Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Det är väl klart att det inte är "helt förbjudet", men många hästar är ju lite osäkra i sin nya miljö och det kan bli lite oväntade reaktioner. Då gäller det att man som ryttare är tillräckligt rutinerad att stödja hästen och säker för att inte låta det bli konflikter.

Jag tycker själv att all sån osäkerhet är onödig och väntar gärna någon dag. Gäller det barn med mindre rutin på en ny häst är det väl jättebra om hästen är trygg när barnen sitter upp första gången?

Jag har aldrig någonsin mött på hästar som blir förbytta för att de flyttar eller tagit skada av att ridas direkt när de kommit till ett nytt ställa. Har haft en hel del hästar under åren och även en hel del försäljningshästar och tillridningshästar.

Är faktiskt väldigt frågande till alla dessa hästar som blir monster för att de byter stall..
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Nä men att köpa ett barn ett (dyrt) djur på några hundra kilo utan att titta och prova den först känns helt enkelt inte klokt.

Det är en annan sak men att jämställa det med att bara för att man gör så rättfärdiga att en säljare ljuger kan man inte!

Jag köpte shettisen på telefon till min 3åring.. Inga problem där alls vara sig att hantera eller att rida. Här var det uppfödaren som sålde och hade helt öppna kort och rek just denna till oss även om jag var intresserad av den som var dyrare just för att han var väldigt snäll mot barn.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Jag tror inte det har så mycket med stallbytet att göra som byte av den som hanterar hästen...

Att låta en häst vila sig i form är i min bok att be om en stallmodig och fnoskig kuse, vilket också bevisats ett antal gånger.

Om hästen anländer sent på dagen, låt den vila den dagen (i hage eller stall utifrån vad som är schema på just det stället), men sedan är det bättre ju snabbare hästen kommer in i rutinerna - är min erfarenhet. Sedan behöver man ju inte rida skiten ur en nyanländ häst, men att ta ut den och rida en lugn runda för att känna att hästen är OK, mjuka upp och stämma av tycker jag är fullkomligen självklart.

Hästar som får stå och växa sig stora och starka, samtidigt som nya ägaren pjåskar och skämmer bort är ju skolboksexempel på hur man får även en snäll och beskedlig häst att bli ett monster om den är lagd åt det hållet.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Jag skulle ha stämt henne, det är inte okej! Hur gammal är ponnyn då?
Det skulle kanske bara kunna vara att ponnyn inte känner sig hemma? Jag köpte ett Engelskt fullblod för något halvår sedan. På annonsen stod det att hon var en fantastiskt läromästare, underbar i alla hantering osv. Jag hade mina tvivel, eftersom Engelskt fullblod inte direkt är en läromästare. Men jag åkte ändå dit och provred två gånger. På båda gångerna klickade det, hon var lite väl snabb, men väldigt lydig och snäll. I hantering var hon faktiskt underbar. Så köpet blev av! Men det uppstod redan problem när vi skulle lasta av henne. Hon högg efter mig och stegrade redan på väg ut. Efter tre månader, när hon vägrade uppföra sig ville vi häva köpet. Men ägarna sa att hon aldrig gjort så hemma hos dom. Men en månad senare började hon uppföra sig lika dant som hon hade gjort hos dom förra ägarna. :)
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

En stämning kommer man inte långt med när säljaren erbjudit sig att byta hästen, okej om man inte kan hitta en annan ponny som fungerar, men inte initialt. Vid en eventuell rätt6egång kommer säljaren bara att hävda att denne försökt göra sitt bästa för att rätta till men köparen vägrat.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Varför skulle inte ett fullblod kunna vara en läromästare? Är det fler grupper som inte kan vara läromästare, kallblod, ponnyer? :crazy:
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Jag undrar också, man kan knappast sätta likhetstecken mellan läromästare och nybörjarhäst.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Dagen efter red flickan när j longerade, ponnyn drog/ryckte ner huvudet några ggr så dottern höll på att följa med. Dagen efter red dottern igen, men utan lina. O ponnyn rycker ner huvudet så hon åker i backen o blir rädd.
Fast det där löser du ju på 2 minuter genom att sätta på en grästygel.

Vad gäller aggressiviteten så är det värre. Trivs ni inte med ponnyn är det klart att ni inte ska ha den kvar dock. Hoppas att ni hittar en ponny som funkar bättre.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Jag tror inte det har så mycket med stallbytet att göra som byte av den som hanterar hästen...
Jag blir alltid lika förvånad när folk tycker att man ska låta hästen stå i minst en vecka när den kommer. Har dessa människor aldrig tävlat? Aldrig varit iväg på meeting?

I absolut bästa fall kommer man dagen innan man ska tävla och stallar upp i stall som är minst sagt undermåliga. De får inte gå i hage på dagen och man får istället rida hästarna lite extra eller beta dem för hand på sommaren för att de ska få komma ut ur boxen. Men nog tävlar man hela helgens tävlingar ändå.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Mjo men då är det ju inte både nya människor, nya hästkompisar och nytt stall.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Kl
Känns inte debatten senaste sidan rätt överkurs eftersom 1) det löst sig och 2) ts fick bekräftat från tidigare ägare att de facto var ponnyn inte bra med barn ?
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Men hur många hästar tror du att det är som är vana vid meetings som är av Ts ponnys kaliber? Jag tror iallafall inte att Ts ponny har varit på särskilt många meetings. Alla tävlar inte bara för att de håller på med hästar och alla hästar är inte tävlade heller och definitivt inte på tävlingar/träningar som sträcker sig över flera dagar långt borta utan kanske möjligen på någon pay&jump i hemmaklubbens ridhus/ridbana. Dessutom har vanligen hästen med sig människor den känner på meetings. Det är stor skillnad på en häst som har sin människa med sig och en som är helt ensam och inte känner någon.
Att en skogsmulle som Ts ponny verkar räknas som ska få lugn och ro och landa anser jag är självklart. Hur du gör med dina hästar får ju stå för dig. För mig är prio ett att hästen ska lära känna sina hästkompisar i stall och hage och trivas med dem och sen att den ska lära känna mig och trivas ihop med mig. Sen kan vi börja rida men att rida är verkligen inte prio ett för mig. Det är att umgås och ha trevligt med min häst och att den ska trivas med kompisarna i hage och stall.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Kl
Utan att ge TS dåligt samvete, så kan jag tycka att det var lite oigenomtänkt att köpa en ponny till sitt barn utan att provrida. Dessutom kan jag önska att man lär känna ponnyn från marken innan man sätter upp sitt barn. Kanske har någon nämnt detta i tidigare inlägg.
För övrigt kan jag tycka att; utifrån det TS berättar i ursprungsinlägget, att ponnyn inte är lämplig för barn, men det hade nog TS upptäckt redan vid provridning, innan köpet.
Önskar att ponnyn får landa lite och ni finner varandra:-)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 781
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 860
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 571
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp