Kolik - Jourtid Djursjukhuset

D

Double hastagare

Helt sjuka avgifter dom idag tar ut när man åker in akut till Djursjukhus. Visst förstår jag att det kostar att hålla personal m m igång men någon måtta får det väl ändå vara. Min häst fick ett akut kolikanfall, tack och lov så klarade hon sig och slapp buköppning. Jag hämtade hem henne 5:e dagen och kostnaden slutade på: 33.350:-, varav jouravgifter, vårdavgifter, intensivvårdsavgifter, veterinäravg. samt djurambulans var 25.000:- resterande var mediciner e t c. Av det skall staten ha MOMS också på 6700:-. Tycker det håller på att spåra ut helt och varför ifrågasätter inte försäkringsbolagen veterinärkostnaderna för trots allt så är det ju vi i slutändan som betalar kostnaderna på våra premier. Det är väl bara en tidsfråga innan vi skall betala en skatt också och moms på det. Eller varför inte lägga moms på sjukvården också!!!:devil:
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Kan inte annat än att hålla med !
Fick hem min häst för ett par veckor sen från kliniken och fakturan var på 40 000 SEK. Tur att man har hästen försäkrad, men det blir ända väldigt mkt pengar.
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Har ett snart månadsgammalt föl i stallet som bodde på Strömsholms djursjukhus i typ 3 veckor tror jag det var. Hennes nota hamnade på runt två hundra tusen enligt ägaren, som turligt nog försäkrade henne från att hon var nyfödd.
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Jag tillhör faktiskt de som INTE gnäller över att det är dyrt. För visst är det dyrt, men samtidigt så vill ju vi som djurägare ha förstklassig vård, enligts enaste rön, att den senaste tekniken ska finnas tillgänglig och att alla undersökningar och behandlingar som kan hjälpa hästen ska utföras. Och då om den är inlagd på djurklinik att den ska ha adekvat tillsyn dygnet runt. Och det är inte gratis.

Sen har försäkringspremierna skjutit i höjden med, helt enkelt för nya teknik etc har gjort att man kan upptäcka och behandla mer åkommor, och det kostar som sagt. Och då ökar bolagens kostnader och premierna ökar.

MEN, djurförsäkringar är i princip unika. Tänk på hur bilförsäkringar ser ut, inte en chans i världen att de reparerar din 10 000 kronosbil för 100 000 kr, utan då löser de in bilen och ger dig typ 7 000 kr istället, och skiter blankt i om du kan få en ny bil för de pengarna, om du gillade din bil osv. Vill du ändå ha kvar din bil betalar de ut 75% av värdet i reparationsbidrag och sen får du väl lösa det själv då.

Medan din 10 000 kronorshäst betalar bolaget ut - beroende på bolag - från 100 000 kr per år, upp till hur stor summa som helst. De har dessutom en låg självrisk på det, och återigen beroende på bolag betalar de även andra kringkostnader såsom medicin, veterinärens resor, akupunktur osv. Och om det sen när de betalat ut 100 000 kr eller mer går åt helvete ändå och hästen inte klarar sig, så betalar de ut 10 000 kr till (i fallet med hästen livförsäkrad för 10 000 kr).

För MIN 10 000 kronorshäst har de under hennes treåriga levnad betalat ut mer än 50 000 kr till mig. Det de fått i premie är under 15 000 kr.

Så - jag klagar INTE, jag tycker vi ska vara ENORMT glada åt våra hästförsäkringar, utomlands är det ett MYCKET sämre skydd, till premier som inte motsvarar det försämrade skyddet.

och - smakar det så kostar det.
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Det är väl en d-vla skillnad på en bil och ett djur eller?? och att du tycker du gjort en bra affär får ju stå för dig men vem tror du betalar mellanskillnaden??
Vad jag menar är att det är många som skor sig på att våra djur blir sjuka och att staten dessutom skall tjäna pengar på det är faktiskt helt sjukt.
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Double hastagare skrev:
och att du tycker du gjort en bra affär får ju stå för dig men vem tror du betalar mellanskillnaden??

Men det är ju det som är själva poängen med försäkringssystemet - alltså att få en viss riskspridning och täckning ... och det är väl också därför som även du tecknat en försäkring med ditt försäkringsbolag?
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Håller med !!!

Vi vill ju ha kvar bra vård för våra hästar och framförallt ha kvar de ynka 3 djursjukhusen i landet med nattjour. Visst är det dyrt men Djursjukhusen går mycket sällan med någon som helst vinst. Jourverksamheten är DYRT. Det finns flera smådjurssjukhus i landet som fått stänga sin nattjour pga att det inte alls går ihop ekonomiskt trots de dyra kostnaderna.

Sedan kan man väl tycka att djursjukvården borde vara momsfri, som den var tidigare. Moms infördes i mitten av 80-talet har jag för mig. Då blev ju genast allt mycket dyrare för djurägarna( om man nu inte har företag och kan dra momsen)
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Jag jämförde inte häst och bil så, jag ville poängtera att den typ av försäkring som vi har gör våra djur saknar i princip motstycke, så ska snarare vara glada sålänge de finns kvar i nuvarande form, då den är tämligen unik.

Jag skulle gärna slippa momsen - ja. Men samtidigt så betalar jag den gärna. Och vilken mellanskillnad menar du? Den till f-bolagen? premierna följer ju kostnadsutvecklingen så det är ju försäkringstagarna som får betala, men nu börjar ju även andra bolag följa efter Sveland och premiera de djurägare med friska djur och sänka deras kostnader, så de försöker ju utjämna systemet.

Det finns enligt mig många 'sjuka saker' staten tjänar pengar på, och jag skulle jättegärna slippa momsen som sagt. Men det lär bli svårt att få staten att skattelätta (det finns ju riktigt horribla skatteregler, t ex vid fastigheter. Först skattar du på pengarna du tjänat, och så köper du ett hus, då får du betala skatt en gång till på pengarna som är låsta i huset, via fastighetsskatten. Säljer du sedan huset med vinst får du skatta på vinsten med. Och säljer du det dyrt och sätter in pengarna på banken får du förmögenhetsskatta på dem med. Många gånger skatt på varje krona där.)

Men momsen är en del, och de kostnader kliniken och försäkringsbolagen får in en annan. Och jag har inte ett dugg att invända mot försäkringspremier och/eller klinikavgifter jag - med tanke på hur extremt mycket man får för pengarna.

Däremot kan man undra vad man får för momsen, nya regler från DSM kanske? :angel:
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Glöm inte att veterinärerna pluggat i minst 5 år också, de kanske är värda en hög lön?

Och sen djurskötarna som bemannat dygnet runt, jga tror faktiskt inte att någon annan arbetsgrupp gjort det billigare..
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Kan hålla med om det där med momsen, men sjukvård är dyrt.

dyra lokaler, utrustning, personal, förbrukningsartiklar o sen så ska sjukhusen betala en MASSA skatt o arbetsgivaravg. OB-ers. osv.
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Om inte humansjukvården var súbventionerad, så skulle man nog ha mer förståelse för djurklinikernas fakturor... Då skulle man inse vad vård *egentligen* kostar..
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Ursäkta, men har någon en aning om vad ett vårddygn egentligen kostar? Ett genomsnittligt vårddygn på sjukhus för människor kostar ungefär 4500:- (för människor alltså). Mer allvarliga fall som behöver opereras, ha intensivtillsyn, kommer in akut m.m. kostar mycket, mycket mera. En höftfraktur kostar t.ex. över 200 000 kr totalt. När vi söker vård så ser vi aldrig hur mycket vi egentligen kostar, allting är ju subventionerat. Därför tror jag att vi tycker det är extra dyrt när vi måste betala vården själva.

Kan tillägga att när jag utomlands behövde läkarvård kostade det 1200:- kronor att träffa läkaren, kissa i en mugg och få medicin för 5 dagar. Det besöket tog ca. 20 minuter och hamnade precis under självrisken på min försäkring.
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Det är helt otroligt att ni köper och försvarar dessa höga kostnader. Klart att det kostar att anlita veterinär idag men jag har svårt att se att det skulle kosta ex vis 300:- att longera hästen i 2 minuter –det gör jag dessutom själv medan veterinären står och tittar på, till det så kommer alla andra kostnader, som att bara kliva in på kliniken. Att vara på klinik idag ett par timmar går lätt på en 3-4000 sek, och det finns inte en klinik eller företag idag som inte är vinstdrivande, tror ni något annat så är ni nog ute och ”cyklar”. När man får fakturan så har dom slagit ihop massa kostnader i klumpsummor, ber man om en spec så ser man att dom tar betalt flera ggr men kallar det för olika saker och det är det som retar mig.

Gällande humanvården så har vi faktiskt världen högsta skatter och då har vi också politiker och andra som skor sig på våra skattepengar. Sånt tycker jag inte man bara kan acceptera utan man bör ifrågasätta saker och ting. Och det bör även vi djurägare göra även om vi är tacksamma att våra djur får en bra vård när dom behöver.
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Tyvärr så bedrivs alla affärsverksamheter med vinstsyfte idag, t o m
alla statliga bolag.
Det är inte mkt som är ideellt eller som bara går runt.

djursjukhusen har oxå en stor administration.
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Double hastagare skrev:
. Klart att det kostar att anlita veterinär idag men jag har svårt att se att det skulle kosta ex vis 300:- att longera hästen i 2 minuter –det gör jag dessutom själv medan veterinären står och tittar på, till det så kommer alla andra kostnader, som att bara kliva in på kliniken. Att vara på klinik idag ett par timmar går lätt på en 3-4000 sek, och det finns inte en klinik eller företag idag som inte är vinstdrivande, tror ni något annat så är ni nog ute och ”cyklar”. När man får fakturan så har dom slagit ihop massa kostnader i klumpsummor, ber man om en spec så ser man att dom tar betalt flera ggr men kallar det för olika saker och det är det som retar mig.

Vad fan anlitar du för veterinär egentligen??

Att longera hästen (tid oväsentligt) kostar på min klinik (som är ganska 'dyr', men väl värd varenda krona anser jag och många flera) 200 kr + moms. klinikavgift 240 kr + moms (för återbesök 180 kr + moms).

Inga 3000 kr alltså. En hältutredning utan åtgärd landar på 1500 kr - 1800 kr beroende på om det 'bara' ärlongering eller uppsuttet arbetsprov med. Inkluderar då klinikavgift, undersökning (palpation av senor, leder och muskler, rörelsekontroll i skritt och trav på löpargången, longering på mjukt och hårt underlag samt ev ridprov, och böjprov fraktionerat på samtliga ben)

fakturorna är specade ner på öret och det tas ALDRIG ut 'dubbla' avgifter.

Däremot undrar jag ibland över DV:s prislista, jag har aldrig begripit mig på den riktigt. Akutbesök mitt i helgnatt med kolikbehandling kan kosta 3500 kr, och att komma på inbokat rutinbesök på vardag för att byta ett zinkaband, se hästen skritta stallgången upp och ner kan kosta 2500 kr. Som sagt, jag begriper mig inte riktigt på det. Dock fascineras jag alltid över hur DYRT det är på 'ordinarie tid' och hur billigt det är på jourtid för DV. Vaccinera har jag slutat göra på DV. På klinik kostar det 300 kr inkl allt. DV som finns 1½ mil härifrån tar över 1000 kr för samma grej.

Men som sagt, lyckas du få ihop 3000 kr för 2 minuter longering,s amt får ospecade fakturor som vid närmare specning visar sig innehålla massa dubbelposter, ja då skulle jag också vara irriterad. Men det tillhör varken norm eller vanlighet.
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Ang världens högsta skatter förresten, så jag vet inte om det är sant att vi har det, däremot har vi utan tvekan höga skatter. Vi har dock ett av världens bästa (kanske det bästa?) sociala skyddsnät.

Jag behåller hellre skatterna och vet att jag har råd att gå till läkaren, än får pantsätta hus och hem för att betala sjukhusräkningarna för det där benbrottet.

Men det är jag det..
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Det jag tycker är på tok för dyrt är distriktsveterinärerna. Kanske är de kunniga och trevliga på många orter, men här kan de nästan inget som har med häst att göra (om man inte har tur och får de unga vikarierna förstås) och, ärligt talat, tycker jag knappast de bryr sig särskilt mycket om hästar heller :mad: . Utkörningsavgiften blir enorm om man måste ringa den distriktsvet som har jour. Det är ju "alltid" den som kör ut från en ort mycket längre bort...

Djursjukhusen däremot tycker jag inte är hutlöst dyra för den enorma vård, omsorg och omtanke som både djur och djurägare får. Min häst stod på djursjukhus i fem dagar med fång, tarminfektion och, tyvärr, avlivning. Den notan slutade på drygt 26000 kr. Hon hade perfekt passning dygnet runt för det priset!! När jag fick ut journalerna blev jag rörd över vad vissa hade noterat. Någon hade skrivit att "hon såg ledsen ut" när hon mådde riktigt dåligt.
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

bettysmatte]Det jag tycker är på tok för dyrt är distriktsveterinärerna.
Sist tog de 2000 kr för ett blodprov- tidsbeställt.

Samma sak när hästen fick fång- akut Rec. Finadyne o en injektion

Jordbrukverket måste väl ha ett sätt att betala generaldirektören.

För ett par år sedan ville Telia ha betalt årsvis för abbonemanget- För att slippa skicka fler fakturor.
 
Senast ändrad:
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Om du får skumma räkningar från din veterinär/klinik tycker jag att du ska anmäla denna/dem, det måste vara ovanligt och är väl i lagens mening bedrägeri?

Jag repeterar att det inte är billigt med vare sig arbetskraft, utrustning, lokalhyror eller dylikt. Sedan måste man ju räkna in skatt, moms och arbetsgivaravgifter i det vi betalar. Jag har jämfört förut med vad jag tar betalt för att föreläsa med min akademiska utbildning, det är 1200kr/timme. Då har jag varken hyra, företagsförsäkring eller dyr utrustning att betala av på, utan den avgiften täcker min resa och min förberedelsetid. Då betalar jag arbetsgivaravgift, skatt, pensionsavgift m.m. på det. Jag har svårt att tro att någon veterinär blir fet på sitt yrke, men jag hoppas att de kan plocka ut en lön på 30 000:- iallafall, för det tycker jag de är värda (har ingen aning om vad en veterinär tjänar).
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Timkostnaden för DV på sen jourtid är drygt 1000 kr per timme för restid ENA vägen o för behandlingstiden. Försök få ut tex en rörmockare på jourtid om du har en vattenläcka o se vad det kostar per timme!
PL
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vill gärna ha lite synpunkter på det här uppstallningsavtalet :bow: UPPSTALLNINGKONTRAKT Häst Namn: Född: Ras...
Svar
9
· Visningar
5 083
Senast: JustInCase
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp