Kolik? Eller något annat?

J

jagalskarmax

Idag var jag ute och red på min fjordingponny. När jag kom hem gav jag henne kraftfoder, hö och vatten. Men hon visade inget som helst intresse för det. Och det är väldigt ovanligt för att vara henne, då hon äter jämt!

Hon böjde sig och kollade på sin mage, från båda sidorna, som om hon hade ont.
Så jag tog ut henne och gick med henne, och hon bajsade, och så gick jag lite mer, bara för att vara säker.
När hon kom tillbaka till boxen ville hon fortfarande inte äta.

En sak till som jag lade märke till är att hon hela tiden stog och tuggade, men hon åt inte på något, utan det bara skummar ur hennes mun.

Hon har nu slutat att "kolla på sin mage", men hon varken äter eller dricker.

Vad kan detta vara, och vad ska jag göra åt det?

Sv: Kolik? Eller något annat?

Idag var jag ute och red på min fjordingponny. När jag kom hem gav jag henne kraftfoder, hö och vatten. Men hon visade inget som helst intresse för det. Och det är väldigt ovanligt för att vara henne, då hon äter jämt!

Hon böjde sig och kollade på sin mage, från båda sidorna, som om hon hade ont.
Så jag tog ut henne och gick med henne, och hon bajsade, och så gick jag lite mer, bara för att vara säker.
När hon kom tillbaka till boxen ville hon fortfarande inte äta.

En sak till som jag lade märke till är att hon hela tiden stog och tuggade, men hon åt inte på något, utan det bara skummar ur hennes mun.

Hon har nu slutat att "kolla på sin mage", men hon varken äter eller dricker.

Vad kan detta vara, och vad ska jag göra åt det?

Ring veterinären!

Det där med skummande i munnen, foderstrupsförstoppning? Någon annan?:confused:

Jag har klämt och kännt på halsmusklerna, känns inte som att de arbetar med något, känner lixom ingen knöl eller något. Har oxå kännt i munnen och kollat om det är något där, men ingenting.

Jag har klämt och kännt på halsmusklerna, känns inte som att de arbetar med något, känner lixom ingen knöl eller något. Har oxå kännt i munnen och kollat om det är något där, men ingenting.

Ingen typ av slem i munnen? Du ser ingen skada i munnen? Tänder osv?(eftersom hon inte vill äta).

Hm, jaa om det är magen som krånglar undrar jag..Bajsar den nu? Låter det från magen om du lyssnar? (knorrar) Det ska det göra, ska ej vara tyst.

Om hon inte vill äta eller dricka tycker jag att det är hög tid att ringa ut en veterinär!

Nej, inget sorts sår i munnen eller dyligt.

Jag gick ut och gick med henne igen, och då visade hon helt plötsligt väldigt stort intresse för gräset som växte. Men jag lät henne inte äta, utan fortsatte och gå.

Nu både bajsar hon och äter, och det knorrar väldigt mycket i magen:D

Nej, inget sorts sår i munnen eller dyligt.

Jag gick ut och gick med henne igen, och då visade hon helt plötsligt väldigt stort intresse för gräset som växte. Men jag lät henne inte äta, utan fortsatte och gå.

Nu både bajsar hon och äter, och det knorrar väldigt mycket i magen:D

*Tummen upp*
Skönt att höra! Ha fortsatt uppsikt över henne!

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
351
Senast: Malva1978
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Kristall10
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 971
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka