KoEnsilage till häst?

Sv: KoEnsilage till häst?

Måste passa på att fråga: När tillsätts denna syra och tillsätter man alltid syra i ensilage?

Ensilering är en process i fodret som verkar konserverande - grovt förenklat. Ensilerings-medel tillsätts vid balningen för att säkerställa att den processen startar.

I de flesta fall behövs det inte....;) Det fungerar ändå.

Om man öppnar en bal som är ganska nygjord så luktar den inte ensilage och ser inte ensilerad ut. Det ser ut som vanligt gräs - beroende på att processen inte kommit igång ordentligt. Senare på säsongen ser innehållet annolunda ut beroende på att konserveringen fungerat.

1Kg torrsubstans(ts) motsvarar 4-7kg bete med 15-25%ts
2,5kg hösilage 40% ts
1,7kg hösilage 60% ts
1,2kg hö 84% ts
1,1kg halm 90%ts
Rekomandationom minsta mängd vallfoder i foderstaten är 1,5kg ts per 100kg
kroppsvikt. 1kg torrsubstans(det som finns kvar när allt vatten torkats bort)motsvarars av 1.2kg hö. hö har en ts halt 84% resten än vatten.
Om tss halten är 60% får du fram hur mycke du måste ge genom att dividera ts halten1 med 0.60 alltså knappt 1.7kg Grönbete har ca 20% ts halt, vilket blir 5kg gräs
Energivärden i vallfoder kan variera från 7 till 11MJ per kg ts,medan proteinhalten kan variera från 10 till 120.Skördetidpunkten styr vilken näringsinnehåll ett vallfoder får. inte vilket darum vallen skördas el om det är första, andra el tredje skörd. ett vall skördat i ett tidigt utveklingsstadium blir mer näringsrikt än om växterna gått i ax el blommat över.
Kor behöver lika bra foder för att må bra precis som hästen;)

Det lättaste är att alltid analysera vallfodert så vet man vad det innehåller. Det är bara ca siffror det skiljer sig säkert upp & ner lite:)

Jo, var som sagt bara nyfiken var just du fick 90% ifrån, då jag aldrig sett det förr utan 'bara' det klassiska 84%

Jo, var som sagt bara nyfiken var just du fick 90% ifrån, då jag aldrig sett det förr utan 'bara' det klassiska 84%

Jag har för mig att det klassiska för hö är 84%, medans det klassiska för halm är 90%. Kommer tyvärr inte ihåg vart jag fått det ifrån, är bara sånt där som man fått lära sig för länge sedan.

/Camilla

(Att Invinciblestables vet vad hon talar om är jag rätt klar över. Annars hade inte hennes kor klarat sig och inte hennes lantbruksföretag överlevt. Ska man vara kobonde krävs massor av kunskap)

Även jag är är säker på att Invinciblestables vet vad hon pratar om, då det hon säger är i stort sett exakt samma saker som jag själv fått lära mig på SLU, som bör vara ett av dom klart bästa ställen i Sverige att in hämta sin kunskap från.

/Camilla

Intressant, det har ju viss betydelse för t ex ponnyn, där det är ett evigt vågspel att hålla TS på en acceptabel nivå för magens skull men hålla MJ så lågt det går. Och en ökning från 84% till 90% ger ju faktiskt skillnad när man är så på marginalerna och spelar! =)

Jag skulle vilja säga att kor är mer beroende av ett BRA grovfoder än hästar, eftersom korna inte kan reglera hastigheten genom magarna/tarmarna på samma sätt som hästar kan. Men så är det lite Off Topic och lätta spinna vidare på.

Intressant, det har ju viss betydelse för t ex ponnyn, där det är ett evigt vågspel att hålla TS på en acceptabel nivå för magens skull men hålla MJ så lågt det går. Och en ökning från 84% till 90% ger ju faktiskt skillnad när man är så på marginalerna och spelar! =)

Fast om man ska vara så precis och räkna så har jag även haft hö som hade en faktisk TS på 90% så det förekommer det med ;)

Men är ju tyvärr så ju mer lättfödda ju svårare är det oftast att få en bra balans i foderstaten åt dom....

Kan ju även tillägga att en TS på 90% var ingen höjdare enligt hästarna, var tydligen för torrt för att vara smakligt så jag hade svårt att få till och med mina lättfödda att äta tillräckligt fast dom hade fritillgång, och det var ändå supervärden på det.

/Camilla

JO sett på vissa analyser att det varit hö med upp till 88%, men jag har aldrig fått annat än 84, dock ett antal år sen jag hade hö annat än högst temporärt nu. Svårfödda fbl vill inte ha, lättfödda ponnyn äter men det är för höga värden per kg i hö så det blir alldeles för några kilo och stoor del av dygnet utan mat.

Måste passa på att fråga: När tillsätts denna syra och tillsätter man alltid syra i ensilage?

Man har insprutning i hackvagnen eller direkt vid balning. Oftast så används numer Kofasil Ultra. Tillsatsmedel används för att få en bra process i fodret, är det alltför hög ts-halt, snudd på hö så försvinner vitsen.

Kicki :laugh:

Även jag är är säker på att Invinciblestables vet vad hon pratar om, då det hon säger är i stort sett exakt samma saker som jag själv fått lära mig på SLU, som bör vara ett av dom klart bästa ställen i Sverige att in hämta sin kunskap från.

/Camilla

Tack för det! :bow:

Jag skulle vilja säga att kor är mer beroende av ett BRA grovfoder än hästar, eftersom korna inte kan reglera hastigheten genom magarna/tarmarna på samma sätt som hästar kan. Men så är det lite Off Topic och lätta spinna vidare på.

Visst är det så! Ska en ko orka producera en rejäl mängd med mjölk så är det viktigt att varje tugga är så innehållsrik som möjligt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har för mig att det klassiska för hö är 84%, medans det klassiska för halm är 90%. Kommer tyvärr inte ihåg vart jag fått det ifrån, är bara sånt där som man fått lära sig för länge sedan.

/Camilla

Har för mig att det ska stå i fodermedelstabellerna (för idisslare) som produceras av SLU. Jag tror du har rätt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
646
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
732
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka