Köpa oförsäkrad unghäst

Jotack. Våra två senaste hästar var försäkrade sedan LÄNGE i sina respektive bolag. Inget av bolagen betalade ut varken liv eller veterinärvård när det väl blev dax. Den ena hade varit försäkrad i samma bolag 10+ år och de ville ändå inte ta något när det konstaterades fång. Detta trots otroligt lågt livbelopp och direkt utdömning (väldigt låg veterinärvård alltså). Sammantaget rörde det sig om under 15 000 kr, men de vägrade ersätta.

Den andra hästen dog i hagen, men bolaget vägrade betala ut trots lång A1 försäkring. Även där mycket lågt livvärde, d v s det var inte aktuellt för oss att bekosta en obduktion för att konstatera att försäkring täcker (A1 ska ju täcka oavsett skäl till dödsfallet).

Hade det varit mer pengar hade vi tagit striden, men som det var nu blev jag bara trött. Efter det har vi inte tänkt tanken att försäkra varken hundar eller hästar, för även på hundsidan har vi fått avslag trots att försäkringen "ska" täcka (livmoder med en så stor mängd cystor att det såg ut som en vindruvsklase, hunden visade tydliga besvär vid utredningen men bolaget vägrade betala kastreringen av tiken).

Jag sparar hellre till mig själv och tar av bufferten, än lämnar pengar till ett bolag som förser mig med inget mer än falsk trygghet.

Du måste verkligen haft maximal otur. Alla mina hästar har jag fått ersättning för. . Nyförsäkring på alla hästar + en import. Dom tog även op av lösa benbitar på fullblodet. På importen tog dom hela allergi utredningen.

Dina fall var det nyligen? Mina var ett tag sedan
 
Jag hade aldrig klarat mig utan mitt försäkringsbolag. Under 12 år var jag inne på klinik minst ett par gånger per år, utöver det ett par operationer osv osv. De betalade alltid ut och kom med goda råd för hur det skulle bli bra för mig och hästen. När jag till slut var tvungen att ta bort honom bråkade de inte alls utan tröstade och önskade mig välkommen åter med nästa häst.
 
Och som motvikt är jag väldigt nöjd med mitt försäkringsbolag. Ena unghästen, egen uppfödning försäkrad sedan födseln, fick en skada som måste opereras. Men de som opererade henne var klantskallar och det de påstår i journalen att de opererat bort finns kvar. Mitt försäkringsbolag betalade en ny operation utan att ifrågasätta någonting.
När det gäller hundarna så har det funkat bra för oss ang. försäkring. För hästarna har jag hittills inte kommit upp till 2500+20% och då känns det nästan som om man hade kunnat spara försäkringspengarna genom åren istället. Det är väl mest att när det visar sig att man betalar närmare 25000 om året i försäkringar (bil, hund, katt, häst, hus) så känns det ju sådär kul. Har bara använt försäkring en gång de senaste 10 åren och det var en livförsäkring som täckte avlivning och bortforsling av en häst. Men det är ju den där osäkerheten som mal liksom.
 
Gjorde liknande förra året. Tecknade försäkring för en oförsäkrad 4-åring, svenskfödd och såldes av uppfödaren. Kom överens med säljaren om klinikbesiktning och att hästen skulle stå kvar under försäkringskarensen. Blev inget köp dock pga min andra häst som skadade sig med osäker prognos...
 
Finns så fina hästar här att vi behöver inte importera tycker jag... och oftast utomlans har de ingen bra hästhållning.. sällan de går i hagar utan de står inne i boxar när de inte rids...

Men det där beror väl alldeles på vilken ras man vill ha???
Här dräller av islandshästar men det är inte lika gott om fina irish cob i Sverige.
 
Frisk inriden häst, 3 år, 30 000:-,
Veterinärbesiktigad. Import.
Inte försäkrad innan, försäkringsbolag säger ok till ny försäkring men täcker inte åkommor som uppstått innan nyteckning.
Hade ni köpt?

Tillägg, ingen blivande svårklasshäst, livvärdet/marknadsvärdet kommer ej öka. Hobbyhäst.

Om jag i övrigt tycker om hästen, hade jag inte sett det faktum att den tidigare inte varit försäkrad som ett hinder. Det är väl inte livvärdet som är den stora grejen, utan veterinärvården.

OT men hur fungerar det över huvud taget med importer? Tar man med sig eventuellt försäkringsskydd (det är väl framför allt dolda fel som kan vara aktuellt) från vilketlandsomhelst??? Rimligen räknas väl alla importer som nyförsäkringar när man väljer bolag i Sverige?
 
Men det där beror väl alldeles på vilken ras man vill ha???
Här dräller av islandshästar men det är inte lika gott om fina irish cob i Sverige.

Nu handlar de inte om irish cob i tråden... så därför jämför jag inte med dom heller=).
Men visst ska man köpa tex aubeginer.. mjoo de finns 10 st i Sverige så bör man söka sig utomlans för de 10 som finns här är ej till salu.. Samma med rocky mounten horses..
Men de allra flesta andra raser så som shettis, cob, tinker, hbl, isis, korsningar, nordsvensk, travare Connemara. osv finns de massor av i Sverige=)
 
20-30.000 räcker inte långt om hästen hamnar på klinik.

Exet lämnade nyligen en fölis på klinik och det gick loss på närmare 90'. Tidigare har jag buköppnat häst och det gick på runt 60 och det var ändå en hel massa år sedan.

Jag skulle inte våga ha häst utan försäkring. Jag vill inte stå där och behöva avliva hästen för att jag inte har råd att behandla den.
 
Jag är mycket nöjd med mitt försäkringsbolag, och jag kommer alltid att ha mina försäkrade. Livvärdet är inte det viktigaste, utan kostnader för veterinärvård. En risk man tydligen får ta med samtliga importer, och de flesta hästar som säljs från uppfödare som annat än avelssto/hingst och föl. Besiktning och röntgen vid minsta lilla misstanke (galla, rörelsestörning) är vad mitt bolag rekommenderar för nytecknande av i just det fallet en tvååring.

Och jo, det är faktiskt IC det handlar om i detta fall, och jag köper hellre fina IC från andra sidan bron (5 mil) än från norrland där aveln i övrigt verkar vara belägen (100+mil). Hade det funnits fler i modellen jag söker, i större delar av landet, hade jag hellre handlat svenskt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 845
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Halloj! Är det någon här som har erfarenhet av att teckna en ny försäkring för en äldre häst? Jag och min ponny ska återvända till...
Svar
18
· Visningar
2 022
Senast: Woffe
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 790
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Hur vanligt är det att man håller unghästar oförsäkrade? Jag har planer på att shoppa mig en åring och i min värld så försäkrar man...
Svar
13
· Visningar
1 361
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp