Koka rödvinbärssaft

Sorbe

Trådstartare
Vi har en vinbärsbuske på baksidan med en hel del bär. Tänkte testa att koka lite saft men jag har aldrig gjort det tidigare.
Någon som har ett bra recept på hur man ska gå tillväga? Räcker det med en finmaskig metallsil eller måste man ha en sil i tyg (typ á la kaffefilter) ?.

Hur snabbt efter man plockat bären måste de kokas? Kan jag plocka dem i morgon och göra det i helgen till exempel eller ska jag plocka dem direkt innan kokning och sen skölja dem och så i och koka? :)

Sv: Koka rödvinbärssaft

Jag skulle plocka direkt innan kokning för att ha bären så fräscha som möjligt.
Metallsil blir för grovt, investera i en silduk, kostar inte mycket på Ica (eller var du nu handlar ;) ) och hållare till den om du inte har, det gör allt så mycket lättare.
Bra att tänka på med vinbär är att de måste var ordentligt mogna för att bli saft, annars är det lätt att det blir gelé eller geleklumpar i saften eftersom de innehåller mycket pektin.
Jag kör med vår kokboks recept, finns mängder på nätet också de är ungefär likadana de flesta. En del står det citronsyra i, jag tycker det är bättre och godare med citronsaft. Natriumbensoat är inte nödvändigt om du inte vill spara saften väldigt länge. Jag brukar inte använda det och min saft brukar räcka till vårkanten, tidig sommar om jag glömt bort att jag har kvar.

Värm flaskorna i ugnen på 100 grader i 20 min så är de sterila så saften håller bättre (blir vaacum i om du sätter på korken direkt) plus att jag vet ett par som råkat ut för att flaskorna spruckit när de hällt kokhet saft i kalla flaskor.

Jag har provat att göra vinbärssaft i finmaskigt durkslag, silduk och saftmaja. Allt har fungerat bra men saftmajan är överlägsen. Har du en större mängd bär så tycker jag du ska köpa en saftmaja eller en silduk, silduken kostar inte mycket och är smidig att använda.

Jag gillar inte att ha konserveringsmedel i saften så jag har gjort i små petflaskor istället och fyst in, blir naturligt och bra.

Lycka till med saftkoket, är så kul att sylta och safta själv

Har flera gånger plockat bären dagen innan jag ska koka saften, har fungerat men bäst är nog att man gör allt på samma dag,

Coop Forum säljer rostfria saftmajor billigt nu (299 kr), väl invisterade pengar om du kokar mycket saft och bären kan du plocka i klasar istället för att repa av dem innan du kokar.

Tack för alla tips! Jag ska leta efter en sil.
Tyvärr (?) är sambon och jag allergiska mot saker som används för sällan så saftmaja kommer nog inte köpas först vi kokar oftare än en gång. ;)

jag kokar saft flera gånger om året och äger ingen saftmaja, bara silduk med ställning (kostar inte mycket) så det går bra ändå :) Huvudsaken är att man kan sila genom något på ett enkelt sätt!
Lycka till :)

Har gjort röd vinbärssaft några gånger, det är gott, men jag tycker den gelear sig lätt. Blandar man i nån mer bär eller frukt brukar det bli bättre. T ex svarta vinbär, lite äpple eller körsbär. Och silduk funkar fint!

Nu har jag kokat för första gången! Det gick super. :)

Hur rengör ni sildukar efteråt? Har sköljt av den nu bara.

Jag sköljer i hett vatten. Jag har också gjort saft idag, blev lite inspirerad :) blandade svarta och röda vinbär, jättegott!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 999
Senast: macan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka