Körkort och hästar

Till dig som är myndig och bär det yttersta ansvaret över en eller flera hästar. Har du körkort?


  • Antal omröstningsdeltagare
    119

spinxx

Trådstartare
På förekommen anledning och av nyfikenhet vill jag se hur många hästägare/fodervärdar etc vi är som klarar hästägandet utan körkort. Motivera gärna ert svar :)
 
Finns ingen som klarar sig utan körkort och har, om dom då inte har andra som köper foder och strö till dom. För inte tar man torvbalar med på bussen eller på cykeln liksom.

Så många jag stött på som hävdar att dom minsan inte behöver något körkort eller bil för att ha häst och trots det så får jag så ofta frågan om jag kan köpa strö och foder när jag ju ändå ska köpa till min häst.
 
Tog BE så fort jag fick. Hade sett folk kludda så mycket med bil och transport så jag bestämde mig att ta BE så fort jag kunde. Har aldrig ångrat mig och det har underlättat mitt hästliv något enormt.
 
Har svårt att se hur man som myndig och med ytterst ansvar som hästägare klarar sig utan körkort .
Även om hästen står uppstallad med full service där foder och strö ingår osv, så har du en mil cykelväg till stallet blir det svårt de gånger du behöver dit flera gånger om dygnet tex . Skada som kräver medicinering tex.

Likaså om du akut skulle behöva transportera hästen. Etc etc. Kan nog räkna upp femtielva ytterligare scenarios för att det kan bli högst problematiskt utan körkort .
 
För mig hade det inte varit möjligt att ha häst utan körkort. De ställen som är tillgängliga utan körkort är inte kul för hästen. Behöver jag åka iväg akut med hästen (har hänt ett par gånger), kan jag inte börja skaka fram andra i ett nödläge.

Jag insåg också snabbt att i ett mindre stall behöver jag ha egen transport för att kunna få ett smidigt hästägande. Träningar, clinics, rutinkontroller, akutlägen - bara att koppla på och åka.
 
Jag har körkort och egen bil, skulle inte vilja ens vara medryttare eller rida på ridskola utan att kunna köra dit själv.
Efter att ha varit medryttare hos en hästägare utan körkort kan jag bara säga att ALDRIG mer...
 
Har man inte körkort vet man inte vad man går miste om. Jag skulle aldrig klara mig utan. Jag skulle aldrig våga vara utan. Bara att vara så otroligt begränsad med att välja stallplats. Om nån ringer från stallet och säger att min häst står med en skada och jag måste komma. "Öh jag tar bussen som går om 35 minuter..." få stall att välja på om man ska ha gång och cykelavstånd.
Jag kan heller inte förstå hästfolk som köper en bil utan drag.. ok att man inte äger en transport(kanske står på anläggning, finns 5st att låna vid kris el liknande).

Jag har stått på anläggning med extra allt. Har både bil och transport ändå. Svårt att förlåta mig själv om jag står med en allvarlig skada på fredag kväll och mina 3 "back up" personer verkligen inte kan köra hästen.. Men kanske har man tagit beslutet att om något händer får hästen somna in.
 
Jag tog B-körkort så fort jag fyllde 18 och några år senare utökade jag BE.
Ser ingen fördel med att vara utan körkort, häst eller ej, och därmed är det för min del en icke-fråga.

Jag förutsätter att min dotter kommer ta körkort så fort det går. Det är en självklarhet för vuxna om jag får bestämma :)
 
Tog BE nästan direkt efter jag tog B-kortet. Har bott på landet med hästar i eget stall hela livet och hästtransporten som vi hade och fortfarande har kräver BE. Eftersom jag har hästarna hemma vill jag ha full möjlighet att kunna lasta och åka till träningar eller veterinär när jag vill. Vara utan körkort på landet där kollektivtrafik saknas skulle inte vara något alternativ alls för min del.
 
Hästägare sedan 2005 utan körkort :) (myndig hela tiden)
Visst kan det ställa till det ibland, men det är inte ofta. Har ambulerande veterinär, ridhus 700 meters skrittväg bort (har stått på anläggning också) och foder och strö ingår i stallhyran. När vi har bytt stall osv så har jag antingen anlitat en vän (och betalt BRA för det) eller så har min man kört hästarna. Utnyttjar INGEN, ber aldrig mina hästvänner köpa foder eller dylikt till mig. Har 1 km till stallet, så cyklar eller går.
 
Hade en dragkrokslös bil innan, det var en pytteliten bil som var billig och smidig att köra ^_^, hade då inte heller planer att fortsätta hästeriet.
Men bytte till en som får dra hyffsat på e-kort efter bara ett halvår då jag kände paniken över att vara strandsatt utan att kunna dra släpet :o.
Får iofs inte dra släpet själv nu heller då jag bara har b kort, men vid akut utryckning så har man i alla fall en bil och ett släp att snabbt slänga in hästen i.
 
Jag hade inget körkort mina två första hästägarår. Jag fick helt enkelt be om hjälp så fort det var något jag behövde, stackars pappa har följt med många gånger och hämtat halm ute i byarna.

För mig känns det väldigt krångligt och omständligt att inte ha körkort när man har häst. Visst skulle det fungera, beställa hem strö på pall, kraftfoder likaså. Hitta en snäll bonde som vill köra hem grovfoder, veterinär som kan komma ut etc.
Men jag skulle känna mig låst och få färre valmöjligheter :)
 
Jag tog körkort ett halvår efter jag skaffat häst. Då var jag 36 år och hade inte förstått hur oerhört begränsad jag var utan det. Att hästen skulle behöva åka till klinik tänkte jag inte ens på utan tänkte att veterinären kunde ju komma ut till stallet.
 
Det är klart att det GÅR att ha häst utan körkort.
Har man nära till stallet så man kan gå eller cykla, eller åka kollektivt utan att det tar jättelång tid, så behöver man ingen bil för att ta sig dit och hem. Ingår foder och strö behöver man inte släpa på det, alternativt att man får det levererat. Hovslagare och veterinär kan komma till stallet.

Men att ha tillgång till bil (och transport) gör självklart det hela mycket enklare.
 
När jag var 18 tog "alla" körkort, det var nog mest om det var medicinska hinder att någon inte tog körlektioner från att de var 17 år, så jag hann skaffa både körkort, jobb och egen bil innan jag blev hästägare i vuxen ålder. Visst har det varit många gånger som jag varit billös och varit hästägare och det har inte varit några problem, men det underlättar betydligt att ha tillgång till en.
 
Jag skulle inte klara mig utan B-körkort. Det tar ju stopp redan när man ska ta med ett vintertäcke eller två till stallet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det börjar bli riktigt dyrt att hålla häst. Av nyfikenhet undrar jag nedan, om någon vill svara. 1 Var i Sverige har du hästen? 2 Hur...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 116
  • Artikel
Hästnyheter Trots att hästägaren Sandra Eliasson i Halland alltid varit väldigt noga med att rensa sina marker från stånds insjuknade hennes häst av...
Svar
0
· Visningar
178
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 061
Senast: Cina B
·
Hästmänniskan Jag har vid ett tillfälle blivit nekad att komma till en löshoppning när jag hade en häst på inridning, det var sista gången innan 3-års...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 335
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp