Kolik hos tävlande travhäst

K

Konie

Kompisen har en 6-årig vallack som tävlas. Foderstaten ser för mig balancerad ut och ger ett bra resultat när vi räknar på den, med KRAFFT 125, KRAFFT Energi , betfor, VSL, Hösilage (riktigt bra värden). Får tillskott av hel havre dagarna före tävling. Han har stått på samma foderstat i 8 månader.
Helt plötsligt får han slängar av kolik..... :eek: Har kommit 2 grr med 2 månaders mellanrum. Första gången sa vet. att det troligen var frosten i gräset som var boven, men nu har det inte varit frost på minst 1 månad.
Vet. sa att tarmljuden var ok och anfallet var lindrigt och släppte efter bara någom timme. Vet. trodde att en minskning av foderstaten skulle kunna hjälpa till att lösa problemet i fortsättningen.... Men en minskning till en tävlande travare som dessutom har svårt att hålla hullet (troligen bränner han energi pga av att han är nervig har vet. sagt vid undersökningar förut).
Har ni några goda förslag???? :confused:
Rapsolja 1dl/ dag, linfrö...... är de förslag jag kommer på i all hast, men har ingen erfarenhet av kolik själv så nu behöver vi er hjälp !!!!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kolik hos tävlande travhäst

Har haft hästar som fått kolik pga att de blivit kalla och våta.

Hur har ert väder varit?
Har den täcke ute?

Bra väder och täckt. Så han kan inte blivit kall. Inte tränad samma dag.... Sista anfallet var i går. Han mådde bra vid 10-tide, sprang lite i hagen med de andra killarna och åt hösilaget lungt, alltså som vilken dag som helst. Sen vi 14-tiden började han beté sig lite lustigt, la sig ner och blängde på magen så kompisen hade anat vad som komma skulle, och det gjorde det ju....

Det har varit många som har haft samma problem som du i vinter! jag som aldrig har kolik på mina hästar,har haft 2 fall inom 2 mån! tror oxå det är det frusna gräset dom går å gnabbar i sig i hagen,som är boven-kan inte komma på ngt annat! jag har faktiskt dragit ner lite på foderstaten på min tävlingshäst med 1/2 kg,jag har så bra hö,så får dom ju mineraler och allt som behövs! -men att ge endast havre då inför start? -prova skippa det!

Spånar vidare.

Käkar lera/jord i hagen?
Endast fått hö inte silage tidigare?

Detta har troligtvis inte med koliken att göra, men att försöka toppa en häst med havre inför start verkar väldigt konstigt. OK om man vet att blodsockertoppen blir just vid loppet, men det kan ju lika gärna vara när blodsockret är som lägst som loppet går. Vill man försöka toppa sin häst inför start skulle jag prova att höja givan av betfor eller möjligen Krafft Energi (vet inte hur mycket av energin i det som kommer från stärkelse). Det kan ju även ha med koliken att göra eftersom hästen inte är van att äta havre varje dag.

Olja kan nog vara positivt för att förebygga koliken, prova med en halv dl till varje kraftfodermål, börja med lite mindre. Oljan är bra på det viset att man får ganska mycket energi i en liten mängd 3-3,5 dl olja är lika mycket energi som 1 kg havre. Havren kan ju faktiskt bidra till det lite nervösa också.

Tillgång till vatten jämnt är viktigt för att förhindra förstoppningskolik!

Stora angrepp av inälvsmask kan också orsaka kolik!

Senast ändrad:

Vatten finns alltid i hagen, vi har inte haft frost alls senaste månaden, hästen har "toppats" med havre i 3 år (fd ägaren/tränaren gjorde det och det var han som föreslag det fortsatt då hästen svarat bra på det), käkar inte lera/jord/rötter, uppfödd på hösilage, kan inte dra ner så mycket på fodret då hästen snabbt tappar i hull. Kontrollerad med träckprov för 6 veckor sedan. Tror inte att havren gör honom nervösare eftersom han inte fick det på 1 år förut och var likadan då.....

en bekants häst hade nått som kallades sandkolik.. var väldigt svårt att upptäcka han fick de varje år om jag inte minns fel.. sen vet jag itne vad de uppkom av men efter namnet så antar jag att de hr nått med marken å att han stoppar i sig...

hur kan de veta att han INTE äter jord rötter mm?? man har juh oftast inte 100% uppsikt ölver hästarna..

Har haft hästar som fått kolik pga att de blivit kalla och våta.

..och min häst fick koliksymptom av att bli för varm.

Satte massor av päls tidigt varje höst när det blev kyligare, sen när det blev lite mer värme så fick han riktiga koliksymptom, varje gång trodde vi det var kolik och agerade därefter.

Ett år så hade han riktigt jobbiga "symptom", jourvet var på väg och de rådde mig till att täcka på och ut och gå, vilket jag gjorde. Vid promenaderna så ville han gå ut i snön och ställa sig, där det var som djupast.

Efter en lång stunds promenad så gick vi in för att vila lite och jag tog av täcket, när jag sen skulle ta på det igen så högg han mot täcket när jag skulle spänna i fram, han har aldrig gjort det förr eller för den delen senare, han visade tydligt att han INTE ville ha täcke.

Det slog mig där och då att han är ju FÖR varm, det måste vara problemet, ringde jourveterinären som var på väg(var på ko-ärende) och frågade men det trodde dom inte var orsaken, jag struntade i det och letade fram klippmaskinen, började klippa hals och mage på hästen.

Nästan genast efter att jag skalat av en del päls så blev han piggare, han fick tillbaka aptiten, blicken blev pigg och han var sitt vanliga jag igen.

Ringde jouren igen, dom kunde vända om.

Sedan den dagen så rakar jag alltid honom tidigt varje höst och eventuellt en gång till udner vintern beroende på hur pälsen har växt och hur kallt det är.

Han har sedan dess inte haft någon tendens till samma problem igen!

Denna vinter, om vi kan kalla det vinter har ju vart varm. Många hästar mår nog dåligt av det konstiga vädret.

Inte alls säkert att detta är fallet med den aktuella hästen, men det är i alla fall en annan hästs historia.

Hästen i fråga pissar som en häst, i alla fall i boxen. Jag tror inte att han äter sand eftersom det är tjock "grässvål" i hagen och inget är uppgrävt. Nu när det varit + grader går han med tunnare regntäcke.....

Men vad jag skulle vilja ha är idéer om hur man kan förebygga !!!
Vi har fårr förslag på matolja (en daglig dos), linfrö och nu senast att testa något som tydligen ska heta magTarm....

Jo, men för att förebygga måste man veta orsak.

Pissar de ine ute kan det bli koliksymptom.

.... och hur får man veta orsaken når inte ens vet. kan komma på det ?

en bekants häst hade nått som kallades sandkolik.. var väldigt svårt att upptäcka han fick de varje år om jag inte minns fel.. sen vet jag itne vad de uppkom av men efter namnet så antar jag att de hr nått med marken å att han stoppar i sig...

hur kan de veta att han INTE äter jord rötter mm?? man har juh oftast inte 100% uppsikt ölver hästarna..

mjo sandkolik är ju då dom stoppar i sig sand å lera. :crazy: tränaren jag jobbade i hos förut hade två hästar som dog aktut av sandkolik samtidigt.

dom skulle fixa till en hage (som dessa två hästar gick i ) då den var väldigt lerig - så dom skulle skotta in en massa sand så den blev torrare. som tur var tyckte dom så erbjöds sig bergsåker som skulle slänga överbliven sand att skjutsa upp den till han och tippa det i hagen. skitbra lösning va ju det! :idea: gratis och inte ett finger behövde de lyfta.

men så dog bägge hästarna efter några veckor. på obduktion så tömde de tarmarna på sand. ena hästen hade 6st stora hinkar med sand i tarmaran och den andra hade typ 10 hinkar :eek:

så börja man undra varför hästarna stoppat i sig sanden. :confused: mmm smarta banpersonalen hade ju inte tänkt på att den överblivna sanden var sand som skrapat av från banan och var ju full av salt. skitgott tyckte väl hästarna.. så de var bara å leja en grävmaskin å skotta ut hagen igen..

lite OT men en lite vink om vad ätande av sand och jord kan göra. för att inte tala om botulism och gräsbetessjuka. :crazy:

*kl*
btw så skulle inte jag tro att det är havren som gör de. det är många som toppar sina hästar inför start. och jamner en häst startar typ max varannan vecka om dom startar regelbundet och då tror jag inte att lite havre nån dag innan skulle göra att han får kolik. och han hade ju toppats i flera år utan besvär.

Senast ändrad:

Vetrinärer är inte allvetare.
De får precis som jag försöker göra här tänka ut möjlig orsaker och ev utesluta.

Kompisen har en 6-årig vallack som tävlas. Foderstaten ser för mig balancerad ut och ger ett bra resultat när vi räknar på den, med KRAFFT 125, KRAFFT Energi , betfor, VSL, Hösilage (riktigt bra värden). Får tillskott av hel havre dagarna före tävling. Han har stått på samma foderstat i 8 månader.
Helt plötsligt får han slängar av kolik..... :eek: Har kommit 2 grr med 2 månaders mellanrum. Första gången sa vet. att det troligen var frosten i gräset som var boven, men nu har det inte varit frost på minst 1 månad.
Vet. sa att tarmljuden var ok och anfallet var lindrigt och släppte efter bara någom timme. Vet. trodde att en minskning av foderstaten skulle kunna hjälpa till att lösa problemet i fortsättningen.... Men en minskning till en tävlande travare som dessutom har svårt att hålla hullet (troligen bränner han energi pga av att han är nervig har vet. sagt vid undersökningar förut).
Har ni några goda förslag???? :confused:
Rapsolja 1dl/ dag, linfrö...... är de förslag jag kommer på i all hast, men har ingen erfarenhet av kolik själv så nu behöver vi er hjälp !!!!

Återkommande kolik eller andra magproblem uppstår ju oftast när hästen av en eller annan anledning har problem med mage/tarm. Varför just den här hästen får kolik är omöjligt att svara på utan att ha sett hästen om det ens är möjligt då.
Det jag skule ha gjort till att börja med är att ta bort kraftfodret helt. Åtminstone pelletsen. Man vet ju sedan länge att pellets KAN orsaka problem med matsmältningsapparaten hos vissa hästar.
Att en häst är nervig och har svårt att hålla hullet kan bero på magsår eller katarr i magsäck eller tarm. Detta förvärras av kraftfoder, överskott av proteiner mm och därför bör man plocka bort det en period. Spannmål (havre, korn, majs etc) kan man ge i mindre mängder liksom möjligen en mindre mängd betfor. Fri tillgång till grovfoder, helst torrt hö är viktigt. Hästen får aldrig stå på tom mage.
AloeVera-juice är väldigt effektivt för att läka ut inflammationer i mag/tarmslemhinnan. Den kan dessutom vara lite laxerande. Aloevera-juicen ger man under 1-2 månader med 15-30 ml 2-3 gånger per dag.
Vill man prova på örter så kan man även ge älgört, läkemalva eller kamomill.
Linfrö hjälper till att mjukgöra avföringen samtidigt som iriterade tarmslemhinnor skyddas.

Har ställt era frågor och kollat lite till... Kraftfodret i pelletsform ges alltid uppblött, Aloe Vera (F-living) ges till alla hästarna i aktuellt stall så det har han fått i 8 månader nu. Är tydligen kollad på klinik (röntgen?) för hals och mage när han köptes för 8 månader sedan.... Visade tydligen en liten kolik tendens i slutet av förra vintern, men det är det enda på hans 6 år.... Har stått på samma sorts foder i alla år, inget nytt i foderstaten sedan 6 månader då 1 dl olja tillfördes. Är aldrig tom i magen då de har fri tillgång på torrt hösilage i hage och hö i boxen.

Kompisen känner att vet. själv är fundersam då vet. ringde till kliniken och även de var fundersamma..... De har försökt utesluta massor, det diskuteras nu ny röntgen av mage och det har tagits mängder med prover på avföring och blod....

Be att de kollar upp blindtarms instjälpning också då om de ändå håller på.

Kolik beror enligt min erfarenhet alltid på att hästen dricker för dåligt. Jag har en som är jättekänslig och lätt får kolik. Hon är helt symptomfri sen jag skippade alla pelleterade torra färdigfoder.
Hon får nu fritt på hösilage och 1 kg torr betfor, 1 kg lucernpellets och ett kilo helhavre. Lägger detta i en stor hink och fyller upp med kanske 15 liter vatten. Då är man säker på att pålle får i sig det nödvändiga vattnet. Dessutom slipper man med denna foderstat nästan alla muskelproblem (drar man bort havre och ger olja istället är man garanterat muskelproblemsfri).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs

Omröstningar

Tillbaka