Kolik i 10 dagar, vad ska jag göra???

Kalahari

Trådstartare
Det här blir långt, men jag måste ju ge all bakgrundsinfo. Hästen är 4 år, fullblod i full tävlingskondition, aldrig varit sjuk tidigare.

Förra tisdagen så började det med att mitt sto verkade trött och inte ville äta upp sitt kraftfoder. Pälsfällning tänkte jag först och gjorde inte så mycket mer just då. På em så ville hon lägga sig ner i hagen (går på lösdrift) men de andra hästarna verkade oroliga och jagade upp henne så fort hon la sig. Då började jag fundera lite på om det var något som var fel på henne och höll koll men lät henne gå kvar. På kvällen gick hon upp i ladan och lade sig i halmen och bara låg där, ensam. Kollade henne vid 22-tiden och då hade hon börjat rulla sig så då tog jag in henne i en stor box, utan vattenkopp, med vattenhink, och silage. Stod upp till och från under natten och tuggade lite silage men drack inget. Ingen avföring. Verkade inte jättedålig så jag avvaktade till morgonen med att tillkalla vet.

Nästa morgon (onsdag) kom vet. ut och konstaterade förstoppning. Blev sondad med paraffinolja och fick kramplösande (finadyn). Och här börjar det... Vi promenerade med henne var och varannan timme dag och natt och hon blev piggare, men drack mkt lite (några liter fram till torsdag morgon) Ingen avföring. På morgonen sämre igen, rullade sig eller låg utsträckt och ville inte resa sig. Vet ut igen och åter samma behandling.

Nu började vi även flaska i henne vatten med en 1,5 liters petflaska och det gick riktigt bra, hon drack snällt 0.5-1 liter vatten blandat med lite matolja varje eller varannan timme när vi gick med henne. Ingen avföring och nästa morgon var hon sämre igen. Vet ut och behandling igen. Enligt vet så rör det på sig iallafall (i tarmarna) och vet känner som en stor mjuk "limpa" som sitter där. Den är inte hård, tydligen kan det vara som cement ibland men så är inte fallet här.

Detta har upprepats i 10 dagar nu!! Den enda förbättringen är att hon faktiskt börjat bajsa de senaste 3-4 dagarna, små högar drygt en apelsin i storlek, 7-8 st/dygn de senaste dagarna. Den senaste dagarna har vi också börjat ha henne ute på lödriften under dagen efter att hon fått sin spruta och mår bättre. Där dricker hon själmant vatten ut tunnan flera gånger och äter silage. Men under natten blir hon sämre och varje morgon är hon helt utslagen och/eller rullar sig.

Häststackaren har fått fula liggsår trots ordenlig bädd med massor av halm, hon är uppdragen och börjar magra av, ser hemsk ut!! :cry: (enligt mig).

Har precis kommit tillbaks från stallet och hon ligger utslagen i boxen idag igen. Vet kommer ut vid 8.

T.o.m. vet börjar tycka att det är konstigt att hon inte får ut skiten, men eftersom hon inte är uttorkad och det inte är totalstopp så behöver vi inte åka in med henne.

Har någon varit med om något liknande? Hur länge kan en förstoppningskolik hålla på? Har någon tips på vad vi kan göra? Hon äter även 2-5 liter jätteblöt betfor blandat med 1 dl kokta linfrön varje kväll. Vi går med henne regelbundet dygnet runt, min sambo och jag turas om.

Önskar bara att hon kunde få bli bra någongång...

Sv: Kolik i 10 dagar, vad ska jag göra???

Uppenbarligen så hjälper inte det vet gör så jag hade åkt in med henne till djursjukhuset. Destu längre hon har dessa symtom destu större changs för bestående men. Det är kanske något annat som är fel, kanske inte är som det ser ut..... det är för många dagar.
Hon lider som det är nu, åk in.

Klinik är nog ett bra alternativ.
De brukar ta bort maten och bara ge dropp några dagar tills det löst sig om inget annat hjälper.´
Om stoppet inte är lossat och ni fortsätter fodra så byggs det ju på.
Men ta bort maten utan att ersätta det med dropp går ju inte...

jag tycker det är konstigt att vet. inte velat att du åkt in till klinik med hästen...:confused:
när min dam hade haft , vad vi trodde var kolik från lördag till måndag, så sa vet. att nu kan jag inte göra mer, nu är det bara för dig att åka.
Min pålla hade symptom som var snarlika med kolik, hon rullade sig och tog sig åt magen, hade en puls på 60 vid ett tillfälle (vet. trodde hon skulle ligga på 20-25..) men det var ändå något som inte riktigt stämde..hon bajsade, och åt opch drak lite,hon har haft kolik tidigar och alltid svarat väldigt bra på vet.behandling, men inte denna gången. Hon blev bättre för tillfället efter varje behandling, men det kom tillbaka när det slutat verka.
Fick åka in med henne på måndagen och efter en vecka så fick hon somna in på kliniken..:cry:
Efter otaliga prov och titthål och ultraljud mm mm så konstaterades det att min älskade dumma hade hela magen full med tumörer.. det var överväxta organ, sammanväxta, nybildningar.. jag han inte ens att åka ner och ta adjö av henne:(

Det konstiga är att det inte märktes någonting på henne tidigare!!:confused:
Hon hade inte tappat i vikt, inte tappat muskler, hon åt med lika god aptit som tidigare, hon drak normalt, var samma trevliga häst som alltid!
Jag kan ju bara dra slutsatsen att hon inte hade lidit av det tidigare.. utan det bara "exploderade" denna jäkla lördag..

Oj jag vill inte skrämma dig, men jag hade ju definitivt åkt in med hästen!

Lycka till och hoppas det går bra!!

inte dumma, det ska stå GUMMA..:grin:

Har ni varit uppe var annan timme dygnet runt i 10 dagar!!! Jag hade inte väntat en timme till utan åkt till klinik innan ni själv går under, om inget annat. Uppenbart är det något annat än kolik.

Herre gud åk in med hästen så ni kan få lite vila och hästen kan få experthjälp!!!

Jag höll på sådär i några dagar med en häst för tio år sedan..inget hjälpte..Symptomen var kolik men trots det så bajsade hon ganska bra osv..Till slut fick vi avliva henne och gjorde obduktion..Det var blindtarmen som hade börjat vränga sig ut och in..(släppte i nederkant och vrängde sig som en mössa) Hästar klarar sig inte utan sin blindtarm som vi människor.
Dom hade fått in fem fall på 25 år på skara så det är ganska ovanligt.Vill inte skrämma upp dig i onödan men åk till klinik!!

Uppdatering.

Idag blev hon sondad med en kraftig lösning glaubersalt istället för paraffin för att hjälpa till att lösa förstoppningen. Veterinären är en mycket erfaren och duktig veterinär som jag har fullt förtroende för. Hon kände på hästen idag igen och hon är säker på sin sak. Det går åt rätt håll, men det finns fortfarande stora lass kvar, det är mjukare nu än tidigare.

Vi har förståss diskuterat klinik, och det dom gör där är att sätta dropp. Hade hon inte druckit så hade hon varit inne för länge sen. Eftersom hon nu dricker så bra och inte alls är uttorkad som i början så behövs det inte anser vet. I början så kissade hon knappt och det som kom var mörkt men nu är det stora mängder ljus urin så det går ju ändå framåt. Hon har inte blivit sämre under tiden. Cirkulationen har ju blivit bättre, det är bara det att hon fortfarande har lika ont på morgonen som tidigare...

Vet tyckte dessutom att hon såg piggare ut så idag blev det inget finadyn, det ska hon få senare idag om hon verkar få mer ont. När jag lämnade stallet nu så stod hon lugnt i boxen och tittade ut med spetsade öron och åt silage.

Det är så svårt för emellanåt så står hon såhär och ser ut att må hur bra som helst, sen lägger hon sig plötsligt ner igen... Det gör ont när tarmarna arbetar är den förklaring jag fått.

Intressant att läsa om andra diagnoser, som det med blindtarmen och cancer. Sådant man inte tänker på annars, det var därför jag skrev här för att få lite nya synvinklar och tankar. Hon är ju bara 4år så cancer känns inte troligt, men det finns ju såklart unga individer som kan råka ut för det med. Och det med blindtarmen lät otäckt... Hoppas att det här inte är så illa utan som vet nu säger, hon verkar så säker på sin sak. Bara det att det går så otroligt trögt för hästen att få ut förstoppningen. Tur att man bor granne med stallet så man är där på en minut...

Kom gärna med fler tankar och ideer så jag kan jämföra med era erfarenheter. Man vet ju aldrig, tänk om det är något annat hon har ändå...

Man vet ju aldrig, tänk om det är något annat hon har ändå...

just DÄRFÖR! borde ni åka in med hästen så den får en ORDENTLIG utredning!! kanske behöver den röntgas eller så?
tycker du iallafall allra minst kan ringa o RÅDFRÅGA klinik! att du inte gjort nåt tidigare förstår jag inte! 10 dagar är LÅÅÅNG tid, speciellt om det är allvarligt! :cool:

All heder åt distriktsveterinärer som är duktiga och oftast kan ge en snabb hjälp på plats...men detta verkar ändå avar ett klinik fall så de kan kolla upp det ordentligt! Detta kan ju tyvärr inte en ditriktare! de har inte den möjligheten! Tänk om det är nåt allvarligt??? Skulle du förlåta dig själv??? Det är ju bättre att åka in en gång för mycket tycker jag!!

Hade lite samma som du med min häst. Jag stod ut i två ½ dygn med distriktsvet ute 2 ggr på den tiden och sondade parrafin. Sen åkte jag på fredagnatten in till klinik. Han hade bajsat lite sista dygnet, men bara kanske 5-7 'ploppar' och han hade fortfarande ont i magen stundvis.

Han fick stanna över helgen, dom fick ur honom förstoppningen som var ganska mjuk ändå. Men kändes så skönt att få honom 'övervakad' med dropp så man vet att han får i sig och behandling. Dessutom var jag helt slut efter nästan 3 dygns vakande.

Jag hade några månader tidigare avlivat min häst som jag haft i 15 år (inte pga kolik) så jag var ju livrädd att det var något allvarligare. Var rädd att man skulle behöva buköppna om jag väntade för länge. Nu behövdes ju inte det som tur var.

Skulle verkligen åka in om jag vore du.

Senast ändrad:

Uppdatering igen. I förrgår (samma dag som jag skrev inlägget) så blev hon bra igen! :) Tack för de svar jag fick, började överväga att åka in, men så släppte koliken, kom flera stora lass på kvällen varav de sista innehöll linfrön vilket tydde på att det måste lossnat. (Började med linfrön några dagar efter att hon blev dålig)

Nu är hon sig själv igen, lite trött fortfarande men glad och hungrig!

Intressant att läsa om andra diagnoser, som det med blindtarmen och cancer. Sådant man inte tänker på annars, det var därför jag skrev här för att få lite nya synvinklar och tankar. Hon är ju bara 4år så cancer känns inte troligt, men det finns ju såklart unga individer som kan råka ut för det med. Och det med blindtarmen lät otäckt...

Vet hästar yngre än din som fått avlivas pga av cancer. Senast för 10 dagar sen avlivades en jättefin 4 årig travartjej (en topp individ) pga det, började svälla upp hela hon (full i vätska) för att sen magra av totalt över en natt.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
548
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 281
Senast: Sirap
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama