Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Ridtjejen

Trådstartare
Vi köpte en ponny som sades vara en trygg o säker barnponny, läromästare... Fick hem den, den hade löss,men det är behandlat! Dagen efter red flickan när j longerade, ponnyn drog/ryckte ner huvudet några ggr så dottern höll på att följa med. Dagen efter red dottern igen, men utan lina. O ponnyn rycker ner huvudet så hon åker i backen o blir rädd. Även visat aggressivitet i hagen mot barnen o lägger gärna öronen bakåt. Tredje dagen red vi på ridbanan först o jag sa åt dottern att hela tiden röra på tyglarna så han inte skulle fångandes att dra ner huvudet, men när vi skulle ta galopp i skogen så gjorde han det i samband med att han bockade, så hon åkte av o fick hjärnskakning o näsblod.En som köpte en häst av mig sa att hon ägt denna ponnyn o hennes dotter hade den gjort likadant med, så de hade hävt köpet hos den Hästhandlare de köpt ponnyn hos och hon rekommenderade oss att göra detsamma, för det var ingen bra barnponny. Jg kontaktade säljaren som driver utbildningsstall o förklarade läget samt sa att vi ville lämna tillbaka honom. Hon sa att det var inget fel på ponnyn, ridskolan som haft honom tidigare hade uppgett att han var snäll att rida, så hon vägrar att ta honom tillbaka. Vad kan jag göra? Hon annonserade ut ponnyn som sagoponny/förstaponny... Hon driver utbildningsstall, kontraktet står på hennes namn o pengarna fördes över till hennes konto, räknas hon som näringsidkare då? Hon hade tagit ponnyn i ett ombyte till en ridskola. Vad har jag för rätt? Jag har sagt att om hon inte tar ponnyn tillbaka så stämmer jag henne...för vi känner oss lurade,vi ville ha en trygg o snäll barnhäst.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

provred ni/dottern ponnyn innan köp?

Har den rest långt? Har den fått tid att "boa in sig" i nya stallet? Är den avrastad i tex lina innan dottern ska rida?
Ett barn som är så ostadigt att h*n trillar av när ponnyn rycker ner huvudet kanske inte är redo att galoppera i skogen, känner jag rent spontant.
Även barnponnyer måste väl få visa känslor någon gång utan att bli betraktade som farliga... Ge det lite tid, så att ni och ponnyn lär känna varandra!
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Tanke 1. Provred ni inte hästen?

Tanke 2. Hästen har varit hos er i tre (?) och ni har ridit varje dag? Inte en tanke på att den ska få acklimatisera sig?
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Tanke 1. Provred ni inte hästen?

Tanke 2. Hästen har varit hos er i tre (?) och ni har ridit varje dag? Inte en tanke på att den ska få acklimatisera sig?

Tanke 3: Det gick inte bra första dagen, då hästen gick i lina. Varför skulle det då gå bättre utan lina andra dagen? Och varför skulle en skogsgalopp tredje dagen funka bra?

Backa bandet, låt hästen acklimatisera sig i lugn och ro och se till att det är DU som hanterar den första tiden. Beroende på hur gamla och vana barnen är såklart, men det är du som ska vara den huvudsakliga ledaren för ponnyn, och det kan väl vara klokt att du och ponnyn känner varandera väl innan du släpper in barnen på egen hand.

Det är ett levande djur, det går inte alltid att veta hur de reagerar i olika situationer och vid miljöombyten.

Börja om ett tag och se om det blir bättre. :)
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Att stämma henne kommer att kosta en hel del, är hästen verkligen värd så mycket pengar?

Jag tror ni kommer att få svårt att få rätt. Hur gick det till när ni köpte den? Provred ni flera gånger? I olika miljöer? Hur var ponnyn i övrig hantering?
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Låter ju inte kul att det blivit så, men jag tror inte att man har rätten på sin sida att lätt kunna häva ett hästköp på de grunderna, speciellt om man provridit och hälsat på hästen före köpet..Den sk undersökningsplikten brukar gälla ganska hårt.

Och tyvärr dessutom verkar det vara allmänt svårt att kunna få hästköp hävda, t o m med diverse besiktningar har det ju visats flera gånger om där det bla uppstått dolda fel i efterhand eller annat fuffens. Just bevisningen verkar vara svår och vem som har rätten på sin sida..Det går väl, men det har ett pris också som jag tror det är långt ifrån vem som helst är villig att betala för att få rätt i slutändan.

Jag skulle som tidigare nämts, ge hästen tid på sitt nya ställe till att börja med - jag tex rider aldrig en ny häst på någon eller några veckor utan jobbar från marken och bygger upp en relation först. De första dagarna får hästen vara helt, bara i hagen.

Det kan ju handla om ren testning från ponnyns sida också som går över..ingen häst är en maskin och de kan t o m byta personlighet vid nytt hem tyvärr. Med det hade jag gett det en tid för att se vad som händer.

Jag hade också tagit hjälp av en tränare och se om det går att matcha ihop, många gånger är det kommunikationsfel också som leder till problem.

Sen, kanske jag hade gett det ett försök att få köpet att gå tillbaka - frågan kan alltid ställas i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

provred ni/dottern ponnyn innan köp?

Har den rest långt? Har den fått tid att "boa in sig" i nya stallet? Är den avrastad i tex lina innan dottern ska rida?
Ett barn som är så ostadigt att h*n trillar av när ponnyn rycker ner huvudet kanske inte är redo att galoppera i skogen, känner jag rent spontant.
Även barnponnyer måste väl få visa känslor någon gång utan att bli betraktade som farliga... Ge det lite tid, så att ni och ponnyn lär känna varandra!

Gör det skillnad om ponnyn stått i 4 veckor för att "boa in sej" eller inte ?

Jösses en häst eller ponny kan förvisso helt ändra personlighet beroende på hur den sköts (och då ofta till det värre om man inte har en aning om vad man håller på med) men hur det har med att göra om ponnyn acklimatiserats eller inte ...
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

?
Det har väl ganska mycket att göra med om ponnyn har acklimatiserats? Var skriver jag förresten att jag tycker att man ska låta en häst vila i fyra veckor innan man rider den efter en flytt? Men, har den inte hunnit landa riktigt i sin nya miljö kanske man inte ska sätta upp sitt lilla orutinerade barn på den det första man gör (ts skrev i början om "dagen efter"), vilket jag i brist på bättre förklaring tolkar som andra dagen hemma.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Vi ringde på annonsen, ponnyn stod 40 mil bort. Säljaren sa att i veckan skulledet komma spekulanter, det fanns inga andra ponnier i närheten som var utannonserade som nybörjarponny . Jag frågade om man vid provridningar kunde ta med sig transporten, o besluta sig på plats. Men hon kunde inte hålla den till helgen för att set kom ande, men sa att han är perfekt som barnponny, han bockar inte, håller jämnt tempo o hoppar fint, snäll att hantera även för barn. Allt jag undrade över för att hitta en trygg barnponny stämde in, o hon sa att hon skulle halvvägs till oss mitt i veckan o kunde ta med honom dit för hämtning . Vi funderade på det en dag o tyckte att han lät så bra, så vi köpte honom över telefon. Och han var snäll att lasta o lasta ut hemma, men så fort barnen närmar sig el en man så lägger han öronen vak o hotar, våra andra gamlingar i hagen har han varit elak mot o jagat o bitit o sparkat så pälsen har yrt. Han fungerade med den lilla valacken vi har, men verkar trivas bäst ensam och om endast jag tar hand om honom. Men My är det ju så att barnen alltid har varit med i stallet o i hagen, för vi har snälla hästar....och vill ju känna mig trygg. En ponny som haft dessa olater ska inte säljas som nybörjarponny, utan kanske till ett äldre barn som kan hålla emot o va tuff. Det är där jag menar att vi har blivit lurade, säljaren sa en sak o hästen är en helt annan i psyket. Vi provred inte, utan jag litade på säljaren när hon beskrev en liten flicka som provridit honom o hm gick som en klocka. Jag har ridit ponnyn innan dottern har gjort det o med mig gör han inget sånt, utan endast när dottern rider. Vi har haft honom 1 vecka. Har haft ponnier o hästar i 25 år men aldrig haft en så otrygg ponny. O dottern har egen ponny sen tidigare, samt rider på ridskola, så hon kan galoppera o hoppa, men vilket barn i 25kg klassen orkar hålla emot o sitta kvar på en ponny som rycker ner huvudet i marken antingen den skrittar el galopperar?
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Gör det skillnad om ponnyn stått i 4 veckor för att "boa in sej" eller inte ?

Jösses en häst eller ponny kan förvisso helt ändra personlighet beroende på hur den sköts (och då ofta till det värre om man inte har en aning om vad man håller på med) men hur det har med att göra om ponnyn acklimatiserats eller inte ...

Det kan ha en stor betydelse, har själv en häst som jag vet tar han även om den minsta ryttaren hemma vid. MEN kör i väg honom till ett annat ställe, så blir han allt annat än den trygga stabila som tar hand om allt.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Är den vetbesiktigad innan köp?
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

vissa hästar förändras i nya miljöer.

LÅter som han är otrygg och ni gått för fort fram.
Och eftersom ni inte hjälpt honom så tar han saken i egna "händer" och litar på sig själv i att han bör bestämma.

Sen tycker jag det är ren idioti att köpa en ponny åt barn via telefon.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Tyvärr är det nog så att ni borde ha testat ponnyn själva.
För det första säger väl en säljare kanske bara de mest lämpliga sakerna om ponnyn, hur ska man annars få den såld?
Men sen kan det ju vara olika med kemi och rutin, den lilla flicka som red ponnyn där den gick som en klocka kanske var mycket mer rutinerad/hade en annan ridstil/energi/kemi/whatever.

Man kan ju ALDRIG veta om man klickar med häst/ponny förrän man träffat den och ridit. Det lär du ju veta som hållit på med hästar så länge. Och till ett litet barn är det ju extra viktigt att allt stämmer.

Och oavsett, om det är något krav man har på en vara, så ska man ALLTID kontrollera själv att varan stämmer med vad man önskar.

T.ex kan jag säga att min gamla Volvo är den roligaste och härligaste bil som finns att köra, och jag tänker på den nästan varje dag att jag önskar att jag hade den kvar. (ja, så rolig var den!)
Om du frågar min man så kan han tala om att den är rasslig, ful och otymplig. O_o

Man har inte alltid precis samma syn på omvärlden som alla andra.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

De två tankarna jag fick i huvudet när jag läste din beskrivning var 1. ponnyn kan ha ont eller 2. den har inte hunnit stabilisera sig i sitt nya hem med nya människor och hästar. Vår islandshäst som vi fick hem förra året gick hos tidigare ägaren som ridskole- och terapiponny för handikappade barn och var jättesnäll. När han kom till oss drog han ner huvudet och svängde om när vi var ute och red, försökte springa ut från ridbanan, snurrade runt i boxen när man ryktade honom och stegrade sig när han skoddes. Jösses, tänkte vi, vad har vi köpt? Kan tillägga att han gick problemfritt genom veterinärbesiktningen, han hade alltså inte ont. Nu är han sådan som han var när vi köpte honom, väldigt säker och snäll att rida, står still i boxen när man ryktar och bråkar inte vid skoning. Han behövde helt enkelt tid på sig att finna sig i sin nya situation med nya områden, nya hästar och nya människor, och han testade oss då han var osäker på sig själv och på oss.
När du skriver att den är snäll med dig men inte med dottern tycker jag att det låter som att den testar henne. Ge den lite tid, en vecka är inte mycket. Visst kan ägaren ha lurat er, men hästar är känsliga djur som kan reagera starkt vid förändring, och det är inte ovanligt att de inte är sig själva i början vid byte av ägare. Gå lugnt framåt, gå ut och gå för hand, borsta, lär känna varandra och vänta med galopper i skogen för ett litet tag. :)
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Vi ringde på annonsen, ponnyn stod 40 mil bort. Säljaren sa att i veckan skulledet komma spekulanter, det fanns inga andra ponnier i närheten som var utannonserade som nybörjarponny . Jag frågade om man vid provridningar kunde ta med sig transporten, o besluta sig på plats. Men hon kunde inte hålla den till helgen för att set kom ande, men sa att han är perfekt som barnponny, han bockar inte, håller jämnt tempo o hoppar fint, snäll att hantera även för barn. Allt jag undrade över för att hitta en trygg barnponny stämde in, o hon sa att hon skulle halvvägs till oss mitt i veckan o kunde ta med honom dit för hämtning . Vi funderade på det en dag o tyckte att han lät så bra, så vi köpte honom över telefon. Och han var snäll att lasta o lasta ut hemma, men så fort barnen närmar sig el en man så lägger han öronen vak o hotar, våra andra gamlingar i hagen har han varit elak mot o jagat o bitit o sparkat så pälsen har yrt. Han fungerade med den lilla valacken vi har, men verkar trivas bäst ensam och om endast jag tar hand om honom. Men My är det ju så att barnen alltid har varit med i stallet o i hagen, för vi har snälla hästar....och vill ju känna mig trygg. En ponny som haft dessa olater ska inte säljas som nybörjarponny, utan kanske till ett äldre barn som kan hålla emot o va tuff. Det är där jag menar att vi har blivit lurade, säljaren sa en sak o hästen är en helt annan i psyket. Vi provred inte, utan jag litade på säljaren när hon beskrev en liten flicka som provridit honom o hm gick som en klocka. Jag har ridit ponnyn innan dottern har gjort det o med mig gör han inget sånt, utan endast när dottern rider. Vi har haft honom 1 vecka. Har haft ponnier o hästar i 25 år men aldrig haft en så otrygg ponny. O dottern har egen ponny sen tidigare, samt rider på ridskola, så hon kan galoppera o hoppa, men vilket barn i 25kg klassen orkar hålla emot o sitta kvar på en ponny som rycker ner huvudet i marken antingen den skrittar el galopperar?

1.
Inte så enkelt att läsa dina inlägg pga brist på uppdelning i stycken.

2. Ni har gjort en dum affär.
Ni borde ha tittat på ponnyn och provridit och testat ponnyn.
Snacka om att vara naiv och köpa grisen i säcken!

Om man köper helt osett, får man nog räkna med att det kan vara precis vad som helst.

Konkret förslag: låt någon kunnig, lagom stor, ryttare rida och träna ponnyn efter att ni gått igenom den och konstaterat att den är kroppsligen OK.
Se till att det är kunnig vuxen som hanterar ponnyn och sätter gränser för uppförandet. Det låter som en ranghög ponny utifrån att den också markerar mot era andra hästar. En ranghög individ behöver en tydlig "ledare" som kan vara konsekvent och lära ponnyn hur den ska bete sig.

Beklagar men ni har gjort ett ganska ogenomtänkt och dumt köp och det finns knappas fog för att stämma säljaren.
Fräckt av dig att hota med det, när du själv klantat dig rejält.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Detta är risken man tar när man köper osett. Självklart finns det säljare som säger det köparen vill höra, bara för att få sålt. Och särskilt lätt är det ju när ni visat ser så himla på och intresserade.

Det är nog tyvärr att se som läropengar, sälj ponnyn till någon som är beredd att ta sig ann ett projekt. Eller låt den vandra till de eviga ängarna, där den säkert kan få det bättre än att vandra runt från en hand till annan.
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

När jag köpte ny häst i vintras ( också över telefon )lät jag hästen bo in sig två veckor,han fick vara i lugn o ro , att komma till en ny flock tar hårt på dom.Sedan började jag med promenader i skogen vid hand i två veckor, efter det började jag rida lite försiktigt . Allt har gått jättebra med hästen som nu är en trygg o trevlig kompis både till mig och min andra häst.Låt honom få ta det lugnt, promenera tills han känner er o litar på er. Försök berätta för barnen att dom skall låta den nya vara ifred i hagen så länge , dom kan vara där o kela med de andra hästarna , han kanske kommer frivilligt efter ett tag .
Tid är det enda som är gratis, låt det ta tid så får ni nog en trevlig häst till slut.
Och tänk på : alla hästar är olika och individer.lycka tll.:)
 
Sv: Köpt nybörjarponny, men den är farlig...häva köpet?

Det är en levande varelse ni köpt, inte en maskin. Ge ponnyn en chans att vänja sig vid flytten. Tänk så mycket som är nytt för den. Ponnyn kanske oxå behöver visas att ni är värda att lita på.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 781
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 860
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 571
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp