Kolik - hur hjälpa magen igång igen?

S

smultroonbarn

Pållen min hade koliksymptom igår ute i hagen. Hon sprang runt, svettades och skrapade i marken, detta ute i hagen. Stallägaren tog in henne i boxen och då lugnade hon ned sig. Jag kom ut till stallet ca 2h senare och kände på magen som var väldigt hård och spänd. Hon visade också med sitt kroppsspråk när jag kände på magen att hon hade väldigt ont :(

Jag började promera och efter ca 2h och ca 5dl rapsolja så gjorde hon en "hög". Gissa om jag blev glad!

Ställde in henne i stallet vid 23.00 och kom upp till stallet vid 7.00. Då hade hon inte bajsat ngt men bajsade när hon fick gå ut i hagen. Dock så hade hon knappt rört vattenhinken, hon har dock vattenkopp också, så vet ju inte om hon har druckit något. Hon fick ingen mat den tiden i boxen, endast filmjölksblandning med kli + betfor.

När jag kom till stallet i e.m så gnäggade hon när jag kom och ville ha mat :D Kände på magen och det var inte alls lika ond som igår, kunde till och med borsta på henne utan arga miner. Gick sedan en promenad på 1h. Hon bajsade dock inget på den tiden heller...

Vad ska jag göra för att magen ska komma igång ordentligt? Ger henne betfor + rapsolja och ikväll fick hon ca 1.5kg hö.

Om hon bvara har bajsat 1 hög i morgon bitti, ska jag ringa ut veterinären då?

Hon är ju pigg/glad och går glatt på promenad och har stor matlust...

Tror att koliken kan bero på att vi har bytt stall 2 veckor sedan och helt nytt hö.

Tacksam för svar!
 
Sv: Kolik - hur hjälpa magen igång igen?

Miljö och foderbytet kan helt klart ha haft inverkan på din häst gällande koliken. Min pålle får också kolikkänningar emellanåt pga att han ståttpå mkt medicin för ca 1,5 år sedan (känslig mage)
Förebyggande: Det bästa är att ge dem grovfoder så magen får hålla igång, helst inte mer är ca 3-4timmar mellan givorna.Undvik kraftfoder imöjligaste mån, försök hitta ett bra hö/hösilage med såpass bra värden att inget kraftfoder alls behövs. Betfor är bra, lika så olja. Min pålle får även linfrön. Foderjäst bidrar också till en bättre tarmflora. Regelbundet motion är att rekommendera för att hålla igång magen. Undvik att hästen blir kall.
Akut: Promenad om hästen är så pass att den orkar gå är en riktigt bra medicin, precis som du gjorde. Själv har jag alltid Beviplex (B-vitamin för injektion) hemma i kylskåpet som jag kan spruta hästen med ifall det blir riktigt illa, behövs dock sällan. Måste skrivas ut av veterinär. Om din häst inte blir bättre så tillkalla veterinär, det är lite utav ett "fin-lir" hur mycket man ska hålla på själv och när man ska tillkalla vet.

Försök även att ta reda på vilken sorts kolik din häst har, sandkolik? gaskolik?

Lycka till.
 
Sv: Kolik - hur hjälpa magen igång igen?

Inget kraftfoder alls!

Sedan så skall man inte gå med hästen för länge vid ett kolikanfall. Gå ca. en kvart, låt hästen vila ca. en kvart och upprepa.
Min veterinär säger att många gör misstaget och går för länge med hästen vid kolikanfall. Svält hästen vid kolik och fodra sedan enbart med grovfoder.

Nu har ju hästen haft sin kolik med det tycks inte som att magen har kommit igång.

Men ge inte kraftfoder, möjligen ytterst lite, lite betfor för smakens skull med en hel del olja, samt massor med vatten, jag brukar
sila betforen för att bara få betforvattnet och sedan i med b-vitamin, olja och ett bra "mag och tarm-medel." Ge dock grovfoder och inget kraftfoder, det är ett gott tecken att den vill äta.

Viktigt att den får i sig vatten.

Jag tycker att du skall ringa veterinären, Du kan alltid ringa veterinären och fråga om råd i alla fall.


Skrittmotion är mycket effektiv, har pratat med en duktig vet. och denne tycker att 40 minuter rask skritt när hästen är "som vanligt" är det som
sätter igång magen bäst. Min egen kolikhäst promeneras två gånger dagligen när hon är som vanligt och äter aldrig torrt kraftfoder.

Men såhär efter ett kolikanfall så tror jag på att gå kortare stunder men ofta, ofta, ofta!!! Så att magen kommer igång.
 
Sv: Kolik - hur hjälpa magen igång igen?

Idag så hade pållan gjort ett par högar i boxen under natten :D Så magen börjar komma igång så smått. Ska fortsätta ge henne betfor och olja, men hon ratade maten igår för att det var olja i den *kräsen*. Hon åt dock upp allt höet.

Blir promenad idag igen för att magen ska komma igång.

Tror att det kan ha varit gaskolik som hon hade. Sandkolik bör det inte ha varit då de har bra med bete i hagen och ingen sand/jord att äta.

Funderar på om jag ska börja ge henne linfrökaka eller något? Kan man köpa det på Lantmännen då eller?

Tack för snabba svar!
 
Sv: Kolik - hur hjälpa magen igång igen?

Ja linfrökaka finns på lantmännen, lika så vanliga linfrön. jag kör med vanliga linfrön som fårligga i blöt med 1 liter kokande vatten. En del varnade mig från linfrökakandå den lätt kan bli härsken... därav mitt val av linfrön! =)
 
Sv: Kolik - hur hjälpa magen igång igen?

Min ponny visade koliksymptom för någon dag sen, nytt stall här med :) Det jag gjorde då var att ställa in en hink med vatten och rida som vanligt med mycket skritt. Ja, han var ridbar! Endast uppblåst och ingen aptit. Nu får han en kork matolja med maten och rids som vanligt. Då har det lättat och han är helt normal igen! :)
 
Sv: Kolik - hur hjälpa magen igång igen?

En kork matolja?? Menar du korken på flaskan? det är väldigt lite det, tror en deciliter är mer lagom mängd om det ska göra verkan.
 
Sv: Kolik - hur hjälpa magen igång igen?

Jag ger minst 3-4 dl olja om min häst ens visar koliksymtom, en kork låter mycket litet, en droppe i havet :p
 
Sv: Kolik - hur hjälpa magen igång igen?

Ja nu syftade jag på en dl/fodertillfälle inte per dag :angel: Uttryckte mig inte tillräckligt tydligt där. Och eftersom hästen har/haft kolik bör den utfodras med mindre mängder och vid fler tillfällen per dygn :idea:
 
Sv: Kolik - hur hjälpa magen igång igen?

*KL*

Senast min kuse hade kolik så diskuterade jag just det där med matolja/rapsolja. Bortkastat ansåg hon! För att olja ska ha en smörjeffekt på tarmarna, behövs minst en liter! Dessutom är det paraffinolja som isf är det bästa att ge. Matolja/rapsolja smörjer inte. Och som hon sa, så ska man inte heller börja att hälla i en liter paraffinolja om dagen i förebyggande syfte heller. Det vore enbart vansinne! Hennes råd om förebyggande var:
*Se till att hästen dricker ordentligt
*Ge enbart grovfoder av god kvalitet och skippa kraftfoder
*Motionera hästen ordentligt
 
Sv: Kolik - hur hjälpa magen igång igen?

Kloka råd och sanna även enligt mina veterinärer.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 316
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp