Köparens rätt att häva köp?

Sv: Köparens rätt att häva köp?

Men herregud är den där köparen vettig överhuvudtaget ?

Lämna ut namn och svartlista köparen med en gång.

Köparen får köpa en billig häst och hittar ett mindre fel ( tycker jag) och säljaren går med på att ta tillbaka hästen men vill naturligtvis ha en frisk häst tillbaka som går att sälja. Veterinärbesiktning sker väl med naturlig fördröjning... veterinären hade väl inte tid, helt enkelt ...och säljaren berättar då att all fortsatt kontakt går via advokat....Snacka om idiot till köpare...

För hur mycket pengar...var det 18 000 kr ?
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Hur länge ska/kan säljarens godkännande av återköp vara giltigt?
Kan köparen dra ut på detta i all evighet, eller har säljaren rätt att sätta en tidsgräns på sitt erbjudande?
Hur lång tidsgräns i så fall?

Det kan ibland finnas gratis juridisk rådgivning i storstäderna av studenter som läser juridik framförallt. Detta är överkurs....

Det här är ju idiotiskt... Snacka om en bråkig köpare...

Ett lekmannatips !!! OBS egen risk !!1 Ett tips när man har med advokater att göra är att alltid optimera tiden för svar... dvs en månad är inte en orimlig tid att besvara ett brev från en advokat... dvs man ska inte låta bli att svara man ska bara inte ha bråttom. Att besvara ett brev från en advokat behöve man en advokat till hjälp och det tar en vecka att få tid till det, sen så ska advokaten formulera ett brev det tar två veckor och sedan ska man få brevet och skica det tar en vecka... !!!
 
Senast ändrad:
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Nej, jag lämnar inte ut något namn, det finns säkert anledningar till att köparen gör som den gör. Antagligen gick ju själva köpet för fort, och i efterhand kommer köparen på att vissa saker kanske borde kollats vid köpet.
Alla står ju sig själv närmast, och man gör väl vad man kan för att krångla sig ur en jobbig situation...
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Jo, nu har ju säljaren sagt att advokaten är välkommen att höra av sig per brev. Och OM det kommer något brev(vilket jag inte tror) så lär vi ju ta oss tid och formulera ett bra svar.

Men frågan är ju hur länge ska man som säljare rimligtvis behöva vänta på besked?

Köparen har krävt återköp, men vägrar ju svara något alls på omständigheterna kring återlämnandet. När kan man anta att köparen inte längre är intresserad av återköp?

Tack för tips angående juridikstudenter, ska kollas upp!
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Nu undrar jag vad säljaren kan kräva i form av tid?
13 april: säljaren meddelar att återköp accepteras
.....

22 april: säljaren svarar att villkoren för återköp är att säljaren får besiktiga ponnyn på plats, strax(max 5 dagar) innan köparen transporterar tillbaka ponnyn, samt undrar när det passar för köparen
....

23 april: säljaren meddelar köparen(utan kommentar på ovanstående) att en besiktning är preliminärbokad om en dryg vecka, och vill veta om det passar för köparen att då återlämna ponnyn följande helg
23 april: köparen meddelar helt kort att vidare kontakt ska ske via advokat

Jag var tvungen att läsa igen... Detta har säljaren lovat. En rimlig veterinärbesiktning ett visst datum och går hästen igenom så hämtas hästen följande helg.

köparen meddelar att hädanefter ska all kommunikation gå via advokat.

Alltså min lekmannatolkning så har köparen undanbett sig att låta säljaren återta hästen med rimlig kontroll av hästen alltså måste köparen ha tackat nej till säljarens erbjudande.

Köparen gjorde ingen vedertagen kontroll av hästen och hästen såldes billigt i befintligt skick.

Som säljaren skulle jag bara negligera denna person och besvara samtliga brev från advokat med kompetent hjälp av egen advokat.

OBS!!! kolla med juridisk expertis !! Kolla med någon annan.
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Jo, nu har ju säljaren sagt att advokaten är välkommen att höra av sig per brev. Och OM det kommer något brev(vilket jag inte tror) så lär vi ju ta oss tid och formulera ett bra svar.

Men frågan är ju hur länge ska man som säljare rimligtvis behöva vänta på besked?

Köparen har krävt återköp, men vägrar ju svara något alls på omständigheterna kring återlämnandet. När kan man anta att köparen inte längre är intresserad av återköp?

Tack för tips angående juridikstudenter, ska kollas upp!

Alltså något rörigt... ibland har kommunerna juridisk hjälp framförallt i storstäderna så finns det inte där du bor så kolla i Stockholm,MAlmö eller Göteborg. Det kan absolut vara värt en vårtripp.

Jag vet inte men lite utpressnings-situation känns det som eftersom säljaren hade ett pengabehov och vill att hästen ska få det bra.

Försök att fokusera bort hästen för sköts inte hästen då är det polisen det är frågan om och djurmisshandel.
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Förtydligar lite:

Säljaren accepterar återköp med följande villkor:
Säljaren bekostar besiktning hos köparen strax före återlämnandet
Köparen bekostar/ombesörjer själva återlämnandet

Skulle tippa på att köparen inte är sugen på att köra drygt 100 mil för att lämna tillbaka hästen helt enkelt.


Upptäckte just en sak som nog kan vara intressant vad gäller det juridiska, köparen har (häst)företag, vet dock inte säkert om ponnyn köpts privat eller till företaget. Den står dock med på företagets hemsida, så jag tycker då att det ser ut som att den köpts till företaget. Och då är det ju lite andra regler som gäller om jag förstår det rätt.

Försöker ta reda på köparens juridiska status i affären...
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Kopiera hemsida n .HTML koden etc och *.jpg filer i namnet kan stå datum leta efter datum... kolla med någon datakompis. Hästen står på ett företags hemsida. Alltså är det troligt att hästen tillhör företaget om hästen sedan inte momsas så är det skattebrott! Staten tycker inte om skattebrott. Om den momsas vet man ju inte förrän deklaration är inlämnad för 2013. Tror jag ??
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Smart :D det ska jag göra.
Hittade en blogg som verkar omfatta verksamheten, där det framgår att ponnyn är inköpt. Kan vara bra att ha sparat *evil smiley*
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

På verksamhetens hemsida, unger "unghästar" finns ponnyn med också, så det känns ju ganska tydligt att det är ett köp till verksamheten...
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Då är det ju köplagen som gäller och eftersom det är köplagen och företagaren är proffesionell så borde personen veta att man gör besiktning. Kolla upp köplagen och inte konsumentköplagen.
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Det är inte olagligt att som säljare ställa rimliga krav nu när denne gått med på återköpet.
Jag tycker att säljaren gott kan meddela köparen att man inte godtar oskälig fördröjning i ärendet och således skall före ** datum antingen ponnyn vara returnerad eller så ska köparens advokat ha hört av sig, om inte så sker tolkar säljaren detta som att köparen tackat nej till erbjudandet om återköp.
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Ja, det var precis min tanke också.
Frågan är hur lång tid kan anses vara skäligt?
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Ring en gratis telefonrådgivning, kolla eniro, nästan samtliga större advokatbyråer har gratis telefonrådgivning. Det är nog en tämligen enkel fråga för dem att svara på, angående vad som kan anses vara skälig tidsfrist.
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Smart, will do! :D
Men ändå intressant att höra vad ni skulle tycka vara rimligt :)
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Jag hade skriftligen begärt ett besked (fastställt datum för retur av ponny eller kontakt från dennes advokat) från köparen "utan oskäligt dröjsmål".
 
Senast ändrad:
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Är det inte bättre att vara mer exakt, oskäligt kan ju tolkas olika...?
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Om köparen verkligen har kontakt med en advokat så förstår advokaten vad oskäligt innebär :)
Hur långt bort står ponnyn från säljaren? Kan man tänka sig att köparen måste ha en hel helg på sig för att transportera ponnyn i retur?
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Ja, det kan du ha rätt i :)
Jo, det är väl kanske 100 mil t&r att köra, så jag tänker att man antagligen vill göra det någon helgdag när man är ledig.
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Då borde kanske till helgen anses vara skäligt annars kontakt från advokat senast på fredag?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 918
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 320
Hästmänniskan Skriver åt en kompis som är mitt i hästköp. Vet ej om jag lagt frågan i rätt forum, flytta gärna annars. Omstänidgheterna är...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 584
Senast: Summerwind
·
L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 103
Senast: Lisa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp