Köpa ny sadel vs. begagnat

Sockerbit

Trådstartare
Jag står i valet och kvalet inför att köpa sadel. Vi har kommit fram till att vi ska ha en Equipe Linnéa som tydligen skall vara en av de mest sålda sadlarna i Sverige. Trots att den är en av de mest sålda verkar den tämligen svår att få tag på begagnad i rätt storlek. Begagnatpriset ligger också relativt högt om man ser till nypris, folk begär 17'-18' för en ca 3-årig sadel med ordentliga missfärgningar, som i nypris kostar ca 20'-21'. Så nu har jag börjat fundera på om jag inte skall köpa en helt ny istället, vilket egentligen tar emot. Vad är det för fördelar att köpa nytt vs begagnat? Hur hade ni gjort?
 
Om man jämför priserna med nytt och begagnat som du gör i TS så hade jag köpt en ny.

Det gjorde jag nu när jag köpte en Globus Clic. Det fanns en i rätt stl på begagnatmarknaden men jag kände att jag vill ha sadeln som är utprovad på hästen och som jag vet sitter bra. Det är inte säkert en helt likadan sitter exakt lika bra.

Nu kostade min 10.500 kr ny och fanns ute för ca 7000 begagnad, så jag hade ju kunnat spara några tusenlappar.
Jag bytte dock in min så det kändes inte så mycket i plånboken.

I ditt fall hade jag köpt en ny.

En stor fördel är att du har kvar garanti på sadeln. Jag har 1 år på bommen och 3 år på övrigt. Sedan har tillverkarna olika långa garantier.
 
När jag hade fått en ny sadel utprovad till hästen tänkte jag först köpa begagnat. Handlar om en Tekna S-line dressyr. Hittade några på nätet men de låg ute för 5000 kr. Ca 1 år gamla. En ny kostar 6350 kr så jag köpte en ny tillslut. Kändes bättre.
 
Har för första gången i mitt liv kunnat åka på sadelprovning och sagt "jag skiter i priset, jag vill ha en bra sadel till oss båda" istället för att hitta en under smärtgränsen som funkar för hästen. Fick en aha-upplevelse och insåg att jag faktiskt KAN rida (hjälpligt :p) i vissa sadlar och bara för att de passar hästen betyder det inte att sadlarna är lätta att rida i för mig. Jag trodde faktiskt att en sadel i balans "räckte" för mig som ryttare, haha. Dvs att resten bara var usel sits/styrka/träning från min sida. Nåja, man lär så länge man lever.

Hästens favorit verar vara ny modell (Lippo Allegria), min favorit (Santa Cruz Celine) har jag inte ens googlat ännu men känns som en vanlig modell. Ska få hem båda en strl större o testa hemma men jag tänker nog köpa en ny faktiskt. Mest pga att jag bara är van vid luftstoppning/permanentstoppning, vilket jag inte tror det är i dessa och dels pga att de är billiga sadlar. Vill helt enkelt försäkra mig om att sadeln är ok när vi köper den.
 
@the_connemara

Lippo Allegria var en av modellerna vi provade också, och vi har en Santa Cruz Merina sedan tidigare. Men valet föll på Equipe Linnéa. Hur ser din häst ut i ryggen? Min sadelutprovare är en av dem som tagit fram just Lippo Allergria, tyvärr upplevde jag sadeln som "tung" och lite otymplig, men sen är priset helt annat än tex equipen...
 
@the_connemara

Lippo Allegria var en av modellerna vi provade också, och vi har en Santa Cruz Merina sedan tidigare. Men valet föll på Equipe Linnéa. Hur ser din häst ut i ryggen? Min sadelutprovare är en av dem som tagit fram just Lippo Allergria, tyvärr upplevde jag sadeln som "tung" och lite otymplig, men sen är priset helt annat än tex equipen...

Jag har en känsla av att jag glöm skriva upp en sadel (som dissades direkt av antingen mig eller hästen/utprovaren). Men annars provade vi (alla utom Celine fick ett första godkänt av sadelprovaren alltså):
Equipe Expression (eller Linnea, jag var rörig i mitt antecknande :o): fel - min underskänkel i galopp
Prestige Versailles: fel - ALLT
Santa Cruz Celine (jag hade själv provat en Scintilla och ÄLSKAT den men den låg ej bra på hästen): fel - riskerar att trycka baktill om vi gör annat än galopperar i lätt sits, då var den dock perfekt (Och jag är så kääääär, känns som att jag kan galoppera flera mil i den! :love:)
Albion K2: fel - mina underskänklar
Lippo Allegeria: fel - att sitta ner i galopp
Prestige Passion: fel - ALLT
Pessoa xp (tyckte jag hon sa men hörde nog fel): fel - ALLT
Sen red jag igen i:
Equipe Expression (eller Linnea...) bara för att sadelprovaren tyckte den var jättebra för både mig o hästen och jag försökte, verkligen (jag ville till o med köpa mig en riktigt dyr jävla sadel denna gången för att det skulle bli riktigt bra) men jag kunde bara inte bli hundra nöjd.
Santa Cruz Celine: för att känna återigen att jag inte luras mig själv att det är så grymt himla jättelätt att galoppera och nej, precis lika lätt var det nu.

Ja, sedan hade det gått över 2 h... :angel:

Provade inte Lippon igen eftersom hästen visade MED STORA BOKSTÄVER att den var gudomlig, åtminstone den dagen. Inte en gång att han spände till i överlinjen utan tryckte jag på så svarade han dubblet upp och hängde jag inte med så stördes han inte ett piss. Men när jag satt ner hade jag alltså lite knepigare att hänga med. Och jag fick inte 110 % bra känsla i lätt sits, men fullt tillräckligt för mig del faktiskt.

Mitt problem är att galoppera! Sitter jag ned spänner jag hela skänkeln och står jag upp kan jag inte hålla balansen och har apsvårt att ha hästen framför mig. Hästen blir också svår att få över ryggen. Med rätt sadel bara funkar allt direkt, och jag testade verkligen, det är så grymt stor skillnad.

Vi hoppas att Lippon i en strl vidare kommer ner lite till så att jag inte störs när jag sitter ner. Och att Celinen i en stlr större kommer ner lite mer så att sadelprovaren kan tro att den funkar i övriga gångarter och inte bara i bra galopp väl över ryggen. Dessa två ska jag alltså få hem o rida i ordentligt och sedan åker jag nog tillbaka o får ett sista godkännande eller så kollar jag igen i höst då hon skulle få in provsadlar för Amerigo också.
 
Provade inte Lippon igen eftersom hästen visade MED STORA BOKSTÄVER att den var gudomlig, åtminstone den dagen. Inte en gång att han spände till i överlinjen utan tryckte jag på så svarade han dubblet upp och hängde jag inte med så stördes han inte ett piss.

Jag köpte alldeles nyligen en Lippo Allegria just för att hästen reagerade så otroligt positivt med den på ryggen. Nu sitter i och för sig jag bra i den också så vi är nog lika nöjda båda två. :)
 
Då kanske du vet vad det är för stoppning och hur många grader bomvidderna är? Sådant tänkte jag ju_inte alls på där utan har en liten lista med frågor tills jag ska prata med sadelutprovaren igen :-D
 
Jag står i valet och kvalet inför att köpa sadel. Vi har kommit fram till att vi ska ha en Equipe Linnéa som tydligen skall vara en av de mest sålda sadlarna i Sverige. Trots att den är en av de mest sålda verkar den tämligen svår att få tag på begagnad i rätt storlek. Begagnatpriset ligger också relativt högt om man ser till nypris, folk begär 17'-18' för en ca 3-årig sadel med ordentliga missfärgningar, som i nypris kostar ca 20'-21'. Så nu har jag börjat fundera på om jag inte skall köpa en helt ny istället, vilket egentligen tar emot. Vad är det för fördelar att köpa nytt vs begagnat? Hur hade ni gjort?
Du har nog bara otur med vad som finns ute just nu, har iofs inte kollat begmarknaden på ett tag men när jag gjorde så drällde det av Linneor för nästan inga pengar alls, du fick lätt en nästan ny för runt 12. Så ha inte för bråttom om det inte är panik, precis nu vid semestertid brukar begmarknaden vara heldöd för folk har inte tid med det.
 
Om du inte vet det så är Expression samma sadel också som Linnea är bara något lite som skiljer för ryttarens del men exakt samma för hästen, står still vad det var som skilde nu, googlar du så hittar du nog det, tror tom det diskuterats här på forumet innan.
 
Om du inte vet det så är Expression samma sadel också som Linnea är bara något lite som skiljer för ryttarens del men exakt samma för hästen, står still vad det var som skilde nu, googlar du så hittar du nog det, tror tom det diskuterats här på forumet innan.

Tack! Då förstår jag min förvirring :-) tror de pratade om linnea (deras mest sålda sadel för den passade många ekipage) men det stod expression på just den vidden vi provade.
 
Om du inte vet det så är Expression samma sadel också som Linnea är bara något lite som skiljer för ryttarens del men exakt samma för hästen, står still vad det var som skilde nu, googlar du så hittar du nog det, tror tom det diskuterats här på forumet innan.

Men tack! Suveränt att du upplyste mig. Kände att jag inte riktigt fick hjälp av sadelprovaren heller, jag frågade ut henne angående de olika modellerna, vilka som påminde om varandra osv. Men enligt henne var Linnéan unik, men det roligare var att jag undersökte sadeln jag fick låna hem och misstänkte länge att det var just en ren Expression (special = kalvskinn) och ingen Linnéa. Dessutom fick jag fel upplysning ang bomvidden, de hävda att det var en +1 men på undersidan stod +2 vilket vi sedan mätte den till. Det hade varit rätt förödande att köpa en ny för liten sadel.

Jag tror jag avvaktar lite tills vidare, om det kanske kommer ut fler på begagnatmarknaden till hösten. Eventuellt att jag kikar in till Equipe på Falsterbo och hör mig för om modellerna, så har jag mer kött på benen om jag ska fortsätta leta begagnat :)
 
Då kanske du vet vad det är för stoppning och hur många grader bomvidderna är?

Graderna har jag faktiskt ingen koll på mer än att stl M passade utmärkt på min lilla häst. Det är AMS-stoppning med syntetull/neopren och den är omstoppningsbar. Upplever stoppningen som väldigt mjuk och behaglig och eftersom min häst har lite känslig rygg så funkar det strålande.
 
Japp, kommer aldrig anlita någon annan än Anna! Haft henne sedan det började provas ut sadlar typ. Är från Fbg och det är ju supersmidigt att de är i Hbg så ofta eftersom vi är skåningar numera jag o hästis :-)

Vad kul att höra att hon är bra. Dessvärre var det en stor besvikelse för mig, vi provade precis som du på djursjukhuset i HBG (där jag själv även jobbar). Men till min besvikelse fick vi bara prova 2(!) sadlar. Hade jag vetat det hade jag inte gjort mig besväret att köra dit min häst som är extremt svårkörd. Bör dock tilläggas att det inte var Anna som hade hand om just oss, vilket var väldigt synd då jag har hört bara positivt om henne. Jag känner att när man åker iväg på provning så vill jag prova massa olika sadlar, för att kunna jämföra. Om man endast får testa 2 kan jag lika gärna låna hem 2 stycken och göra själv hemma liksom... Kanske får göra ett nytt försök.
 
@Sockerbit

Dom kanske inte hade med sig fler sadlar som dom tyckte passade din häst. Tyvärr kan dom ju inte få med sig hur många som helst, och dom har massvis med sadlar. Dock hittade jag själv inte en enda hos dom som passade min häst.
Men nu vet du väl på ett ungefär vad som passar din häst och då kan du ju be dom att ta med flera såna sadlar nästa gång :)
 
@Sockerbit

Dom kanske inte hade med sig fler sadlar som dom tyckte passade din häst. Tyvärr kan dom ju inte få med sig hur många som helst, och dom har massvis med sadlar. Dock hittade jag själv inte en enda hos dom som passade min häst.
Men nu vet du väl på ett ungefär vad som passar din häst och då kan du ju be dom att ta med flera såna sadlar nästa gång :)

Vi talades vid kvällen innan just för att de skulle ta med sig tänkbara sadlar, dessutom gav jag dom en budget på upp till 20' och inga krav vad gäller tex färg. Hästen har en rätt "vanlig" rygg, inget extremt på något håll. Med tanke på att jag var rätt öppen både vad gäller pris och modell tycker jag att de kunde lite bättre än så... Värt att veta är att de normalt har med sig sisådär 80-100 sadlar i sin lastbil. Och visst kan det vara så att man faktiskt inte hittar något som passar, men det känns nonchalant mot kunden att endast ta fram 2 sadlar, det är i mitt tycke inte värt att åka iväg för.
 
Vi talades vid kvällen innan just för att de skulle ta med sig tänkbara sadlar, dessutom gav jag dom en budget på upp till 20' och inga krav vad gäller tex färg. Hästen har en rätt "vanlig" rygg, inget extremt på något håll. Med tanke på att jag var rätt öppen både vad gäller pris och modell tycker jag att de kunde lite bättre än så... Värt att veta är att de normalt har med sig sisådär 80-100 sadlar i sin lastbil. Och visst kan det vara så att man faktiskt inte hittar något som passar, men det känns nonchalant mot kunden att endast ta fram 2 sadlar, det är i mitt tycke inte värt att åka iväg för.

Ja, i detta fallet var det dåligt att dom inte tog med sig fler isf.
Min har inte heller någon konstig rygg, men han är bred och dom hade inte en enda sadel som var tillräckligt bred.. Inte ens någon som var bred nog men satt dåligt till övrigt.

Jag hade också blivit sur över två sadlar. Även om ingen passar så tycker jag dom får ta med sig en hög så man får prova en massa olika modeller.
 

Liknande trådar

Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 614
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Vad väljer du? Köper du ny? Eller köper du begagnad? Varför? Hur tänker du? :)
2
Svar
32
· Visningar
4 303
Senast: palle
·
Western Hej hej. Vi har precis lagt handpenning på ett underbart litet varmblodsstosom mannen min ska luffa runt i skogen med. Han är...
Svar
2
· Visningar
1 245
Senast: 4BarsRR
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 314
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp