Kolik hos tävlande travhäst

Sv: Kolik hos tävlande travhäst

Mitt sto fick tre, förvisso lätta, kolikanfall på sex månader. I hennes fall berodde det med största sannoliket på att hon druckit för dåligt. De två första var på vintern och först då märkte jag att hon inte gillade kallt vatten och alltså drack dåligt. Aldrig haft det problemet förr skall väl tilläggas. Raskt inköptes en Thermobar ute och ljummet vatten inomhus. Symptomfri i ett halvår och sedan kom från ingenstans ett lättare anfall.
Nu har jag tagit bort pellets, bytt hö till hösilage (fri tillgång) och ger allt kraftfoder uppblött i vatten och nu har det inte varit något.
Alla mina hästar är noga maskkollade förstås.

Hej
Jag använder linfrön för att förebygga tarmproblem, har en 19 åring som har haft småkolik i omgångar under åren, men inte sedan jag började lägga ca 1/2 dl linfrö i betforen både morgon och kväll, men dom måste ligga och förvällas med betforen annars gör dom ingen nytta.. det bildas en gele när linfrö blir uppblött som smörjer tarmarna + att dom får en underbar päls..

Hej
Jag använder linfrön för att förebygga tarmproblem, har en 19 åring som har haft småkolik i omgångar under åren, men inte sedan jag började lägga ca 1/2 dl linfrö i betforen både morgon och kväll, men dom måste ligga och förvällas med betforen annars gör dom ingen nytta.. det bildas en gele när linfrö blir uppblött som smörjer tarmarna + att dom får en underbar päls..

KL
Jo, linfröna gör faktiskt lika mycket nytta utan att man sväller dem först. De sväller i magen.
Vill man däremot åt näringen i hela linfrön bör man dock koka dem innan för fröets skal kan inte brytas ner om det är "obearbetat". Enklare är då att ge linfröpellets som kan utfodras som de är och man får alla linfröets goda egenskaper med på köpet.

Jag har börjat ge linfröcubes till min dam-det är Hippofoder som säljer det.:p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka