Köpa häst osedd från utlandet.

Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Jag gjorde det och hästen var 10 cm mindre än den skulle vara. Annars en trevlig häst men som kräver arbete.
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Jag köpte en åring från ett stuteri i Wales 2006, efter att ha fått rek från en svensk kontakt (ej en förmedlare). Jag fick några dvd:s skickade till mig som jag kunde studera i lugn och ro, prismässigt låg de lägre än i Sverige och det fanns mer att välja på.

Inga strul med vare sig pass, resehandlingar i övrigt eller med veterinära handlingar. Det som däremot strulade var den utlovade transporten, den som stuteriet normalt använde sig av. Transportören väntade och väntade på att kunna åka med full buss och efter ett par månaders väntan tröttnade jag. Jag gjorde därefter lite efterforskningar på svenska transportörer som körde samma rutt, kollade med myndigheter efter ev tidigare anmälningar eller anmärkningar på transportören. Kostnaden blev ca 5000 kr, transport till dörr. Jag hade telefonkontakt med transportören under resans gång.

Jag betalade via bank, innan avresa. Jag kände mig ganska trygg eftersom det var ett välrenommerat stuteri + att jag hade en svensk kontakt. Jag hade dessförinnan också betalt en mindre handpenning.

Allt var helt ok - tills hästen kom. Han var ett fullständigt vrak. Jag kikade in i lastbilen när hästen kom och övriga hästar därinne såg ut att vara i fin form. Det var bra luft och ljust, korrekt uppställda hästar vad jag kunde se.
Jag kunde aldrig få reda på hur min lilla häst hade kunnat bli ett sådant vrak, säljaren skyllde på transportören, och transportören menade att hästen redan vid hämtning såg eländig ut. Jag hade bilder och filmer på hästen som var ca 2 månader gamla, som visade upp en pigg och rund liten åring.
Min veterinär ansåg att han inte kunde ha magrat så kraftigt under resan utan att han måste ha fått tillstånd att resa trots att han egentligen inte borde ha fått det. Hästen var kraftigt undernärd och hade drabbats av transportsjuka. Det krävde intensiv behandling och ett antal månader innan han blev en pigg och normalviktig åring. Jag har fortfarande kvar samma häst och han är den absolut trevligaste individ jag haft genom alla år! Ångrar med andra ord inte att jag köpte honom.

Lärdomar; det går fint att ta en första kontakt på telefon, se hästar på film och välja ut en eller ett par kandidater men sen ÅK NER om möjligt på plats när det är dags för köp och inför avresa.

Res med hästen om möjligt. Allt övrigt funkade fint; betalning, papper etc etc.

Köp unghäst men kanske inte så unga som åringar, det är en risk att transportera en så ung häst. Om de drabbas av infektion på vägen så är risken större för en åring att drabbas av allvarliga följder.

Jag hade aldrig köpt en färdigutbildad häst utan att först provrida och se på plats, om jag inte kan få hästen riden och genom kollad av någon jag litar på och som har kompetens för det.

Usch, låter inte som en rolig erfarenhet.
Men skönt att det ordnade uppsig med honom.
Tänkte på en sak, borde det inte vara en billig "försäkring" för transportören att man innan pålastning tog ett kort påhästen.
Då är det ju lätt att motbevisa ev. påståenden om att man misskött hästen under färd..
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Jag gjorde det och hästen var 10 cm mindre än den skulle vara. Annars en trevlig häst men som kräver arbete.

Om man köper genom en seriös förmedlare i Sverige så borde det ju gå att reklamera en sådan sak..
Eller funkar inte det tro?
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

En av de mest ökanda hästsäljaren (importhästar från Tyskland) huserade flitigt på olika nätsidor i flera år innan det tog stopp. Väldigt dålig uteslutningsmetod.

Det tar ju långt tid innan alla fått problem med sina hästar, kommit till rätten och inser att det är fler som fått problem - samband säljaren.

Det hade varit intressant att veta hur många hästaffärer som går snett i förhållande till hur många som importeras.
Det samma vore givetvis intressant att veta angående hästar/ponnyer som säljs i Sverige.

Misstänker att det är en omöjlig uppgift eftersom de flesta affärer förmodligen sker "oredovisat".
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Glömde ju nämna att jag försäkrade hästen i ett svenskt bolag innan han lastades för att resa till Sverige, dvs den gällde för ev olycksfall, akuta skador. Gällande sjukdom så var det en karenstid på försäkringen som jag har för mig var 30 dagar. Det kan skilja mellan olika bolag.
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

OM inte hästen är något fullkomligt exceptionellt som inte går att få tag i här så hade det varit tänkbart via kontakter. Men annars ser jag ingen som helst anledning till att köpa häst utomlands. Vi har superbra avel inom Sverige som står sig på alla sätt inom de raser jag är intresserad av.
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

OM inte hästen är något fullkomligt exceptionellt som inte går att få tag i här så hade det varit tänkbart via kontakter. Men annars ser jag ingen som helst anledning till att köpa häst utomlands. Vi har superbra avel inom Sverige som står sig på alla sätt inom de raser jag är intresserad av.

I mina fall är det ju KWPN hästar, med en stam som jag ALDRIG skulle ha råd att avla fram eller köpa i sverige... Och stoet är som sagt så bra stam att hon utan tvekan kommer föra svensk avel framåt med...
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

En sak slog mig med tanke på debatten om svensk avel och priser på svenska hästar och föl...du importerade ett bra sto för billig peng, hade du sedan tänkt sälja fölen till "svenska" priser?
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Liten fråga, varför skulle man inte sälja fölen till svenska priser? Om hästen säljs i Sverige är det väl svenska priser man går efter?
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Jag är inte alls säker på att det verkligen är så.
Vi *tror* att vi fyndar jättebra individer utomlands. Men holländarna släpper inte sina bästa hästar. De som kommer hit kanske har bra stam, men det har ju i princip alla KWPN hästar. Jag tror att det i så all finns andra problem (i regel) till exempel att de inte är ua på röntgen.
Dessutom så finns ju väldigt många KWPN hingstar på importsperma. Så min uppfattning är att de inte för aveln framåt bara på stammen. Ju flera billiga importer till Sverige desto mer sänker vi vår inhemska marknad. Hållbarheten på importer är troligtvis inte i samma klass som den svenska.
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Jag misstänker att de flesta vill ha betalt innan hästen lämnar gården, jag tog via en annan svensk referens på förmedlaren som ville få betalt innan. Det är nog klokt att försäkra innan de levereras.

Svar på prisfrågan via PM.
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Det som är ok på holländsk röntgen behöver inte vara ok på svensk (egen erfarenhet). :grin:
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Den värsta dealen man kan göra är den med bytesrätt. För det innebär till största delen att du aldrig kan häva köpet även om det finns fel på hästen, utan du får en annan istället.

De fall jag träffat på med sådan deal så har antingen köparen fäst sig vid hästen och insett att den kommer att "säljas" igen på samma villkor även om det finns fel på den och då istället valt att behålla den. Eller så har det inte funnits något likvärdigt när det de velat byta och har antingen fått ta en häst de inte vill ha eller fått lägga till mer pengar för att få nästa häst. Aldrig har det gått att häva köpet och få pengarna tillbaka.
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Jag är inte alls säker på att det verkligen är så.
Vi *tror* att vi fyndar jättebra individer utomlands. Men holländarna släpper inte sina bästa hästar. De som kommer hit kanske har bra stam, men det har ju i princip alla KWPN hästar. Jag tror att det i så all finns andra problem (i regel) till exempel att de inte är ua på röntgen.
Dessutom så finns ju väldigt många KWPN hingstar på importsperma. Så min uppfattning är att de inte för aveln framåt bara på stammen. Ju flera billiga importer till Sverige desto mer sänker vi vår inhemska marknad. Hållbarheten på importer är troligtvis inte i samma klass som den svenska.

Vi får nog va ense om att vi är oense...

Som sagt mina importer är INGA som sänker den svenska marknaden !
Men kan hålla med om att jag ser "konstiga" importer, stam som ingen känner till, osv. Men där är ju åxå prisbilden lite annorlunda även här i Sverige = LÅG !

Att mitt sto såldes som hon gjorde va helt enkelt för att uppfödaren redan fått ett nytt sto undan denna, och mitt sto är liiiiite stort, 176cm så de va nog anledningen till att uppfödaren sålde.
Och ALLA välstammade hästar kan inte säljas till toppryttare i holland. Har själv haft en svenskfödd avkomma med prestation (och prestationsstam) som var svårsåld i sve TROTS meriter (såldes till finland)... Även Holland märker av "dalande marknad"...
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

ja vi kan definitivt vara ense om att vi är oense.

Jag personligen är övertygad om att en 176 cm uppfödning på hollandsvis har sämre förutsättningar för hållbarhet än våra svenska uppfödningar. .

Jag är också övertygad om att varje importerad häst är tar en liten del av den svenska marknaden.

Jag håller med om att alla välstammade KWPN hästar inte kan hamna hos toppryttare eftersom de flesta är just välstammade.

Har själv haft en svenskfödd avkomma med prestation (och prestationsstam) som var svårsåld i sve TROTS meriter (såldes till finland)...

Och vad tror du att det berodde på att den var svårsåld ? kanske att det går att köpa en billigare import med flashig stam ?
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Nä, jag tänker mest på den debatt som förs att uppfödare inte får betalt för sina avkommor i motsvarighet till kostnaderna. (därmed inte sagt att ts ingår i den gruppen)

Jag ser det mer som att om någon köpt in ett "billigt" sto och sätter i avel kan man ju inte seddan beklaga sig när vi i Sverige inte vill betala "svenska priser" för fölen. Det blir lite dubbelmoral över det hela.

För att svara på ts fråga så är svaret Nej, jag hade inte köpt häst obesedd från utlandet. Men å andra sidan hade jag inte köpt en häst obesedd i Sverige heller. För mig räcker inte papper och videofilmer. Vid ett tillfälle svarade jag på en annons om ett 4-årigt sto, bra stam, bra siffror från 3-års test och riden. Däremot var priset i förhållande till det i mina ögon för lågt. Jag bad om video och jag fick det som visade ridprovet på 3-års - jättefin! Det låga priset gjorde mig ändå betänksam och när jag pratade med säljaren som också var ägaren hörde jag att det var något och när jag pumpat tillräckligt länge så kom det - hästen var nu oridbar och gick mest på bakbenen. Vad som hänt under det gångna året efter 3-års fick jag ingen ordentlig förklaring till men jag förstod att så fort det inte passade hästen så reste den sig rakt upp och en 4-åring som lärt sig denna olat - NEJ tack!
Om jag varit oerfaren inom detta och bara tittat på videofilmen och köpt obesett hade jag kunnat stå där med en livsfarlig häst, men den var ju billig!

Nej, en häst med de mest "fantastiska" egenskaper och stam till ett lågt pris gör mig alltid misstänksam oavsett var i världen den står. Tyvärr har jag sett ett par importer som haft just detta men där ägarna nu står med tom box. Men kanske det bara har varit otur.
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Jag ser det mer som att om någon köpt in ett "billigt" sto och sätter i avel kan man ju inte seddan beklaga sig när vi i Sverige inte vill betala "svenska priser" för fölen. Det blir lite dubbelmoral över det hela.

Fast det är helt ologiskt att tänka så. Avskrivningen för stoet är en pyttelilla delen i kostnaden för att ta fram ett föl. De stora kostnaderna är till hingsten, veterinären, foder och byggnader - kostnader som alla var och en för sig är betydligt större för oss i Sverige än i andra länder.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 161
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 118
Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp