Kofoder vs Hästfoder

K

Konie

Har i dag av en bekanting fått frågan VAD det är för skillnad på kofoder och hästfoder..... Eftersom jag aldrig haft med kor att göra kan jag inte svara på detta men givetvis är det någon förståndig här som kan hjälpa mig :angel::angel:

Sv: Kofoder vs Hästfoder

Som jag har hört är kofoder bra mkt proteinrikare än hästfoder.. Dvs "kraftigare", komagar (haha) Tål bra mkt mer än en hästmage:)
För att inte tala om att dom (kor) tål toksyrat anelage..

Hej.
Ang syrat ensilage. Syra gör man för högre smaklighet och kvalite. Minskar risken för mögel och annan ogynnsam tillväxt i balarna. Hästar tål också syrad ensilage. Dom "tål" även blötare men blir ofta lösare i magen. Till kor vill man ha högre protein innehåll än till hästar. Alla kör inte med syra då det kostar pengar. Finns en del som använder melass istället. Detta för att det behövs socker i ensileringsprocessen. Endel använder inget ensileringsmedel alls.

Det finns dock olika kofoder med olika innehåll och jag vet några som fodrar hästarna med det. Kofoder är mkt billigare än hästfoder. Själv kör jag dock med Krafft.:)

korna används ju för att producera så mkt mjölk som möjligt lr bli så "biffiga" som möjligt, det är ju inte riktigt det hästarna används till. Tror ko mat innehåller mer proteiner, för det är ju inga problem för kor att tex äta ensilage, men korna har ju oxå 4 magar, och kan ju få upp mat från magsäcken igen som däremot hästar inte kan..
Kor och hästar är nog inte så lika igentligen, har för mej att grisar och hästars DNA är mer lika än kornas och hästarnas, kankse förklarar varför min häst tkr om att rulla sej i leran :smirk:

korna används ju för att producera så mkt mjölk som möjligt lr bli så "biffiga" som möjligt, det är ju inte riktigt det hästarna används till. Tror ko mat innehåller mer proteiner, för det är ju inga problem för kor att tex äta ensilage, men korna har ju oxå 4 magar, och kan ju få upp mat från magsäcken igen som däremot hästar inte kan..
Kor och hästar är nog inte så lika igentligen, har för mej att grisar och hästars DNA är mer lika än kornas och hästarnas, kankse förklarar varför min häst tkr om att rulla sej i leran :smirk:

Är ju inget problem för hästar att äta ensilage heller, så länge det sker en process i grovfodret så är det ju faktiskt ensilage, vilket sker upp emot 70% ts. Det är helt fel som många tror att ett ensilage ligger på 40% ts och under. Sedan går det utmärkt att fodra hästar med "kofoder", köper man säckar så är det ju bara att läsa innantill och beräkna en foderstat. Min häst, nu 17 år har periodvis vid behov ätit pelleterat foder för mjölkkor. Eftersom vi är mjölkbönder så har det varit praktiskt och ekonomiskt. :)

Kicki :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 341
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd
  • Födda-24