Kolik av lusernpellets?

HafiMinella

Trådstartare
Mitt sexåriga Haflingersto är lite underviktigt och omusklat. Vi fick ett träningsschema (sex veckors skritträning) och order om att ge mer hö (8 kg hösilage) samt börja ge uppblötta lusernpellets, och öka mängden varje vecka. Detta har vi gjort, började med 250 g torrvikt (som vi sedan blötte) första veckan och sedan ökade vi detta med 250 g / vecka. Nu var vi uppe i 750 g torrvikt och då fick hon kolik.

Hon har fått pelletsen tillsammans med pellets strå (fyra stora nävar) och 500 g müsli vid en måltid per dag, eftersom hon går på lösdrift. Hösilage får hon 4 x 2 kg.

Har jag ökat på maten för mycket och för snabbt? Är det för mycket att ge detta vi ett fodringstillfälle?

Sv: Kolik av lusernpellets?

Max 0.4 kg kraftfoder/100 kg kroppsvikt är väl tumregeln, men å andra sidan räknas väl lusern snarare som grovfoder. Jag tycker inte det låter särskilt mycket med 750 gram,

Min första häst fick ett kilo lusernpellets + ett halvt kilo kraftfoderpellets uppblött morgon och kväll, hon var maxad d-ponny. Och det var aldrig några koliktendenser hos henne.
Jag skulle gissa att din hästs kolik berodde på något annat än fodermängden. De kan ju få kolik av att ha ätit sand, foder av dålig hygienisk kvalitet, förstoppning osv. Hoppas hon repar sig!

Jag har gett över 600g lucernpellets till min shettis, han fick senare 700 gram hackad alfalfa innan han började pilla i sig rätt mängd hö. Och då väger han max 160 kg nu när han gått upp i vikt. Så jag tror inte det beror på fodermängden utan någonting annat hästen fick kolik av. Sand, grus, förstoppning m.m
Musli vet jag flera hästar som får närmare kilot vid utfodringstillfällena. Så det bör ju inte vara därför heller.
Lucern räknar ju som grovfoder och fördelen är ju att det kan ges den mängd det behövs, samt ersätta en viss del av hö/hösilaget vid behov.

helt ärligt, lusern är ett grovfoder fullt jämförbart med hö. Ökar du mängden hö i samma takt som lusernen?

Du kan ge betydligt större givor av lusern, det finns ingen maxgräns. Ger du hackad strå kan du fylla en tunna och ställa in i boxen. Och hade de varit min häst hade jag börjat med ett kilo pellets/utfodring och ökat med ett halvkilo/mål en gång i veckan, eller nåt.
Du kan även ge mer av müslin - vad kan en haflinger väga? Minst 400 kg i alla fall, vilket medför att du med gott samvete kan ge upp till 1,6 kg müsli/mål.

Sen undrar jag, varför "bara" 8 kg hösilage om den är underviktig? Det är nog nästan vad mina shettisar äter/dag när de har fri tillgång.

Veterinärer är bra på många saker, men många av dem har ändå rätt begränsade kunskaper om utfodring. Ibland undrar man varför de envisas med att ge råd, när de egentligen inte vet vad de talar om...

Funderar.. 8 kg hösilage låter lite knappt... Hur ser fodringsschemat ut? Hur ofta får hästen mat? Hur serveras maten? Hur ser hagarna ut?

Tänker att 8 kg inte räcker så länge och detta gör att hästen går och spekar i marken och får i sig allehanda skit och annat. Om hon går många timmar utan foder så ökar ju risken för att de plockar i lera och annat... I så fall skulle jag misstänka att det är en större orsak till koliken än vad lucernpelletsen är..

Hon får 2 kg hösilage fyra gånger per dag, vid sju på morgonen, tolv, fyra och sedan nio. Hon går på lösdrift med fyra andra ponnier och därför är det svårt att öka på och veta att hon får i sig sin mängd eftersom de går runt och bytar hö lite som de känner för. Då hade jag nästan fått ta in henne med de stora hästarna så att jag kan övervaka mer. Det är svårt, för man tycker ju det är bra med lösdrift också.

Men på er låter det inte som om hon får för mycket mat eller för snabb ökning. Veterinären sa att hon var förstoppad men det är väl också foderberoende? Det är svårt för jag har verkligen försökt gå varsamt fram med ökningen av lusern. Det kanske lutar mer åt att hon har rotat runt för mycket i leran/sanden i hagen efter gräs, där finns i stort sett inget gräs kvar alls. I Danmark där hon stod innan jag hämtade henne i augusti hade hon fri tillgång till hö i hagen.

Ja du... Pest eller kolera....

Jag hade tagit in och ökat givan med hösilage om det vore min häst. Inget och tugga på flera timmar i sträck i en hage där de går och spekar i leran/gruset....

Det finns för och nackdelar med båda sätten att hålla häst.

Om det är så att hästen ätit sand/jord brukar man kunna se det på att den är svullen precis bakom ganaschen, "hamsterkinder". Hon får alltså bara 8kg hö/dag? Det blir många timmar under natten utan något att pyssla med, en hästmage behöver jobba nästan hela tiden för att må bra. Går det inte att dela upp dom så att din häst har en egen hage på natten med massa hö som hon får äta i lugn och ro?

Om man inte kan ha fri tillgång i lösdriften behöver hästarna annat att pyssla med också, kanske ett slow-feedingnät med halm eller granar att gnaga på. När jag drev en lösdrift gick där tre tjocka ponnysar som fick omkring 20 kg hö/dygn att dela på, men då var hagen såpass stor att det växte gräs i minst halva hela året. Förstoppning kan väl även bero på att hon druckit för lite? Är vattnet fräscht och lättåtkomligt?

Kommer hästen åt vattnet? Är baljan bra placerad? Alltså inte precis vid staketet eller i ett hörn?

Hur mycket blöter du pelletsen?
Är det som en gröt?
Tips är att den ska vara plaskblöt.
Givetvis kan hästen få kolik av lucern om den inte är van att äta detta.
Precis som hästen kan få kolik om man hastigt ökar grovfodermängden.
Många hästar får ju kolik efter att dom blir installade efter betet. För hastig förändring av foderstat.

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 126
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 560
Senast: Roheryn
·
D
Foder & Strö Det är så att min häst har börjat strunta i kraftmaten, och jag misstänker att han kanske är "övermättad" på nåt sätt. Har gett han 500g...
Svar
11
· Visningar
1 365
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama