Köpekontrakt

Rimfaxe

Trådstartare
Jag ska sälja en häst som privatperson. I det färdigskrivna köpekontrakt som jag köpt, står det "Detta kontrakt gäller enligt Konsumentköplagen".

Hur pass hållbart är då det om jag säljer som privatperson till annan privatperson? Som privatperson till företag?

Jag tänkte att det är bra att ha ett standardköpekontrakt så att det mesta av nytta inför försäljning/köp finns med, och att det borde vara juridiskt hållbart. Men, är det verkligen det om det skulle uppstå tvist etc?

Vilka skyldigheter har jag som privatperson? Naturligtvis har jag upplyst om all min kännedom om hästen och den tilltänkta köparen verkar inte vara omständlig eller så, men jag tänker "utifall att"?
 
Sv: Köpekontrakt

Du har fel kontrakt. Du behöver kontraktet där det står "enligt köplagen".

Eftersom köplagen är dispositiv kan ni avtala om annat än vad lagen säger, om ni då skriver att det är konsumentköplagen som gäller kan det sätta dig i en betydligt sämre sits.
 
Sv: Köpekontrakt

Tack för svar! Då ska jag se till att fixa fram ett annat kontrakt!!
 
Sv: Köpekontrakt

Nu har jag två kontrakt framför mig. Ett med hänvisning till köplagen och ett annat med hänvisning till konsumentköplagen. I mina ögon ser dessa två kontrakt väldigt lika ut. Jag hittar dock en skillnad:

Förutsättning för köp:
1.) I kontraktet som hänvisar till konsumentköplagen gäller att förutsättning för köpet är att hästen kan försäkras utan reservationer till den fulla köpeskillingen inom EN månad efter leveransen.
2.) I kontraktet som hänvisar till köplagen gäller att förutsättning för köp är att hästen kan försäkras utan reservationer till ett överenskommet belopp (behöver alltså ej vara köpesumman som jag tolkar det). Köpet gäller heller ej om försäkringsbolaget senast inom tre månader efter köpet hänvisar till fel som förelegat innan köpet.
Dessutom står det en tilläggsrad om att köpet förutsätter att hästen kan försäkras utan reservationer på följande sätt "........."

Det är ju lite konstigt att ingen direkt tidsaspekt tas hänsyn till i kontraktet hänvisande till köplagen, men däremot 3 månader för försäkringsbolaget att yttra sig. Vad är det för tidsram som gäller för köparen? 3 månader Jag vet ju inte ens om köparen kommer att försäkra hästen, det är i alla fall inte tal om att de ska överta min försäkring. Tilläggsraden, hur hanterar jag den? Bara låter den vara?
 

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 767
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 505
Senast: Kirie
·
Ekonomi & Juridik Min häst är till salu nu pga att vår kemi inte går ihop. En jättefin häst med potential men som kräver en tuff ryttare för att komma...
2
Svar
25
· Visningar
4 656
Ekonomi & Juridik Om man privat (alltså ej företag) ska sälja häst till köpare inom EU, utanför Sverige, vad mer behöver man tänka på än hälsokontroll och...
Svar
3
· Visningar
1 053
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp