Kolik/förtoppning

M

Mahogney

Jag vet inte om ja lägger den här tråden rätt...

Ja har en 6:åring efter Dammen - Hubertus som har känslig mage, har fått kolik av både korn och foderjäst, nu har hon fått förstoppning i grovtarmen och har fått både parafinolja och vatten genom sond (av veterinär)...

märkte första syptomen av kolik klockan 05:30 imorse... började gå ut med henne i intervaller (vila 10min gå 10 min) Sen blev de värre och värre hon började att lägga sig när jag var ute och gick med henne, veterinären kom c:a 09:30 och gav henne ungefär 1L parafinolja och c:a 10L vatten i sond, hon fick även smärtstillande.
Nu är klockan 14:35, och hon har fortfarande inte bajsat sedan veterinären var här och hon visar fortfarande att hon har kolik,även fast jag varit ute och gått med henne i intervaller om 10minuter.
Om ungefär 30min kommer veterinären igen och ska kolla på henne igen... i värsta fall måste vi åka in till Strömsholm med henne:(

Nu är det andra förstoppningen på 3 veckor, förra gången släppte de men de var inte långt ifrån att vi var tvugna att åka till Strömsholm då heller... hon äter betfor (som har lite laxerande verkan) som vanligt och har inte fått någon ändrad foderstat.

Usch... va skönt de är å skriva av sig :(

Sv: Kolik/förtoppning

Usch, det är jobbigt (och dyrt) med sjuka hästar:( ! Håller tummarna för att allt går bra till slut, och att ni slipper åka i väg!

Vad tråkigt för dig! Hoppas det löser sig I dubbel bemärkelse ;)

*funderar* Kan hästar få kolik av korn alltså??

Min fick kolik/förstoppning nu i fredags, jag hade då gett korn i tre dagar som var helt nytt för honom...Han hade inte blivit riden på 4dagar och sen riden i två.....sen kolik på morgonen dag 7.

Sorry att jag la in en liten trådkapning

hehe de gör inge... själv har man ju kapat några trådar...:p

Ja hon reagerar starkt på korn och får kolik direkt om hon får de i sig... samma sak är de med foderjäst, hon reagerar på en massa annat också men kommer inte ihåg specefika saker just nu...

Va bra ;)

Jag kanske ska va försiktig me kornet då. Visste inte att häster kunde reagera på korn så men det va ju tur att du startade tråden då så jag fick veta det :)

Det är ju alltid ett gissel med kolik. Särskilt om det inte släpper ganska fort. Jobbigt att gå o oroa sig för magen. Man känner sig lite knäpp när man går och räknar skithögar och kollar konistens *ha ha*
Hoppas din häst piggar på sig så du slipper åka till strömsholm!

va hemskt! vi har en jätte känslig häst i stallet som en gng tom har opererats för tarmvred. han får kolik med jämna mellanrum. speciellt den här årstiden då det är lerigt och han står inne för mkt. han måste hållas igång (leds och longeras i ca 10-15 min ca 3-4ggr om dagen) och får lite mindre hö men oftare än de andra hästarna för att det inte ska gå för länge mellan målen. han äter även bara en näve havre och en näve betfor. och svälld, kommer inte hiåg vad det heter...någonting på L (inte linfrön), och probihimin (stavas?) en gång om dagen.

äter din häst hö (hösilage eller vanligt hö?) ute i hagen, och iså fall är det lerigt? om den gör det kanske leran, om det nu var lerigt, vara en anledning..? man kan ju som du redan gör ge betfor, men prova även psylliumfrön eller loppfrön som det även kallas. de blir som en seg och klistrig gegga i magen som för med sand och grejjer som inte ska vara där ut ur magen.
vanligt hö är bättre än hösilage.

du kan ju rådfråga veterinären om vad som han/hon tror kan vara bästa fodret för din häst.

lite tips kanske :) om du nu inte redan visste allt jag sagt :)

och hoppas allt går bra med din häst!

Senast ändrad av en moderator:

Dynavena är kanon för magen+ge linfrön varje dag!!

Man känner sig lite knäpp när man går och räknar skithögar och kollar konistens *ha ha*

haha, de känner ja igen :D shettisen fick kolik på nyårsafton å vi la upp alla högar bredvid varandra för att hålla koll på vilken som var nr.1, nr.2 o.s.v.

Mahogney: Hoppas pållen blir bra!

Pållen mår bättre! :D Att man kan bli så glad över lite skit haha

Har det inträffat på morgonen alla gångerna?
Skulle blanda betfor o ge en hel hink betforvatten över natten.

Jag ger mina varmt betforvatten på morgonen innan de går ut iom att de inte dricker nämnvärt ute, men tuggar en massa hö.

Är bajset OK i vanliga fall?
Att ge Probimin, avmaska o ge linfrö ngn mån, är mitt tips.
Blir livrädd när mitt sto får kolik ca. 1g / år.
Har aldrig tidigare haft ngn annan som haft det.

Har sett flera som ej har gått att rädda.

Dynavena är kanon för magen+ge linfrön varje dag!!

Har det inträffat på morgonen alla gångerna?
Skulle blanda betfor o ge en hel hink betforvatten över natten.

Jag ger mina varmt betforvatten på morgonen innan de går ut iom att de inte dricker nämnvärt ute, men tuggar en massa hö.

Är bajset OK i vanliga fall?
Att ge Probimin, avmaska o ge linfrö ngn mån, är mitt tips.
Blir livrädd när mitt sto får kolik ca. 1g / år.
Har aldrig tidigare haft ngn annan som haft det.

Har sett flera som ej har gått att rädda.

så stavas det ja :)

Hallå!

Måste fråga, ska man inte alls ge korn efter ett kolik anfall? Är skitskraj att min häst ska få det igen, hon fick kolik på nyårsafton och har bara ätit hö sen dess, veterinären sa att man kunde börja med betfor så smått efter 2-3 dgr. Men hon sa inget om kornet!!!

Ska man ta bort det helt? Vad ersätta med isånna fall?

Tack på förhand!

vi har en ponny i stallet som har haft mycke problem med kolik.
vi började ge henne vanlig jäst. (som du köper i affären) 2 st varje dag. hon har inte haft kolik på jätte länge nu så det verkar som att det har hjälpt henne iallafall.

Jag skulle ta bort kornet... i förebyggande syfte...
Vet inte riktigt vad man kan ge istället... kanske nån sorts müsli blandning utan korn i!

vi har en ponny i stallet som har haft mycke problem med kolik.
vi började ge henne vanlig jäst. (som du köper i affären) 2 st varje dag. hon har inte haft kolik på jätte länge nu så det verkar som att det har hjälpt henne iallafall.

ska det va torrjäst? äter den korn oxo?

Usch, vad tråkigt! :(
Vi har 2 ridskoleponnyer som har kolik just nu, ena sedan igår p.g.a hans krubbitning och andra sedan i natt.
Krubbitaren har kolik jämt och ständigt, sen han kom till oss för ca. 3,5 år sen har han haft kolik minst 20 ggr. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag är ny här på forumet, men har länge läst och hämtat råd och tips när hästen min inte mått bra eller fått något litet sår...
Svar
4
· Visningar
2 892
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 785
Senast: Luleå
·
Hästvård Hej på er. Jag har en häst som fyller 21 i maj. Korsning fullblod/halvblod. Vi har haft henne i fyra år snart och hon är världens...
2
Svar
23
· Visningar
4 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka