Köparens rätt att häva köp?

skuggi

Trådstartare
Om vi tänker oss att en person bedriver uppfödning i mindre skala och säljer(i slutet av mars) en av sina uppfödningar när den är knappt 2 år gammal. Jag tror att säljaren säljer som näringsidkare.
Inget kontrakt skrivs och hästen besiktigas inte(jag vet inte varför).

Köparen upptäcker sedan att unghästen inte har båda sina kulor nere, och vill nu häva köpet, alt att säljaren ska bekosta(halva?) klapphingstkastreringen.

Säljaren har inte själv tänkt på/kollat hur många kulor som fanns nere, och har därför av naturliga skäl inte informerat köparen om detta.

Har köparen grund för att häva köpet?

Har man som köpare alltid rätt att ångra sitt köp från näringsidkare inom ett visst antal dagar, oavsett orsak?

Jag är ingendera parten, därav min bristfälliga information.
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Jo, anledningen till att besiktning inte skedde var att köparen per telefon gav säljaren ett "skambud" och tänkte i så fall komma och hämta unghästen direkt.
Säljaren gick med på det och köparen kom och hämtade unghästen direkt.

Tydligen hade köpet varit på gång under längre tid men inte blivit av pga köparens ekonomi, nu när köparen fick igenom ett så bra pris så gjordes affären upp väldigt hastigt.

Skulle vara toppen om ni har lite tankar om den här röran...
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Köparen upptäcker sedan att unghästen inte har båda sina kulor nere, och vill nu häva köpet, alt att säljaren ska bekosta(halva?) klapphingstkastreringen.
Spontant så nej det är inte grund för att häva köpet, köparen hade ju kunnat kolla det innan köpet...
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

En vanlig enkel besiktning hade visat att kulorna inte fanns nere. Köparen valde att avstå från den undersökningen av hästen och får då stå sitt kast själv.
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Även om säljaren är näringsidkare?
Det finns inte anledning att anta att säljaren borde känt till detta och informerat köparen?
Hittade det här citatet från Deckeman:

"Hästen anses felaktig om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande hästens egenskaper och användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet."
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Jag tror inte heller att det finns grund för att häva köp i det här läget.
Kulorna är lätträknade...
Att själv titta på hästen förväntas man ju göra även om man inte låter veterinärbesikta.

Jag önskar att köpare skulle stå sitt kast lite oftare.

Dessutom: om det nu var så att köparen gav ett skambud, så kanske man landar i "normal" prisklass medräknat kastrationen?
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Jag tycker det verkar som köparen lade ett lågt bud och valde att gambla med skicket på hästen. Lite grisen-i-säcken, och då får man nog också vackert räkna med en del överraskningar. Särskilt om man väljer att inte ö h t undersöka skicket innan.

Det låter heller inte som säljaren gjort några utfästelser om hästens skick, då hade ju läget varit ett helt annat.

Skulle nog vilja säga att det blir svårt för köparen att få rätt, och sedan är det ju en prisfråga om man ö h t kan anse det vara lönt att dra igång en tvist om detta.

En rimlig tanke är att den som har pengarna, har makten. Säger den som har pengarna (säljaren ) att denne inte är intresserad av återgång av köpet/prisreducering återstår för köparen att driva ärendet vidare för att ev. få rätt. Vilket kan ligga någonstans mellan svårt och omöjligt.
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Tack för era svar, de ligger helt i linje med vad jag själv tycker.
Priset på unghästen blev 12 000 kr + moms, så det är ju en skitsumma. Men pga säljarens privata läge är det både mycket pengar att bli av med, samtidigt som att det ju kostar(tid och pengar) att ha kvar unghästen tills man hittar annan köpare.

Nu vet jag inte exakt vad som sagts/mailats, men jag får intrycket av att säljaren typ har gått med på att låta köpet gå tillbaka. OM säljaren har sagt det i ett mail, kan säljaren ändra sig då? Typ hävda att denne kollat reglerna kring hävning av köp och att man kommit fram till att man saknar grund för hävning?

Pga privata omständigheter har säljaren (ev) gått med på det här för att slippa trassla, men jag ser ju hur mycket trassel det blir om köpet går tillbaka, och vill nu se om jag kan hjälpa säljaren.
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Nu har ju troligtvis redan säljaren valt att låta köpet gå tillbaka, men jag svarar ändå.
Vid konsumentköp så föreligger det ingen särskild undersökningsplikt, vilket kan medföra att köparen i detta fall kan få rätt vid reklamation.
Om säljaren har sagt att det är en hingst så kan det vara ett köprättsligt fel eftersom det innebär både större risk för hästen vid en kastration samt en högre kostnad för att utföra kastrationen då hästen visat sig vara klapphingst.
Lagen ställer större krav på säljaren i konsumentköp, så säljaren kanske har gjort fel som inte själv kontrollerat hästens skick innan försäljning.
Att köparen har prutat på priset medför inte automatiskt att denne borde ha förstått/räknat med att hästen var behäftad med fel.
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Jag kan bara komma på ett fall där just klapphingst skulle kunna vara orsak för att häva köpet enligt konsumentköplagen, det är om hästen sålts för avel. Vilket jag inte uppfattar det som i det här fallet. Men då handlar det inte om dolt fel utan felaktig vara.

Har säljaren gått med på att häva köpet så är det så. Det var inget som var nödvändigt enligt lagstiftningen men att "avtal" är ett avtal oavsett.
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

N
Att köparen har prutat på priset medför inte automatiskt att denne borde ha förstått/räknat med att hästen var behäftad med fel.

Beror ju på vilken lagstiftning köpet hamnar inom.


Köplagen §19
...
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

I detta fall är det ju inte köplagen som gäller..
Det är dock en väsentlig skillnad att få ner priset genom prutning eller få köpa en vara till ett lägre pris av en orsak (ex sämre skick).
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Oftast prutar man ju för att man hittat defekter på varan som sänker priset. Alltså är prisreduktionen i förhållande till skicket, även om det är köparen som påtalar det.

I Konsumentköplagen står motsvarande rad som:

17 § Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Tyvärr har säljaren lovat att ta tillbaka unghästen, så då blir det så. Köparen får dock lov att lämna tillbaka hästen själv, efter att säljaren besiktigat hästen så att den är ok när den kommer tillbaka.
Tack för era tankar!
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Synd att säljaren inte hade lite is i magen. Att en hingst inte har nere båda kulorna vid knappa två års ålder är inte helt ovanligt, det går inte att kalla honom för klapphingst ännu. Jag vet flera som fått ner kulorna efter tvåårsdagen och som det gått att kastrera på vanligt sätt.
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Ja, det var min tanke också. En av mina fick ner den sista strax innan han fyllde 2.
Säljaren är både lite orutinerad som säljare samt har mycket privat just nu, det tillsammans med en köpare som bestämt hävdar att det är ett dolt fel bidrog väl.

Får hoppas att kulan kommer ner nu på våren, samt att det dyker upp en vettigare köpare som dessutom är beredd att betala fullt pris.
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

fast ibland kan det vara enklast att låta köpet gå tillbaka, om man nu har möjlighet till det, bara för att slippa krångla med en krånglig köpare.
 
Sv: Köparens rätt att häva köp?

Jo, absolut. Nu lyckas köparen dock krångla ändå, trots att säljaren gått med på återköp.

Säljaren har gått med på att köpa tillbaka hästen, den ska snarast besiktigas (på säljarens bekostnad) och sedan ska köparen snarast återlämna hästen. Det är väl inte för mycket begärt?

Men nu vill köparen inte prata mer, tycker att säljaren är dum och säger att (köparens) advokat ska ha vidare kontakt. O_o

Nu undrar jag vad säljaren kan kräva i form av tid?

9 april: köparen meddelar säljaren om "det upptäckta felet" och ger säljaren några alternativ, bla att ta tillbaka ponnyn
13 april: säljaren meddelar att återköp accepteras
16 april: köparen svarar ok, och undrar när säljaren kommer och hämtar ponnyn
22 april: säljaren svarar att villkoren för återköp är att säljaren får besiktiga ponnyn på plats, strax(max 5 dagar) innan köparen transporterar tillbaka ponnyn, samt undrar när det passar för köparen
22 april: kort svar från köparen där det endast framgår att denne tycker att säljaren är dum
23 april: säljaren meddelar köparen(utan kommentar på ovanstående) att en besiktning är preliminärbokad om en dryg vecka, och vill veta om det passar för köparen att då återlämna ponnyn följande helg
23 april: köparen meddelar helt kort att vidare kontakt ska ske via advokat

Hur länge ska/kan säljarens godkännande av återköp vara giltigt?
Kan köparen dra ut på detta i all evighet, eller har säljaren rätt att sätta en tidsgräns på sitt erbjudande?
Hur lång tidsgräns i så fall?

Om nu ponnyn ska tas tillbaka så vill ju säljaren ha den åter snarast, det känns ju inte bra att ponnyn står kvar någon längre tid hos någon som egentligen inte vill ha den. Man vet ju inte hur den sköts om bla.
Dessutom vill man ju ha den åter så att man kan påbörja annonsering igen.
Till sist vill man ju ha det här avslutat.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 918
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 320
Hästmänniskan Skriver åt en kompis som är mitt i hästköp. Vet ej om jag lagt frågan i rätt forum, flytta gärna annars. Omstänidgheterna är...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 584
Senast: Summerwind
·
L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 103
Senast: Lisa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp