstat helt för 6 veckor sedan (efter en lite för kort invänjningstid kanske, hon var lite prutig EN dag). Från krafft grund och sport till en blandning av Groov, Protein, Breed & Lusern (vårt hö innehåller knappt något protein...) Kan det betytt ngt?
Varför magknip nu när hon aldrig haft det förut??? Det kan inte vara ngt annat typ "sto"-problem? Ni kanske tycker jag gör en höna av en fjäder, men jag vill höra vad ni vet/tror och kanske lära mig ngt. Samt förebygga att det händer igen. (Tänk att man har en bebis på nästan 700 kg...
)
HJÄLP
Varför hände detta eg? Bytte foderstat helt för 6 veckor sedan (efter en lite för kort invänjningstid kanske, hon var lite prutig EN dag). Från krafft grund och sport till en blandning av Groov, Protein, Breed & Lusern (vårt hö innehåller knappt något protein...) Kan det betytt ngt?
Varför magknip nu när hon aldrig haft det förut??? Det kan inte vara ngt annat typ "sto"-problem? Ni kanske tycker jag gör en höna av en fjäder, men jag vill höra vad ni vet/tror och kanske lära mig ngt. Samt förebygga att det händer igen. (Tänk att man har en bebis på nästan 700 kg...
HJÄLP