Köpa ny sadel vs. begagnat

@ Sockerbit

Sa du att du ville prova fler men fick inte? Fanns det inga tänkbara?

Tidigare har jag nog ridit i som mest 4-5. Oftast bara 2-3 eller bara visat min egen. Men denna gången hade jag bestämt mig för att hitta någon jag gillade och hade redan börjat testa sadlar själv hemma. Sedan hade jag ju ren tur att en av dem jag provade själv gav mig en sådan extrembra känsla. Jag frågade helt enkelt efter fler sadlar för att se om det fanns fler som även passade hästen. Och fick även testa sadlar som inte var hundra för hästen just eftersom att jag uttryckligen sa att jag ville känna på fler modeller eftersom jag varit helt isolerad med min egna häst alldeles för många år.

Han har dock väldigt simpel rygg, lite bred, lite rak men vill att de släpper tidigt och gott om plats samt skjuter inte fram något.

Tror alla hästägare har olika åsikter om alla yrkesverksamma. Kan mycket väl tänka mig massor med grejer som någon annan klagat på vid min provning och inte alls gillat min utprovare. Men för mig är det guld att hitta någon som lyssnar, förstår känslan man försöker förmedla, talar om vad denne ser oavsett om det är precis lika som jag känner eller tvärtom och sedan ger mig FULL bestämmanderätt över slutgiltiga beslut. Det är banne mig inte något jag tycker är vanligt i hästvärlden tyvärr. Känns liksom som att man betalar för full rådgivning, inte för att bli påprackad personliga idéer som är Den Enda Sanningen typ :-)
 
@the_connemara vad är skillnaden på de sadlar du sitter bra i då?
För mig gör det jättestor skillnad hur knästöden sitter och hur de är utformade.
Typ aldrig så sitter de rätt för min kropp original utan min sadelmakare får nästan alltid ändra vinkel eller göra nya knästöd så jag sitter bra och hästen får den sadel den vill ha.
Kräver ju dock en sadelmakare och inte en sadelutprovare, men en sån justering kanske kan göra så både du och hästen blir nöjda och glada?
 
Vet inte vad skillnaden på sadlarna är men av någon anledning hamnar skänkeln rakt under mig utan att hamna längre bak än vid sadelgjorden och sen bara ligger den där på något magiskt vis :-P

Men får alltså låna hem både min o Tigers favorit parallellt så hoppas kunna trixa mig fram till något utlåtande sen :-P har för mig båda hade flyttbara stöd så lite kan man ju testa iaf.
 

Liknande trådar

Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 613
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Vad väljer du? Köper du ny? Eller köper du begagnad? Varför? Hur tänker du? :)
2
Svar
32
· Visningar
4 303
Senast: palle
·
Western Hej hej. Vi har precis lagt handpenning på ett underbart litet varmblodsstosom mannen min ska luffa runt i skogen med. Han är...
Svar
2
· Visningar
1 244
Senast: 4BarsRR
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 314
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp