Kolik av havre- någon vars häst får det?

Cornelia

Trådstartare
Mitt arabsto har vid flera tillfällen haft kolik. Jag har inte lyckats utröna varför, ett tag trodde både jag och de vet. jag anlitat att det hade att göra med att hon brunstade. Men nu börjar jag tro att det handlar om att hon vid just de tillfällena fått hel havre, vilket hon inte brukar få. Inga stora mängder, men dock ...
Någon annan vars häst verkar få kolik av havre??

Sv: Kolik av havre- någon vars häst får det?

Jag trodde min häst fick kolik av Havre, men det visade sig vara sand !
Din häst kan mycket väl få kolikkänning när hon brunstar, ville inte vet undersöka det ?

Hej från Hambo

En god vän till mig har ett sto som fick kolikliknande symptom vid brunst och det visade sig att hon hade cystor på äggstockarna. Om jag inte minns helt fel så behandlades stoet med hormonsprutor och problemet försvann.

Har en bekant vars häst fick kolik några gånger av havre. Sen om det var just havren eller kraftfoder i allmänhet, eller en massa andra faktorer som spelade in, det vet jag tyvärr inte, bara att veterinärerna gissat på havren och rekommenderat att ta bort allt kraftfoder utom betforn, permanent. (Att det inte blev permanent utan upprepade gånger tror jag berodde på ägarbyte och att nya ägaren kanske tänkte att det var så liten havre-ranson att det inte borde göra något.)

Jag trodde min häst fick kolik av Havre, men det visade sig vara sand !
Din häst kan mycket väl få kolikkänning när hon brunstar, ville inte vet undersöka det ?

Hej från Hambo

Nej, det var inte tal om att undersöka, bara ett konstaterande att det kan vara så. Såg i ett annat av svaren här att ett sto hade cystor och kolikkänningar av det, måste nog kolla upp henne ordentligt om det återkommer.
Tack för svar!

Min förra häst hade kolik ett antal gånger och det verkade vara olika orsaker varje gång, fick både på sommaren och vintern. En gång konstaterades sand i avföringen och en annan gång trodde vet att det berodde på att hon druckit för lite. Detta hände när hon var 3-4 år gammal, när hon blev äldre slutade hon a någon anledning och hade ingen mer kolik.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?

Hästrelaterat