Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Jag lovar att DV INTE genererar ngt överskott till generaldirektören.
Inte heller de stora djurskukhusen går med några stora överskott.
PL
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

peter_lundin skrev:
Timkostnaden för DV på sen jourtid är drygt 1000 kr per timme för restid ENA vägen o för behandlingstiden. Försök få ut tex en rörmockare på jourtid om du har en vattenläcka o se vad det kostar per timme!
PL

Som jag skrev har jag aldrig riktigt begripit mig på DV:s prislista, det kan skilja bara marginellt för rutinåtgärd utförd på vardag, bokad tid, som akutbehandling utförd på jourtid. Och blir alltid lika förvånad hur billigt det är på jourtid (3500 kr för flera h kolikbehandling natt mellan lördag och söndag) och dyrt på ordínare tid (2500 kr för att byta ett zinkaband och slänge en blick på hästen mitt på dagen, inbokad tid, en torsdag)

Men inte är DV dyra på jourtid inte, för 3500 kr kommer du knappt in och vänder med en kolikhäst på jourtid på klinik liksom, än mindre får behandling.
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

våra DV skiljer i pris.

en tar alltid maxtaxa, medans min gamla är betydligt billigare för samma behandling:confused:
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Jag tycker veterinärerna och djursjukhusen är värda sin vikt i guld. Har betalat förmögenheter för det som varit utöver försäkringstaket men är ändå glad och tacksam. Tänk vad mycket som skulle gått förlorat utan dem - våra älskade hästar.
Om man är så irriterad på kostnaderna som du verkar vara så kan du ju alltid avstå att ha egen häst.
Håller helt med Alexandra i hennes resonemang.
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Men snälla du, för att jag ifrågasätter saker och ting så är du väl inte så korkad så du tror jag går och säljer mina djur.

Det finns givetvis dom som nyttjar försäkringsbolagen till max vid
t ex hältutredningar vilket ofta beror på total okunskap gällande hållbarheten. Hur man känner, bygger upp och rider sin häst har också med hållbarheten att göra. Tillhör du dom så är det bara att beklaga att du har häst över huvud taget.
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Tyvärr är det bara olyckor jag varit utsatt för. Jag önskar att det hade varit saker som hade kunnat gå att påverka genom utbildning. Är hyfsat välutbildad inom träningslära och veterinärmedicin nämligen...
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Om man håller efter hästarna rätt är det sällan de blir sjuka.
jag har inte behövt ta ut veterinären en enda gång pga sjukvård, kanske för att jag har tur, eller för att hästarna helt enkelt har det bra.
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

2500 för det du beskriver vet inte jag hur man kan få till om det inte är,
ca 10 mil från stationen o ingen annan resa åt det hållet.
Att det är inbokat gör det knappast billigare om det inte passar med dagens övriga resor Resor som ligger o väntar på ett lämpligt tillfälle blir dock billigare. Vii hör nog ändå inte till de som ligger lågt i prissättningen.
PL
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Du har nog haft tur. Skatta dig lycklig du. Du kanske också skulle passa på att ta i trä när du ändå håller på...
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Det kallas för hubris o när jag träffar på det i jobbet brukar jag hålla käft o himmla för mig själv.
PL
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

peter_lundin skrev:
Timkostnaden för DV på sen jourtid är drygt 1000 kr per timme för restid ENA vägen o för behandlingstiden. Försök få ut tex en rörmockare på jourtid om du har en vattenläcka o se vad det kostar per timme!
PL

Mja SEN jourtid har det aldrig varit, dock på söndagar (dagtid).

Jag gjorde för övrigt bara en jämförelse med djursjukhus. En DV som kommer ut och behandlar min häst för akut fång i en halvtimme kostar ungefär hälften av vad ett HELT dygn på djursjukhus med dygnet-runt-passning kostar. Jag vet att inte du, eller andra DV, sätter priserna så det är inte er jag gnäller på, men man kan ju inte låta bli att jämföra...
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Sen jour är +100% annan jour är +75%.
Jour för dv innegär att åka ut o inte överlåta vissa bitar till teknisk personal.
Pl
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

peter_lundin skrev:
2500 för det du beskriver vet inte jag hur man kan få till om det inte är,
ca 10 mil från stationen o ingen annan resa åt det hållet.
Att det är inbokat gör det knappast billigare om det inte passar med dagens övriga resor Resor som ligger o väntar på ett lämpligt tillfälle blir dock billigare. Vii hör nog ändå inte till de som ligger lågt i prissättningen.
PL

4 mil resa, total tid ur bilen 10 minuter. 2500 kr. Och som sagt bara byta ett zinkaband och kolla hur hästens krittade. Att lappa ihop nämnda ben, på sen kväll (dvs jour), tog två timmar, inkl sedering, rengöring och ett evigt tråcklande (typ en miljard stygn) samt lämnade ut PC och butta. 3800 kr. Det var is amband med det där jag började de upp med att försöka förstå prislistan.

Men soms agt, d e är BILLIGA när det är jour, och jag använder dem bara vid jour nuförtiden (Det blev väl dyrt att hosta upp en tusenlapp för en simpel vaccination, som vet fick ta när han ändå hade vägarna förbi, läs var hos grannens kossor..)
 
Sv: Kolik - Jourtid Djursjukhuset

Det är lugnt, det är sex år sen nu, så det kan få förbli oförklarat ;) Men dte har slagit mig flera gånger under senare år med, att det är dyrt på vanlig tid och billigt på jourtid (i jämförelse). Och som sagt har jag slutat använda DV på 'icke jour'-tid så jag drabbas inte av den knepiga prissättningen längre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vill gärna ha lite synpunkter på det här uppstallningsavtalet :bow: UPPSTALLNINGKONTRAKT Häst Namn: Född: Ras...
Svar
9
· Visningar
5 083
Senast: JustInCase
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp