Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

kl

Instämmer med övriga...

Man kan inte köpa ett djur och förvänta sig att få en maskin som aldrig ändrar sig, som inte har en egen vilja, instikter och ett eget humör. Det tar tid innan ett djur vant sig in i en ny miljö med nya rutiner, nya människor, nya kompisar osv, har man minsta lilla bakom pannbenet så borde man förstå det, och speciellt om man är hästvan sedan innan.

Blir så trött på folk som köper saker osedda utan att själva kolla upp varan innan köp och sen kommer och gnäller när det inte var vad de förväntade sig, speciellt när det gäller hästar. Har man inte varit och kollat på hästen, provridit osv få man fan skylla sig själv om den inte motsvarade förväntningarna. Ska man ha en trygg säker lugn ponny till sitt barn är det ungefär det dummaste man kan göra att köpa en ponny osedd, oprovad över telefon och sen förvänta sig att få en perfekt barnponny, även om säljaren fick det att låta som att ponnyn skulle vara perfekt.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

:banghead:

Det är ingen cykel du köpt. Om du hållit på med hästar i 25 år tycker man ju att du i nåt skede har märkt att hästar är djur och inga automater.

Tänk efter lite nästa gång. Tills det kanske en äldre tjej kan rida till ponnyn medan din dotter får hjälp med att lära sig rida den.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

När jag köpte min shettis så var han efter 1 månad på ridskolan avkastarkungen.
Han har inte varit det innan och heller inte efter när han kom till mig. Nu köpte jag ju honom inte till ett barn, men hade det varit till ett barn så hade jag backat.
Fick heller inte veta av ridskolan att han var ett monster utan så snäll, ja drog ner huvudet i bland för rena nybörjare så de gled av, men inget annat. Det andra fick jag höra på omvägar. Så de ville gärna bli av med honom och undanhöll vissa saker.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Menar du verkligen allvar? Du har köpt en ponny åt ett barn, osedd. Du släpper in den direkt i en ny flock och låter barnet börja rida direkt på den. När det inte funkar på lina, testar du utan lina och när inte det funkar så låter du barnet galoppera i skogen? Och sedan tycker du att det är konstigt att det inte fungerar. Ursäkta mig, men jag tycker synd om ponnyn. Låt den komma till ro och ge den en chans innan ni dömer den.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

så vi köpte honom över telefon.

Jag är ledsen, men du har i så fall verkligen köpt grisen i säcken!
(speciellt om det är från privatperson, du går lottlös)

Vidare är nybörjarponny/barnponny vad jag märkt ganska svåra att få tag på och ska den verkligen vara snäll och lugn är det givet att man måste undersöka att så är fallet, en säljares ord behöver inte vara sanning tyvärr..Det är mer regel än undantag att mycket är förskönat hos de flesta hästar som är ute på annons..och därför är det såå viktigt att man faktiskt kollar hästen själv, gärna flera gånger dessutom.

En hård sanning men det kanske är rent utav en "problemponny" ni fått hem eller icke barnvänlig ponny..och ett sånt köp kommer aldrig gå tillbaka, ni har inte bevis för det i er sits.

I din sits hade jag:
Gett det tid och se hur det utvecklas (ponnyn kanske verkligen är jättetrevlig men är för tillfället osäker)
Sålt vidare
Tagit hjälp av duktigt tränare om problemen fortsätter

Man ska vara mycket kritisk vid hästköp..Hade en säljare sagt till mig att det är bråttom med köp dessutom, så hade jag dragit öronen åt mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Kl
Stackars ponny och stackars barn!
Så undrar folk varför det är så många som söker till ponnyakuten. Ja, här har ni svaret....
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

KL

Känns ju lite främmande för mig att man hånar TS i det här läget, ja man har inte haft kunskapen vid köpet av den här hästen. Här behövs konstruktiva råd som kan hjälpa TS vidare i sin situation, jag tror för TS del att lära känna hästen lite bättre genom att ge den mer tid och att den får landa mer i sin nya miljö så kan det bli just så bra som TS önskade från början.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Det är en levande varelse ni köpt, inte en maskin. Ge ponnyn en chans att vänja sig vid flytten. Tänk så mycket som är nytt för den. Ponnyn kanske oxå behöver visas att ni är värda att lita på.

Tycker detsamma, inte ut och galoppera det första ni gör...Ta långa skrittrundor i skogen och lär känna hästen. Gå långsamt framåt,trava korta sträckor utan krav, gärna med sällskap. och som andra skrivit, kolla upp både häst och utrustning.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Jag tror ponnyn behöver tid att landa. Jag förstår att barnen vill rida, det är deras egna ponny och det är alltid kul att få ny ponny. Men har du hållt på med hästar i 25 år så borde du ju kunna säga till barnen att ponnyn behöver landa, inte rida med så mycket krav utan lär känna varandra. Ponnyn behöver lita på er, den vet ju inte vilka ni är.

Att rida utan lina när det inte fick med lina, där undrar jag hur du tänkte eller om det var barnet som ville du skulle släppa?
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Rent juridiskt så har du tyvärr inte mycket att hämta eftersom du valt att köpa hästen osedd över telefonen. Om man har specifika krav (i ditt fall att det skall vara en snäll nybörjarponny) så är det jätteviktigt att man själv som köpare undersöker hästen i form av provridning, hantering och besiktning, detta eftersom man inte har rätt att reklamera fel eller brister som man borde ha upptäckt vid undersökning av hästen.
Och med tanke på att ponnyn hade löss vid ankomst så drar jag slutsatsen att den inte heller blev veterinärbesiktigad innan köp?
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Jag tror inte vi köpt ponny på samma ställe men det låter som vi har en liknande historia.

Jag köpte en ponny från ett större försäljningstall. Försäljarna intygade flera gånger att det var en trevlig och snäll barnponny som skulle passa min dotter som är nybörjare och den var den när jag provred den. Tog hem ponnyn och red den andra dagen i paddocken och där den skyggade och bockade av mig och skenade tillbaka till stallet. upp igen och red men den var hela tiden på tårna. Jag red ett par gånger till i paddocken även för min instruktör och även ut med sällskap (lungt tempo). Men ingen större föränding så jag började forska i ponnyns historia. Jag visste att den hade varit på en ridskola tidigare så jag ringde dit och frågade och det visade sig att de lämnat tillbaka ponnyn just för att den bockat av barnen.

Jag var glad vid det läget att jag ännu inte låtit min dotter rida ponnyn. Så jag ringde tillbaka till försäljningstallet som var motvilliga att låta mig lämna tillbaka ponnyn trots utlovad prövotid, så vi kom inte överrens om något. Men några dagar senare ringde de upp igen och de hade tydligen fått veta att jag pratat med ridskolan och sa till mig att jag kunde lämna tillbaka ponnyn. Körde upp den eftersom jag var tacksam att bli av med den men fick inte tillbaka hela köpesumman. *surt sa räven* dyr läropeng och jag lär inte rekommendera dem till någon bekant.

Efter det har jag köpt en en annan ponny (av en privatperson) som verkligen var den trygga och lugna läromästare som lovats - trots eftersatt utbildning. Hon var cool från dag 1 och har aldrigt visat några liknande tendenser. Kan lätta lite på rumpan om man är driver på henne i galoppen men inga tendenser till att verkligen vilja ha av sin ryttare.

Försäljningstallet menade oxå på att ponnyn behövde "vänja sig" vid sin nya miljö. Men min erfarenhet av hästar och ponnier så är en häst som bockar och beteer sig på det sättet inte en bra nybörjarponny oavsett om det är dag 1 eller om det gått 3 månader. Den behöver antagligen en erfaren ryttare som rider den. Har en ponny väl börjat bocka av sina ryttare med vilje och inser att den kan göra det så blir inte beteendet bättre och ryttaren lär inte bli säkrare.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

*kl*

Hatten av för alla ofelbara perfekta människor!

Vart är vårat samhällsklimat på väg när andra anser att TS får skylla sig själv, att man får ta med i beräkningen att en säljare kan luras?

Om TS har haft hästar i 25 år så tror jag att hon vet vad hon gör och att ge en trygg och stabil ridskoleponny tid att acklimatisera sig innan man rider den för annars förvandlas lynnet på den till att bli ostabilt -kvalificerat skitsnack enligt mig!

Självklart behöver vissa hästar tid på sig att acklimatisera sig men av erfarenhet vet jag att det är grundlynnet som avgör!
En nervösare häst behöver mer tid, en trygg häst beter sig väl i alla situationer!
Med erat resonemang kan vi inte resa med våra hästar ö.h.t då de behöver tid på sig i nya miljöer!
Tur att mina hästar inte har behövts vallas runt när vi har varit ute på både tävlingar och uppdrag!
Vid stallbyte har vi inte behövt börja om från ruta ett!

Den här ponnyn salufördes som en trygg barnponny och då ska man kunna lita på varandra så mycket att den ska vara ridbar även vid ankomsten!
Vad spelar det för roll om TS och hennes dotter hade åkt 80 mil t o r för att provrida ponnyn om den ändå ändrar lynne vid ankomsten?

Tyvärr har TS antagligen blivit en erfarenhet rikare, en erfarenhet hon delar med många andra, och träffat på en oseriös hästhandlare!

Självklart spelar kemi mellan människa och häst en stor roll och jag har inga bra erfarenheter av att köpa hästar osett.
Men när nu skadan är skedd tycker jag att TS ska ge det lite tid för att se om ponnyn blir vad den utlovades att vara!

Hoppas att det löser sig!
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Det som spelar stor roll är att TS kanske hade konstaterat redan vid provridningen att ponnyn inte alls fungerade ihop med dottern. Och hade då sluppit vara i denna tråkiga situation som råder nu, dvs att ha köpt en häst som inte passar dem..
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Som jag skrev, jag har själv ingen bra erfarenhet av att köpa hästar osett!
Skulle aldrig göra om det då det vid dessa två tillfällen har visat sig att kemin inte har stämt!
Hästarna har det inte varit något fel på alls, men att kemin stämmer är A och O!

Men enligt det resonemang som vissa för hade en provridning inte spelat någon roll då även trygga och säkra barnponnier förvandlas till rodeohästar vid miljöombyte om man är så oförsiktig/okunnig som TS är -som tror att det är en cykel hon har köpt! :meh:
Hon anklagas ju t o m för att vara elak emot ponnyn och dottern!
Det är det jag reagerar emot.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Vart är vårat samhällsklimat på väg när andra anser att TS får skylla sig själv, att man får ta med i beräkningen att en säljare kan luras?

Nu tycker jag att folk är på tok för hårda mot TS, massor av onödiga kommentarer. MEN hästar är hästar även om de är små och det är långt ifrån säkert att det handlar om att luras här. Hästen kan mycket väl i säljarens ögon vara en perfekt, det är många som fått otrevliga överraskningar när hästar byter miljö och nu har de egentligen ingen aning om hur hästen varit hos säljaren.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Absolut KAN hästar förändras vid ägarbyte!

Men med det här som bakgrund:

"En som köpte en häst av mig sa att hon ägt denna ponnyn o hennes dotter hade den gjort likadant med, så de hade hävt köpet hos den Hästhandlare de köpt ponnyn hos och hon rekommenderade oss att göra detsamma, för det var ingen bra barnponny.."
samt att en Ridskola lämnar ifrån sig en trygg och säker lektionsponny gör att åtminstone jag misstänker att hästhandlaren inte var helt ärlig i det här fallet!
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Nu syftade jag på TS ponny, du har ju redan lämnat tillbaks din och dessutom kontrollerat historiken.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Jag har inte lämnat tillbaka någon ponny! :-)

Citatet ovan är hämtat från TS inlägg, likaså bakgrunden att TS nya ponny kom från en ridskola!

Med facit i hand borde TS självklart ha kolla upp sådant här, jag själv hade kontaktat ridskolan och frågat varför de byter bort en trygg barnponny.
(Jag vet inte om TS gjorde detta innan köp?)
Jag antar att TS fick veta efter köpet att ponnyn tidigare hade sålts till några bekanta som en säker barnponny men att det rimmade illa med verkligheten även då.
Troligtvis var det samma sak när den stod på Ridskolan.
Det är svårt att finna bra ridskoleponnier och därför är jag lite skeptisk till att Ridskolan skulle låta den gå ur verksamheten om den var så bra som försäljningsstallet utlovade.


I vilket fall, TS har juridiken emot sig och vill inte försäljningsstallet ta tillbaka ponnyn har hon inte mycket att komma med.
De enda alternativen är att sälja ponnyn vidare till en mer lämplig ägare eller att ge den lite tid!
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Detta är risken man tar när man köper osett. Självklart finns det säljare som säger det köparen vill höra, bara för att få sålt. Och särskilt lätt är det ju när ni visat ser så himla på och intresserade.

Det är nog tyvärr att se som läropengar, sälj ponnyn till någon som är beredd att ta sig ann ett projekt. Eller låt den vandra till de eviga ängarna, där den säkert kan få det bättre än att vandra runt från en hand till annan.


Varför så drastisk som att sälja vidare direkt eller till och med avliva?? :S det tankesättet fattar inte jag.. men men.



För att svara på det ursprungliga;
Jag köpte min första häst nu drygt 1,5 månad sedan. Den första veckan gjorde jag ingenting förutom att borsta honom och mysa med honom i boxen och i hagen. Och han gick också ensam de första två veckorna i hagen bredvid de andra hästarna (kanske lite väl lång tid, men det var för att han hade mask när jag fick honom :/ )
Tänk på att hästar är vanedjur och i nya situationer kan de känna sig så osäkra att de inte vågar lägga sig ner och kan de inte lägga sig ner så kan de heller inte sova REM-sömn och kan därför bli trötta och få sömnbrist några dagar.
Det är stor omställning för en häst att först åka långt och länge och sen byta hästvänner och människor, rutiner, mat osv osv. Låt hästen få vara lite själv och lär känna varann utan några krav på varann nu i början.
Och hästar testar väl alltid nya människor i början :P

ett exempel bara: min häst, som blir 3år till sommaren, var jätteduktig på att lyfta hovarna när man bad om det när jag hälsade på honom hos uppfödaren. Väl hemma hos mig så tycker han det är jätteobehagligt att jag vill lyfta och kratsa hovarna och det tog ett par två veckor innan det började gå på rätt håll igen. Så visa saker kan de backa i vad gäller deras utveckling när de byter hem.

Håller tummarna för att det löser sig för er! Och var inte rädd att ta till en duktig tränare som förstår sig på hästar om det inte löser sig.

Lycka till!
mvh Sara
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 781
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 860
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 571
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp