Köpa häst osedd från utlandet.

Blomskan

Trådstartare
Hur ställer ni er till att köpa en häst osedd från utlandet?
Skulle ni göra det?
Han ni några erfarenheter hur det kan gå om man gör det?
Vad bör man tänka på?

Tillägg:
Hur funkar det med transporten, kan man få hästen levererad till dörren?
Vad kostar transporten från exempelvis Holland?
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Ridhäst skulle jag aldrig köpa osedd. En avelsmärr dokumenterat fertil möjligen.

Vad gäller ridhäst är det ju som gjort för att bli pålurad något som stått i stallet för länge. Med tanke på den jurdiska biten blir det ju väldigt krångligt om hästen inte motsvarar förväntningarna/avtalet.
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Jag har gjort det :o

Och hon är en underbar liten tjej. :love: Jag blir bara mer och mer förtjust i henne och hon har verkligen varit en positiv överraskning. Bättre än vad jag trodde.
´
MEN, dels var hon oinriden så provridning hade ändå inte varit möjligt, dels blev jag rekommenderad henne av en man som jag träffat och fått stort förtroende för. Egentligen skulle jag åkt och kollat på henne, men av olika anledningar blev det inte så. Däremot fick jag ett antal bilder och filmer att kolla på och så besiktigades hon innan avfärd. I det stora hela stämde den bild jag fått av henne bra överense med den häst som kom fram även om hon såg mycket yngre ut och att hon var gracilare i benen än vad jag hade uppfattat det som.

Har för mig att resa från Holland bör gå på 6-7000 ungefär, men det är ju också beroende på var du bor i Sverige, billigare om du bor i Skåne, dyrare i Norrland...

Däremot har jag hört om de fall där det inte gått så bra, särskilt när man inte har känt säljaren närmare...Sedan beror det ju på land och pris och planen för hästen vad man vågar chansa på.

Slutsats: Min lilla tös ångrar jag inte alls och jag skulle kunna köpa häst på samma sätt igen, om jag har samma krav då som nu. MEN, då gäller det hästar som finns hos någon av mina kontakter/som kan kollas av någon jag litar på, på plats.
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Just det, jag fick höra i andra hand om någon som köpt häst och där den tydligen sett helkonstig ut på ena sidan huvudet - något som man hade sett direkt om man varit på plats.. De som berättade detta, och som köpt ett antal hästar utomlands, men varit på plats, sa att det hänt att de sökt avelshingst och de presenterats för klapphingst...Så även när man är på plats gäller det att ha lite koll.

...och ja, man kan få häst till dörren.

Att byta häst blir ju däremot lite svårare, så det får man ju alltid tänka på, liksom att det kan bli andra lagar och regler som gäller rent juridikst för köpet.

Vad är det du kollar på förresten?
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Är hästen oriden så ska den ju rimligen inte kunna ha några föslitningsskador iaf.
Roligt att det funkat bra för dig!

De hästar jag sneglat på ligger på 5-7 år och är hoppade upp till 130cm (7-åringarna)
Den ena som säljer hästar har jag sett under flera år på annonssidan.
Tycker ju att de borde eliminera sig själv om det inte är sjysta grejjer de säljer..
Står att de är röntgade och besiktigade. Är det samma sorts undersökning som görs här i Sverige.

Hur funkar det med försäkring av importerade hästar?
Är det dyrare och/eller mer reservationer?

Tillägg till ditt senare inlägg:
En av annonsörerna erbjuder 6-månaders bytesrätt.
Det känns seriöst tycker jag, sen har jag ju inte läst det finstilta..
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Även om du får byta måste det ju kosta en del att skicka tillbaka hästen och transportera hit en ny. Det kan ju bli en väldigt dyr häst i slutändan.
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Fast den firman som erbjöd detta hade endel hästar hemma.
Vilket jag då tolkar som att man inte behöver skicka tillbaka hästen till Holland.
Sen kanske de inte har en passande häst just när jag vill byta utan jag hoppas att man får ett tillgodokvitto.. :)
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Vet av några som köpt av de i Ockelbo. De har varit nöjda och hästarna har motsvarat beskrivningarna. Transporten till Ockelbo gick på 10000.
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Har kikat på deras hästar och de ser fina ut på bilder och filmer. Vet du om hästen måste gå via dem eller om man kan köra den direkt hem till mig i stället?
Jag bor bara halvvägs mellan Holland och Ockelbo nämligen.. :)
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Är hästen oriden så ska den ju rimligen inte kunna ha några föslitningsskador iaf.
Roligt att det funkat bra för dig!

De hästar jag sneglat på ligger på 5-7 år och är hoppade upp till 130cm (7-åringarna)
Den ena som säljer hästar har jag sett under flera år på annonssidan.
Tycker ju att de borde eliminera sig själv om det inte är sjysta grejjer de säljer..
Står att de är röntgade och besiktigade. Är det samma sorts undersökning som görs här i Sverige.

Hur funkar det med försäkring av importerade hästar?
Är det dyrare och/eller mer reservationer?


Tillägg till ditt senare inlägg:
En av annonsörerna erbjuder 6-månaders bytesrätt.
Det känns seriöst tycker jag, sen har jag ju inte läst det finstilta..


Svarar på det jag kan :D
Jag tänkte samma sak med min unghäst: oinriden= inga ovanor/felriden och troligen inga förslitningsskador. Dessutom inte så gammal att de kunde föröskt rida in men misslyckats.

Försäkring, vet inte om det är billigare eller dyrare, jag fick helt ok pris, men eftersom det finns ingen oimporterad häst av min ras vad jag vet, så det går ju inte att jämföra
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Jag köpte 2008 3 hästar osedda från Tyskland. En 1-åring, en insutten 4-åring och en 11-åring utan meriter men ack så vacker. Alla oröntgade men veterinärbesiktigade, samma som i Sverige.
Försäkringarna är likvärdiga med mina svenskfödda hästar.

Jag är mycket nöjd med alla hästarna som är kvar i min ägo. Lillen är kvalad till Breeders i år, vilket är extra roligt då jag hade honom hemma på gården för 20 000 ink frakt. Han köptes via ett stort tyskt handelsstall som har en kontakt i Sverige. Han betalades och försäkrades när han var lastad i Tyskland.

De andra två hittade jag via en svensk som jobbar som beridare i Tyskland, de betalades innan de lastades.

Båda förmedlarna var lätta att ha att göra med och allt gick friktionsfritt så jag hade lätt gjort om det igen. Den lille levererades till dörren, de två äldre hämtade jag i Jönköping.

Den lille

TureSFRK110.jpg


Den vackre

CMRF.jpg


Stoet

GHRK.jpg
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Vill bara tala om att det inte alltid är möjligt att få hästen transporterad ända till dörren. Det beror på hur vägen fram till ditt stall ser ut. Köpt häst från Tyskland och har fått hämta vid en bensinmack vid motorvägen då sista biten in till oss ansågs vara för smal och inte tåla en stor hästbuss. Hästbussar är inte tillåtna att köra på alla små vägar. Vi har en BK 3 väg = total vikt max 5 ton så hästbuss är utesluten. Hade vi haft en bra väg in så hade hästen kommit ända fram. :)
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Där nämnde du något intressant.
Betalningen.
Vet du hur det normala förfarandet ser ut?
Ska man betala och försäkra när hästen lastas eller när den levereras?
Det kanske är annorlunda om man köper via en förmedlare i Sverige..?

Dina "fynd" såg jättefina ut! :)
Får man fråga vad det var för pris på 4-åringen?
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Vill bara tala om att det inte alltid är möjligt att få hästen transporterad ända till dörren. Det beror på hur vägen fram till ditt stall ser ut. Köpt häst från Tyskland och har fått hämta vid en bensinmack vid motorvägen då sista biten in till oss ansågs vara för smal och inte tåla en stor hästbuss. Hästbussar är inte tillåtna att köra på alla små vägar. Vi har en BK 3 väg = total vikt max 5 ton så hästbuss är utesluten. Hade vi haft en bra väg in så hade hästen kommit ända fram. :)

Jo det är ju klart att man får ta vägstandarderna i beaktande.
Det jag framförallt tänkte på var att de kanske bara har vissa ställen där de stannar för avlastning.
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

*kl*

Har köpt 2 st osedda från Holland.

1, föl 2007, köptes av uppfödaren, betalde in pengarna så han hade dem innan hästbussen kom (sökte på nätet efter billigaste transportören), uppfödaren fixade hälsointyg. Fick fölet levererat till dörren. Smidigt =)

2, sto f 2006, köptes febr 11, även där av uppfödaren, såg löshoppningsfilm, uppfödaren sa att hon var riden. Anlitade samma transportör som jag använde 2007 och även denna gång levererans till dörren. Brydde mej inte om vetbes eller röntgen utan tog den själv i sve. Hon var UA på både vetbes och röntgen =)

Äger bägge fortfarande och är helnöjd med mina köp...
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Jag köpte en åring från ett stuteri i Wales 2006, efter att ha fått rek från en svensk kontakt (ej en förmedlare). Jag fick några dvd:s skickade till mig som jag kunde studera i lugn och ro, prismässigt låg de lägre än i Sverige och det fanns mer att välja på.

Inga strul med vare sig pass, resehandlingar i övrigt eller med veterinära handlingar. Det som däremot strulade var den utlovade transporten, den som stuteriet normalt använde sig av. Transportören väntade och väntade på att kunna åka med full buss och efter ett par månaders väntan tröttnade jag. Jag gjorde därefter lite efterforskningar på svenska transportörer som körde samma rutt, kollade med myndigheter efter ev tidigare anmälningar eller anmärkningar på transportören. Kostnaden blev ca 5000 kr, transport till dörr. Jag hade telefonkontakt med transportören under resans gång.

Jag betalade via bank, innan avresa. Jag kände mig ganska trygg eftersom det var ett välrenommerat stuteri + att jag hade en svensk kontakt. Jag hade dessförinnan också betalt en mindre handpenning.

Allt var helt ok - tills hästen kom. Han var ett fullständigt vrak. Jag kikade in i lastbilen när hästen kom och övriga hästar därinne såg ut att vara i fin form. Det var bra luft och ljust, korrekt uppställda hästar vad jag kunde se.
Jag kunde aldrig få reda på hur min lilla häst hade kunnat bli ett sådant vrak, säljaren skyllde på transportören, och transportören menade att hästen redan vid hämtning såg eländig ut. Jag hade bilder och filmer på hästen som var ca 2 månader gamla, som visade upp en pigg och rund liten åring.
Min veterinär ansåg att han inte kunde ha magrat så kraftigt under resan utan att han måste ha fått tillstånd att resa trots att han egentligen inte borde ha fått det. Hästen var kraftigt undernärd och hade drabbats av transportsjuka. Det krävde intensiv behandling och ett antal månader innan han blev en pigg och normalviktig åring. Jag har fortfarande kvar samma häst och han är den absolut trevligaste individ jag haft genom alla år! Ångrar med andra ord inte att jag köpte honom.

Lärdomar; det går fint att ta en första kontakt på telefon, se hästar på film och välja ut en eller ett par kandidater men sen ÅK NER om möjligt på plats när det är dags för köp och inför avresa.

Res med hästen om möjligt. Allt övrigt funkade fint; betalning, papper etc etc.

Köp unghäst men kanske inte så unga som åringar, det är en risk att transportera en så ung häst. Om de drabbas av infektion på vägen så är risken större för en åring att drabbas av allvarliga följder.

Jag hade aldrig köpt en färdigutbildad häst utan att först provrida och se på plats, om jag inte kan få hästen riden och genom kollad av någon jag litar på och som har kompetens för det.
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Har kikat på deras hästar och de ser fina ut på bilder och filmer. Vet du om hästen måste gå via dem eller om man kan köra den direkt hem till mig i stället?
Jag bor bara halvvägs mellan Holland och Ockelbo nämligen.. :)

Det kan jag inte svara på de de som jag känner bor ännu längre norrut, men det borde gå att få hästen lämnad på vägen.
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Min kompis köpte en häst osedd från Lettland. Hästförmedlaren har haft många olika annonser på internet och om hon hade varit oseriös borde hon ju försvunnit från internet rätt snabbt känns det som. Hästen var då 4 år, endast grundriden. Verkligen världens snällaste häst. Han är 1.80 men det märks knappt.

För hennes del var det ett bra köp, ett riktigt fynd :) Dom åkte färja från lettland till Stockholm, och sedan åkte dom ner till Skåne med hästarna. Dom körde ända fram till gården med honom :)
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

En av de mest ökanda hästsäljaren (importhästar från Tyskland) huserade flitigt på olika nätsidor i flera år innan det tog stopp. Väldigt dålig uteslutningsmetod.

Det tar ju långt tid innan alla fått problem med sina hästar, kommit till rätten och inser att det är fler som fått problem - samband säljaren.
 
Sv: Köpa häst osedd från utlandet.

Ja jag skulle kunna köpa en häst osedd från utlandet. Men jag skulle inte köpa från vem som helst utan genom kontakter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 161
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 118
Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp