Köpa häst i danmark?

Loons

Trådstartare
Hej Alla

Jag undrar om några har lite tips. Jag funderar på att köpa häst från Danmark, och importerar till Sverige såklart :) Vissa saker skal jag vara uppmärksam på? tex. kan det bli problem med försäkring och sånt? (den skal i handelsundersökning, är lite fram och tillbaks ang. röngten) Jag vet distrikts veterinär i Danmark skal godkänna hästen 48timmar inden den resar, och att säljer skal registreres som exportør, men alla tips är välkomna :)

Och om andra har importerat förut har mycket har ni betalat för transport (från Danmark - Stockholm) :)
 
A och O är att passet åker med hästen. Så ta inte hem det innan, om du inte själv är med vid resan hit. Blir det kontroll vid gränsen är det hälsointyget och passet som är det viktiga. Utan det får hästen inte komma in i Sverige utan åka tillbaka till Danmark.
Anlitar du en godkänd transportör så kommer dom inte heller att lasta hästen utan dessa handlingar.
 
Angående försäkring - Det är en karenstid på de flesta nyupprättade försäkringar, vilket betyder att den inte träder i full kraft förns efter x antal dagar. Se till att du har fullt skydd av försäkringen innan hästen åker om det går, på något sätt måste man kunna fixa det. Samt kolla noga upp villkoren för den svenska försäkring du tecknar. Vissa företag som A**ia har väldigt mycket undantag och reservationer så se till att din försäkring täcker ev. saker som kan uppkomma under transporten.

Skulle jag importera skulle jag faktiskt vilja köra den själv. De flesta hästar trivs på lastbil ja och att ha andra hästar med sig kan vara en trygghet. Men det är en lång resa. Kör man själv kan man stanna och vissa rastplatser har faktiskt paddock där man kan släppa ut hästen en liten stund om man vill (känner till ett par i skåne/smålandstrakten). Men det är min personliga preferens bara.
 
hej igen. Tackar för svaren :) tror dock att köra själv skulle ge flera problem, det är ett ungt sto på 5 år, 171 cm i mankhöjd, van att köra, men tycker det är en väldigt lång resa, och vet flera stora häst transporter som kör till stockholm per vecka. Den transportören jag har tittat mest på, har ett väldigt bra rykte i Danmark för att flera gångor titta till hästerna under långa transport, och göra så dom har bra med vatten och tillgång till hö etc :) Tänker också det kan vara lite riski att släppa ut ny häst på en paddock när man inte känner den så väl. Mht. försäkring, kan man väl flytta över den från den danska försäkringen? så hade jag förstått det i allafall.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan behöver lite input här känner jag. Jag står i den jätte tråkiga sitsen att mitt underbara sto skal tas bort. Nu har man hittat...
Svar
17
· Visningar
2 640
Senast: Sporthorse
·
Hästmänniskan Hej Allihopa! Jag hyr just nu en ponny som jag ska ha fram till 2/6 2012. Jag hyrde henne för att känna på lite hur det var att ha...
Svar
10
· Visningar
2 206
Senast: lorizan
·
Ekonomi & Juridik Hej! :) Har frågor gällandes hästhållning i ett eget stall med två boxar och därmed två hästar/ponnys. Tacksam för ALLA svar! Jag har...
Svar
5
· Visningar
2 821
Senast: Flaekja
·
Hästmänniskan Har sett lite annonser på hästar (halvblod) i Danmark och många verkar säljas till betydligt lägre pris än här i Sverige! Någon som har...
2 3
Svar
53
· Visningar
15 263
Senast: MoQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp