Kolik-epedemi?

M

Minizapp

Jag bara undrar en sak: Pågår det någon sorts "kolikepedemi" eller är det bara tillfälligheter?

Har hört om många hästar som fått kolik i vinter och nu när jag var i stallet så fick jag höra talas om en till i närheten.

Är det så att det förekommer mycke kolik på vintern eller inbillar jag mig? Om så är fallet, varför är det så?

Jag har lite egna funderingar om det här. Hästar är ju betesdjur som har liten magsäck i förhållande till sin storlek och dessutom så måste väl tarmsystemet "hållas igång" med grovfoder utan för långa uppehåll för att inte "kollapsa", eller hur?

Men i motsats till detta så ser jag att alldeles för många hästägare inte tänker på detta. De ger visserligen lunch-hö i hagen mitt på dagen men alldeles för lite! De tror på fullaste allvar att en stor häst ska kunna klara sig på endast 1-1,5 kg hö mitt på dagen!

Hästarna släpps kanske ut vid 7 tiden på morgonen eller tidigare och sedan går de helt utan mat i ca 6-7 timmar och då får de kanske ett ynkligt kg hö som äts på en 20 min av en vrålhungrig häststackare.(Och som antagligen inte blir riktigt mätt på detta) Sen dröjer det kanske lika länge igen innan det blir mat igen när de tas in i stallet. :eek:

Dessutom vet jag många som inte har löst vattenfrågan heller på vintern :( Usch! Och detta sker ständigt av personer som ,både av sig själv och andra, anses som "hästkunniga"

Jag har haft lite "smådiskussioner" om detta med några men de tycks inte fatta! De menar att de vill ge största mängden hö till kvällen/natten för att hästen ska ha nåt att pyssla med. Men man kan ju åtminstone lägga ut halm i hagen i så fall men det vill de inte för "då blir pållarna feta" Suck! :crazy:

Vad tror ni andra? Är det många som får kolik på vintern och kan ovanstående problem vara en av orsakerna?

Sv: Kolik-epedemi?

Våra hästar har halm hela dagarna i hagarna men har ändå haft tre kolik-omgångar sedan november.
Första var en shettis som blev bra efter en slangning.
Andra var en korsningsponny som blev bra efter ett par promenader.
Tredje en korsningsponny som höll på i lite mer än fyra dygn. Blev slangad tre gånger och dropp (10l) en gång innan hovis kom och skodde och då började det sätta igång.

Är fortfarande helt slut (började i lördags).

De är ute kortare dagar nu pga vi inte har något vatten i hagarna och de äter innan de dricker när de kommer in så de verkar inte vara särskilt törstiga. De får också ordentligt med riktigt blöt betfor på morgonfodringen.

Konstigt är det, har aldrig förut haft kolik på någon av de hästar jag ansvarat för!

Hörde från en vetrinär för några veckor sedan, att så hemskt har han aldrig haft det på jouren. Massa hästar med kolik.

Jo jag vet att det finns många som faktiskt har hö eller halm i hagen större delen av dagen och ändå får kolik. Kolik kan de ju få av mycket.
Vi har också halm i hagen under större delen av dagen eftersom vi inte har någon som kan ge lunch-hö.

Hmm, undras vad det beror på att så många får kolik på vintern? Om det nu är så att det är många...

Det kanske inte heller är något nytt utan bara att jag har råkat träffa på det extra mycket i vinter? Läskigt är det i alla fall :(

Ja precis! En bekants veterinär säger likadant! :crazy:

Men vad beror det på tro?

lil-sis skrev:
De är ute kortare dagar nu pga vi inte har något vatten i hagarna och de äter innan de dricker när de kommer in så de verkar inte vara särskilt törstiga.

En tanke. (i all välmening)
Om ni haft tre kolikhästar så kanske ni ska testa att ge dom BARA vatten när de kommer in, och så maten efter en stund?

Intressant...här är allt lugnt. Har inte sett den minsta tendens till kolik hos mina tjejer. Fri tillgång på hö och vatten hela dagen (ett evigt bytande under väldigt kalla dagar...och då varmvatten). Faktum är att mina dricker väldigt mycket och då innan dom börjar käka på grovfodret i hagen. Inne dricker dom inte alls lika mycket...ca 1/2 hink...dom doppar höt;) inne:d

jag har hört att det tydligen har kommit in fler täckprov än vanligt för årstiden & de visar på mer aktivitet av blodmasken än vad man räknar med. det kanske kan vara en orsak till att det är fler hästar som får kolik i vinter!? bara en tanke.

Förutom vatten, och möjliga maskangrepp (har ju varit *mild* vinter hittills) så funderar jag över hur mycket hästarna rör sig. Många väljer ju att rida mindre och kanske mera sporadiskt - och en del hästar gör inte alls många knop i hagen + att många ofta har långt färre utetimmar.

Min har också haft kolik, dock blev han snabbt bra eftersom han fick båda akupunktur och homeopatmedel med det samma.

Ett sto i stallet var däremot sjuk i flera dagar. Hon får för lite grovfoder tycker jag, men min får massor, så verkar inte bero på det egt.

Har aldrig haft problem med kolik. För mig är det en självklarhet med mycket utevistelse året runt, gott om grovfoder och självklart ständig tillgång till vatten!

De kolikfall jag hör talas om kan tyvärr ofta förklaras av dåliga foderrutiner, brist på motion och utevistelse eller begränsad tillång till vatten. :mad:

Det är jobbigt att ha djur på vintern men det är ingen ursäkt att inte ge dem den bästa omsorg!!

Det var lika dant förra vinter och vintern innan dess i januari-februari att det var ovanligt mycket kolikfall. Tror att det kan till viss del bero på att hästarna inte dricker så mycket som de brukar göra resten av året, när det är kallt. Många har problem med vatten i hagarna för att det fryser och är det riktigt kallt så fryser det även i stallet. Trots att man fyller på i hinkar så är det vatten som är kvar i hinkarna fruset när man kommer och morgonfodrar. Så jag tror att många hästar inte får i sig så mycket vatten som de skulle behöva.

Temperaturväxlingarna

Vi har ju haft ganska häftiga temperaturväxlingar och hästarna hänger inte riktigt med och dricker oftast för lite...då kommer koliken som ett brev på posten om hästen är känslig...

Jag är också inne på klimatförändringarna, som gör att temperaturen åker upp och ner. När det smälter hastigt, kommer en massa gammalt gräs i dagen. Och trots fri tillgång på grovfoder, är det tydligen mer intressant att gå och beta det där som växer på backen. Dessutom har en del hästar ett gnagbehov som gör att de knaprar i sig god bark, kvistar, o allt de möjligtvis kan hitta, och drabbas ibland av kolik.
Av nån konstig anledning, minskar törsten vid sträng kyla, även hos människor. Och är också en anledning till förstoppning och kolik.
Trots uppvärmd vattenbalja, kan man se att de dricker bara ungefär hälften så mycket hos oss, jämfört med när det är över nollan.
Konstigt!

Jag hörde igår uttrycket "vinterkolik" som en veterinär tydlig kallar det. Ska tydligen beror på (till skillnad mot övriga årstider) att det blir stora skillnader mellan varmt och kallt. Alltså att hästarna är ute i kall väderlek, dessutom äter kall snö och sedan kommer in i varma stall.

Har ingen aning om detta stämmer... men kan ju vara en teori om kolikanfällen denna årstid.

/Lizzie

Nä, ja håller med dig. Det ÄR jobbigt på vintern. Och alltför många brister verkligen vad det gäller foderrutiner, vatten etc, men sen förekommer det ju ändå kolik även hos dem som har ordentligt med grovfoder, vatten mm.

Någon föreslog att det kunde ha att göra med blodmasken? Ja, kanske, kolik kan ju uppstå av olika saker.

Vinterkolik? Ja, det verkar ju som om det kan finnas det.
Det där med temperaturskillnader kan kanske också vara något?

Men då behöver nog inte jag vara orolig för vårt stall är verkligen inte varmt! Brrrrrrrr :eek: :)

Första hästen fick kolik när vi hade vatten i hagarna fortfarande, hon har tydligen tendenser till att få kolik.

De har blött hösilage och betfor när de kommer in. Har de ingen mat inne så bråkar de bara eller börjar trycka i sig halm (har testat mer än några dagar på raken).

Genomgående så dricker inte mina hästar något förrän efter ca 20 minuters höätande.

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 920
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 679
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar