Kolik - äter jord? Bra eller dåligt?

Sv: Kolik - äter jord? Bra eller dåligt?

Saltsten (utan tillsatser) har hästen förstås fri tillgång till? Att äta jord kan vara orsakat av saltbrist, därför hjälper mineraler (innehåller salt).
Om det är ensilage som är stråfodret tycker jag att det fungerar att ge npgot kg hö till hästar med känslig mage - vi har en islänning som behöver "en tuss" hö några gånger i veckan för att funka på ensilage. Olja, är ju också ett bra tips som du redan fått.

Jag har en häst som har en rätt så känslig mage, får ganska lätt kolikkänningar och har en lätt sån just nu. Det är inte värre än att det går att gå ut och gå med henne några gånger så släpper det, och hennes bajs är just nu löst så jag tror det är för att hon fick lite för många äpplen igår :crazy:

Nu verkar hon pigg och glad igen, men en sak förbryllar mig och det är att hon gärna äter jord/rötter. Jag upptäckte det när jag släppte ut henne i hagen för observation att hon gick till en jordgrop och började tugga.

Mig förbryllar det inte ett dugg eftersom jord och rötter innerhåller mkt kalium och brist på kalium i många fall ger dom symtomer som din häst verkar ha..

Länk: http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=19665

Förvånadsvärt att ingen av alla dom kunniga som svarat dig inte har tänkt i så här enkla banor eftersom det är ett så naturligt beteende..

Har dagens hästkunskap gått så långt att vi inte ens kan läsa hästens naturliga signaler???

*kl*

något som är jättebra för magen när det gäller känsliga hästar är att ge dem jäst.

alltså 1 jästtärning per dag och smula ner i maten! billigt dessutom

*kl*

något som är jättebra för magen när det gäller känsliga hästar är att ge dem jäst.

alltså 1 jästtärning per dag och smula ner i maten! billigt dessutom

Menar du foderjäst eller vanlig bakjäst när du skiver jästtärning?
Kan vara bra att vara övertydlig i sånna här forum så inga misstag görs :)

Vad har sjukvårdsupplysningen förknippat med hästar ?

Jag ger alla mina hästar loppfrön i Blött foder tex Betfor i Förebyggande syfte .
Det tar med sig sand ut .
Du kan ta en stor plastpåse och stoppa ner hästens bajs i och hälla på lite ljummet vatten . Om hästen har sand i sig så sjunker sanden mot botten.
Du får liksom smula sönder bajset lite .
Då får du bekräftat om hästen har sand i sig !
Hästar tycker om att gnaga på rötter etc, det behöver inte vara någon brist på Något,Risken är dock att dom får i sig mycket sand

Hej från hambo

Blev nu fundersam.. Har för mig att jag läst att man inte ska ge både olja och loppfrö vid samma mål??

mitt halvblod är en kolikhäst och har upprepade gånger fått kolik till följd av att han ätit jord och rötter :crazy:
Min veterinär rådde mig att ge honom betfor för att sockret i detta hjälpte matsmältningen...

Det kan ju naturligtvis vara en lyckträff men han har inte fått kolik sen han började få 3dl betfor/dag

Mig förbryllar det inte ett dugg eftersom jord och rötter innerhåller mkt kalium och brist på kalium i många fall ger dom symtomer som din häst verkar ha..

Har dagens hästkunskap gått så långt att vi inte ens kan läsa hästens naturliga signaler???
Du har helt rätt så enkelt kan det faktiskt va ,att en häst som äter jord,gödsel eller trä i boxen faktiskt kan ha en så simpel sak som brist på ett ämne, tex kalium.

Ett gammalt hästgubbeknep är att ge hästen äppelcidervinäger som innehåller massor med mineraler,tex mkt kalium.
Dessutom är det utmärkt till en skruttig individ för att stärka allmäntillståndet.

En häst kan på papperet se ut att ha en bra foderstat men eftersom mineraler påverkar varandra och dess upptag så kan yttre omständigheter göra att hästindividen lider av brist ändå.Pga sjukdom eller övriga faktorer,blir tex hästen lös i magen av hösilaget så kanske inte mineralerna tas upp som de borde.:confused:

Hur många kollar upp vattnet hästen dricker tex,man kan ju fråga sig hur ett vatten med mkt kalk påverkar tex,eller ett vatten med mkt bakterier som slår ut och stör tarmfloran?:confused
Dåligt vatten kan ju också ge kolik!:crazy:

Blev nu fundersam.. Har för mig att jag läst att man inte ska ge både olja och loppfrö vid samma mål??

Utvecka gärna denna fakta lite och gärna med källor om du kan.
Jag har inte hört från någon att den kombinationen skulle vara farlig, men är klart intresserad av att få reda på om så är fallet då mina får den kombinationen och har så fått i snart 1år.

Mina hästar grävde och åt i jorden isomras på betet, jag köpte då mineraler i plastbalja och lät dem ha fri tillgång på mineraler. De åt mycket av dem...jag var riktigt orolig för att de skulle få kolik av dem så jag plockade unden dem för att ransonera ut givorna. Efter ett tag verkade de mindre intresserade av att vräka i sig och samtidigt slutade de att gräva i jorden. Det verkar rätt logiskt att de letar efter mineraler i jorden om de har brist på någon.

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 413
Senast: lady_vip
·
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 511
Hundhälsa Hej Behöver lite tips på hur vi kan hindra vår valp Ascot, 8 mån, från att äta bajs (även hundbajs). För snart 4 veckor sen hade...
Svar
14
· Visningar
6 592
Senast: hastflicka
·
Foder & Strö Igen en tråd av mig (hoppas att ni lyckas att läsa min dåligt svenska) Jag behöver lite creativ råd, för just nu bli jag galen när...
Svar
0
· Visningar
792
Senast: alexvb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur