Köpa häst?

Jeps

Trådstartare
Varning för en roman.
Vi tar lite bakgrundsfakta först:
Har just börjat på ett nytt jobb. Det innebär två timmars pendling/dag.
Min häst fick avlivas i mars. Tog då beslut på att jag inte skulle ha en egen häst i dagsläget med tanke på det nya jobbet.
Har möjlighet att rida en jättetrevlig unghäst ett par dagar i veckan. Får även tävla denna.

Nu har min tränare en häst till mig. Just en sån häst som jag skulle välja om jag fick. En häst som kan hjälpa mig att få tillbaka mitt självförtroende i hoppningen. Frisk och sund och jag får den till ett fördelaktigt pris. Så långt låter ju allt perfekt, eller hur?
MEN jag tror inte att jag får tiden att räcka till. Jobbet kan ibland innebära långa dagar och pendlingen blir nog väldigt tröttsam i vinter. Jag skulle behöva hjälp med hästen kanske tre dagar i veckan och då skulle jag vilja ha en ryttare som jag vet kan göra detta utan att jag behöver fundera på att hästen blir omhändertagen. Jag skulle inte kräva betalt med vill nog ha hjälp med jourerna i stallet i så fall.

Är jag galen som ens tänker tanken? Och var hittar jag denna ryttare? Jag har kollat runt, men har ingen som jag känner mig trygg med som nappat.

Tror ju att det här med medryttare är betydligt vanligare i storstäderna. Här på landet är det inte lika enkelt.
 
Sv: Köpa häst?

Sätt dig ner och fundera på hur du mycket du vill ha den hästen. Åk och kolla på den, känn efter. Vill man går det men man får prioritera om lite.

Det finns fler hästar men vill du går det helt klart :) Jag har två hästar hemma och jobbar 10 timmars dagar, är så gott som alltid död men det går med lite vilja och jävlar anamma och kaffe. Till hösten har jag bara min storhäst (visserligen inte ridbar än men kommer att bli) och då jobbar jag 6 dagar i veckan och mycket nätter o mycket timmar.
 
Sv: Köpa häst?

Kan bara säga att pendling är tröttande.......Någon direkt energi finns inte kvar när jag kommer hem på kvällen.
Fast du kan ju alltid testa, hästen går ju att sälja om det inte skulle fungera.
 
Sv: Köpa häst?

Det är ju det som tar emot mest. Det var därför jag ville vänta till våren för att se hur tungt det är. Och sälja häst - som dagens marknad är är det lättare sagt än gjort.
 
Sv: Köpa häst?

Kanske lättare om man har hästen inhyst, jag har mina hemma på gården. Upp i gryningen för att släppa ut osv.

F ö - finns det kanske någon som är duktig på att tömköra och pålitlig i övrigt så kan du sköta ridningen?
 
Sv: Köpa häst?

När det gäller pendling så är det något man vänjer sig vid med tiden. Jag har p g a arbetstider och trafik i flera omgångar haft betydligt mer än två timmar om dagen för att komma till och från jobb. Men om man använder den tiden rätt så blir det inte så betungande.
Första gången jag fick börja pendla så var det med tåg och då läste jag inte en språkkurs och stickade X antal tröjor på tåget.
Numera är det bil som gäller och då kan det t ex vara en ljudbok som jag lyssnar på eller kopplar av med musik som jag verkligen gillar. Det gör att jag har res tiden till min tid där jag få lite ro med mina tankar och vara redo för annat så fort jag kommer hem.
En period kunde jag åka buss och en annan flyg. Då kunde jag lägga lite av arbetstiden på bussen/planet för vissa saker går att göra där som att läsa in eller förbereda något.
 
Sv: Köpa häst?

Har du möjlighet att jobba hemma eller på tåget/bussen till och från jobbet så behöver det inte blir så långa dagar?
Sedan kan du äta middag på väg hem från jobbet och åka direkt till stallet. Kanske inte så kul för ev sambo men va sjutton ;)

Samtidigt kan det vara dyrt att pendla så kanske ekonomin ställer till mer än tiden?
 
Sv: Köpa häst?

Ja, jag skulle inte tycka att det känns värt med häst om man bara ska vara där några dagar i veckan, då skulle jag hellre avstå.
 
Sv: Köpa häst?

Hittar jag någon som är pålitlig så skulle det lösa mycket. Denna någon får gärna rida. :) Jag kommer ha hästen inhyst så på vardagarna behöver jag inte bekymra mig om utsläpp och dyl
 
Sv: Köpa häst?

Tyvärr är jobbet beroende av att jag är på plats och bil är nog enda alternativet. Som tur är så innebär det nya jobbet en så pass stor löneökning att ja klara ekonomin ändå. Lyssnar gärna på en ljudbok i bilen och idag känns det helt OK. Vet dock att det blir jobbigare i vinter.
 
Sv: Köpa häst?

Nu har jag köpt häst. :)
Har fått en jättegullig tjej som hjälper mig ett par dagar i veckan. Det var ett jobbigt beslut att ta då hjärtat ville men hjärnan sa nej. Nu är han på väg och jag tror att det blir jättebra.
 
Sv: Köpa häst?

Nu har du redan köpt men ett alternativ hade ju kankske varit att ha hästen i ett stall nära jobbet. då kan du ju ta vardagar och kanske ha medryttare på helger eller köpa till tjänst som tar hand om hästen på helgerna om du inte jobbar då.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 675
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 756
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 492
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 741
Senast: Tirnanoogh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp