Köpa häst med pålagringar?

Ullisgullis

Trådstartare
Jag har hittat en superfin 6-årig häst som jag tänkte köpa, men vid besiktningen visade det sig att hon hade kotledsinflammation båda fram. Hältutredningen visade dessutom att hon hade måttliga pålagringar.
Hon behandlades mot detta och var ohalt efter första kuren, så nu håller hon på att sättas igång.

Veterinären som behandlat henne säger att hon är frisk nu, men framtiden är omöjlig att sia om. Hon sa också att det som kan vara positivt är att hästen byter ryttare, underlag och träningsrutiner. Jag kommer inte att tävla henne, utan söker en hobbyhäst för lättare träning och skogsturer.

Hos sin tidigare ägare har hon gått mycket på bogarna, samt att hon var väldigt hög baktill. Tjejen som ägde henne red för en tränare som tyckte att hästen skulle ridas i låg form. Nu har hon växt till sig, men är fortfarande lite, lite hög bak.

Vad har ni för erfarenhet av pålagringar?

Problemet är att jag redan blivit kär i denna häst och har så svårt att släppa henne...
 
Sv: Köpa häst med pålagringar?

Nej, skulle inte köpa. Är hästen även röntgad och undersökt bak? Det kan mycket väl vara så att det finns problem även där som i sin tur har orsakat inflammationer och pålagringar i frambenen. Talar av erfarenhet, tyvärr:(.
 
Sv: Köpa häst med pålagringar?

En häst som har bevisade problem av sina pålagringar? Dessutom så ung.

Nej, det hade jag absolut inte köpt.
 
Sv: Köpa häst med pålagringar?

Sex år och redan besvär, nej jag skulle inte köpa.

Håller helt med! Var hästen sexton skulle det vara en annan sak men en häst som är så ung och har en exteriör som gör att den håller för ridning får inte pålagringar så tidigt även om den är felriden. Lösa benbitar som går att operera om det blir problem eller skador orsakade av olyckor där man kan rehabilitera är en sak men förslitningsskador något helt annat enligt min erfarenhet.
 
Sv: Köpa häst med pålagringar?

Jag har som tumregel vid hästköp att inte köpa på mig en häst med fysiska problem. En känslig rygg är en sak, men en skada som redan orsakar problem - nej tack. Skadorna kommer ändå om man har otur, det får räcka för min del.
 
Sv: Köpa häst med pålagringar?

Jag skulle absolut inte köpa. Den är bara 6 år och har redan sådana problem... Förstår dock att det är trist när man gillar hästen.
 
Sv: Köpa häst med pålagringar?

Jag blev kär och köpte en med pålagringar, han var då 14 år. Nu är han 21 och har under hela tiden mest bara kunnat skrittas och travas men det var jag medveten om då jag köpte honom.
Jag skulle aldrig råda någon annan att köpa en med pålagringar och speciellt inte en så ung. :( Nej.
 
Sv: Köpa häst med pålagringar?

Jag greppar nog efter halmstrån och hade hoppats på lite solskenshistorier :)
Men innerst inne vet jag nog att det inte finns något hopp...
 
Sv: Köpa häst med pålagringar?

Jag avråder dig också. Min häst som såldes till mig som "kärnfrisk" visade sig ha pålagringar på båda fram och spatt bak. Pålagringarna fram har jag kämpat med länge nu. Så fort man gör något mer än att skritta honom så börjar han halta och är inte ren i vridmoment. Det senaste beskedet från veterinären är att alltid ha sulor på, inte rida på hårt underlag, undvika upp- och nedförsbackar och inga voltarbeten eller böjda spår.... Vi har sprutat med kortison och han har ätit Boswellia i ca 1 månad nu men är fortfarande inte bra.....
Som veterinären och många andra sagt till mig....det finns så många friska och trevliga hästar därute nu att varför ta på sig besvär när man inte behöver?

Förstår hur du känner känslomässigt. Känner lika med min häst som jag föll för direkt. Men vi har knappt ridit mer än i skritt sen november förra året och jag köpte honom i oktober..... Det finns andra hästar som du kommer falla för det törs jag lova dig.... Kärleken till min häst har gett mig pengaproblem pga av alla behandlingar och utredningar....
 
Sv: Köpa häst med pålagringar?

I utgångspunkten så är det väldigt dumt att köpa en så ung häst som redan har pålagringar, det är verkligen inget jag rekommenderar.

Men det kan finnas "förmildrande" omständigheter, tex att hästen ridits hårt hos förra ägare och du tänker bara lulla runt i skogen. Då behöver inte hästen få problem av sin artros förrän efter många många år. Det har också betydelse hur artrosen sitter, om den retar ledkapseln. Priset måste såklart vara lågt eftersom du riskerar att köpa grisen i säcken.

Jag har inte köpt men fått en häst som då jag fick honom som 13 åring hade pålagringar efter en för tuff hoppkarriär och han var dessutom T-märkt för detta. I övrigt en helt fantastisk häst. Han blev 28 år och reds normalt till han var ca 23-24 år. Tills han var 20 reds han dessutom rätt hårt.

Så det behöver inte vara kört för hästen bara för att den fått pålagringar, men du måste tänka noga igenom vad det kan komma att innebära. Är du tex nöjd med att bara skritta om det skulle visa sig att det är allt hästen håller för? Är det viktigast att du får just den hästen eller en häst som är ua?
 
Sv: Köpa häst med pålagringar?

Jag skulle aldrig, aldrig, aldrig köpa en häst med pålagringar.
Det finns gott om hästar med rena plåtar.
Jag köper inte häst med några fysiska problem som man inte vet om det kan förvärras eller ej.

Den KAN vara så att hästen ridits så illa att om man lägger om det kan den hålla fint högt upp i åren. Men det kan man aldrig veta! Risken finns att den redan efter något eller några år försämras.
Kanske först smygande och vet anser man kan behandla och att det inte behöver bero på pålagringarna etc.
Till slut står man där och har behandlat och slösat både tid, engagemang, känslor och pengar.

I veckan fick en av mina bästa vänner och elever ta bort sin häst som hon köpt med pålagringar. Vet kunde inte säga om det skulle påverka vid köp.
Det har det absolut gjort!
De har gjort allt för den där hästen! Och visst har hon tvingats lära sig mycket för att kunna hålla honom symptomfri. Han har alltså varit fullt ridbar och nyligen varit ute och tävlat med godkända procent(bra iom att det var deras debut i msv). Så det är inte så att han haft symptom länge.
Men till slut blev hans pålagringar för illa. Han blev halt(visserligen bara max 0,5 grad) och vi var in med honom.
Vet tyckte inte det var så farligt. Men vi stod på oss och fick röntgen. Det fanns knappt en "ren" linje vare sig i leder eller andra delar av hans drabbade ben.
Vet var mkt förvånad iom att han rent kliniskt inte var så halt och var i så fint skick muskulärt etc. Hon trodde att rätt träning köpt den hästen de här åren. Men att nu hade pålagringarna blivit för illa.
Skulle man behandla nu skulle man köpa sig några månader. Sen samma igen. Det känns bara som djurplågeri.
Så han fick somna in nu i fredags.
Den resan hade jag önskat att min vän slapp. Nu har hon haft den här hästen i ett par år och fäst sig något så enormt vid honom.
Fy vilken smärta! Det är tufft för mig, som bara är tränare åt hästen och har arbetat med den en del(ridit, för hand, haft lektioner för andra ryttare). Hur det då känns för matte vill jag inte ens föreställa mig. Även om jag så klart ser det på henne.
Utöver det.. den ekonomiska förlusten, som så klart inte är det viktigaste. Men dock trist.
Hästen har ju kostat betydligt mer än en sundare individ skulle kostat. De utbildade hästen och den hade bra stam och gång. Så hade det varit en frisk häst hade man dels kunnat sälja, dels kunnat få försäkringspengar för både behandlingar och vid utdömning. Iom reservationerna så blev det inte mkt..
Dock var ju det ett medvetet val de gjorde.
Men man hoppas ju iaf att man ska slippa ta bort dem. Just för att det gör ont!

Och även att inte kunnat släppa honom i hage som en normal häst och inte behöva bli orolig över att han skulle rusa ngt(för då skulle han paja), inte kunna rida ut på annat än släta vägar, vara noga med underlag in absurdum, specialdojor, inte kunna ha medryttare eller låta andra rida iom att han behövde ridas i så exakt balans, inte hoppa, inte ta sig över ngt dike eller stock, inte det inte det inte det..

Hon ångrar inte sitt köp iom att hon haft några fina år med den här hästen. Och hon älskar honom och han har lärt henne oändligt mkt mer än andra hästar skulle gjort.
MEN! Hon skulle ALDRIG göra om det!

Jag berättar det här för att visa på hur det kan bli.
Jag hade avrått!
 
Sv: Köpa häst med pålagringar?

Tack för alla svar, ni har verkligen varit till stor hjälp i mitt beslutsfattare...Jag har funderat i flera veckor och inte kunnat bestämma mig förrän nu :(
Jag har precis meddelat ägaren att jag inte kommer att köpa henne och det är naturligtvis det klokaste att göra, även om det skär i mitt hjärta.

Jag gjorde ju ett klassiskt nybörjarmisstag och tog hem hästen 5 dagar innan besiktningen. Köpet har hävts och jag har fått mina pengar tillbaka, men dum som jag är har jag haft kvar henne hos mig, för att ägaren var mitt i en flytt och hade svårt att hinna med rehabiliteringen. Så självklart är det massa känslor inblandade...Jag har haft henne under 2 månader och älskar ju hästkraken. Men visst, det skulle säkert kännas värre att skiljas efter 2 år...
 
Sv: Köpa häst med pålagringar?

Kan du inte ha kvar den på foder med en deal med ägaren om att hon får tillbaka den om den inte håller för det du vill göra? Hon lär ändå få problem att göra sig av med den om den inte håller.
 
Sv: Köpa häst med pålagringar?

Det är också ett alternativ, det hade jag inte ens tänkt på..
Jag har faktiskt varit och provridit en annan häst, men hade svårt att bestämma mig när den hästen är betydligt dyrare. Men efter att ha fått så många avrådande svar här (och från alla jag känner) kändes det lättare att ta beslut. Det är så jobbigt bara när det känns som jag sviker min fina vän...
 
Sv: Köpa häst med pålagringar?

Om du tar hästen på foder:
Tänk på att den KAN bli dålig. Och det gör nog ondare att släppa den om 2 år än nu tex.
Det kan också bli så att ägaren måste göra sig av med hästen av ngt skäl framöver. Då står du där igen och vet inte alt måste se den säljas till någon annan.
Alt så köper du den då iaf och den kan bli dålig om ytterligare något år.

Jag hade köpt en egen annan häst - en som går igenom vetbes ua.

Och jag förstår känslan av svek!
Been there, done that liksom..
Men för din egen skull skulle jag nog låta bli köpet.
 
Sv: Köpa häst med pålagringar?

jag säger som alla andra - släpp den och gå vidare. Även om du tar den på foder så antar jag att du får stå får kostnaderna kring hästen, kanske ev behandlingar. Nä, man får nog se krasst på det - lägg de pengarna och tiden på en dyrare häst som du vet går att använda. Det kostar lika mycket att träna en dålig häst som en frisk. Det känns hårt nu men sparar dig med all säkerhet många tårar i framtiden.
 
Sv: Köpa häst med pålagringar?

Jag håller med övriga om att det är bättre du köper en frisk häst, även en frisk häst kan ju bli sjuk och få problem, men det verkar onödigt att köpa problem redan från början.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 228
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 732
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 803
Hästvård Efter flera månaders letande har jag till slut hittat en jättetrevlig häst som jag verkligen gillar. Vi besiktigade henne för två veckor...
2
Svar
29
· Visningar
8 220
Senast: citrus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Fästa huva
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp