KoEnsilage till häst?

Sv: KoEnsilage till häst?

elsilage tar man direkt men det gör man inte med hösilage. hösilage ligger ett par dagar först. det e stor skillnad på dom två!

Här har du fel! Man tar inte ensilage utan förtorkning till en viss grad. Att börja ligga så lågt som runt 20% ts är inget man strävar efter, vi vill ju att korna ska orka äta mycket grovfoder, vilket går sämre om ts är såpass lågt.

Samt att allt foder upp till c:a 70% ts är ensilage, så länge det sker en process i fodret så är det ensilage och inget annat. Sedan har det blivit en myntad term att beteckna ett torrare grovfoder för "hösilage".

Kicki :laugh:

detta används inte bara av häst ägare! och det e en stor skillnad på ensilage och hösilage. detta första e att ensilage inte ligger utan man tar det samma dag som man slår grässet. hösilage låter man ligga i någon/några dag/dager så det torkar lite. detta med för då att ta-halten för dom båda skilljer på sig. samt näringsvärdet. för varje dag gräset år ligga sunker näringsvärdet i det.

Ensilage innehåller ca 40% - 55% ts, och hösilage ca 55%-65%.

Och som jag skrev i tidigare inlägg, så har du inte helt rätt i det du skriver.

Man tar som sagt inte ensilage samma dag det slås ut, samt att OM man gör det så hamnar man inte på så hög ts-halt som 40-55%!

Sedan så sjunker inte näringsvärdet i gräset för att det eftertorkar en eller ett par dagar längre, är vansinningt fel det du påstår. Näringsvärdet styrs av ålder på vall, tidpunkt då det slås av, sol, regn, jordmån samt till viss del vilken fröblandning man har valt och gödsling.

Ensilage innehåller ca 40% - 55% ts, och hösilage ca 55%-65%.

Jag vet att Planck har skrivit om ts-halter i ensilage respektive hösilage i någon av sina böcker. Planck har ju rätt i mycket, så jag förstår att folk har tagit till sig detta, att hösilage och ensilage skulle vara olika produkter med olika ts-halt.

Hösilage är dock, som redan påpekats, en populär benämning på ett lite torrare ensilage.

Många tror också att man tillsätter syra i ensilage men inte i hösilage. Det är inte heller korrekt.

Och som jag skrev i tidigare inlägg, så har du inte helt rätt i det du skriver.

Man tar som sagt inte ensilage samma dag det slås ut, samt att OM man gör det så hamnar man inte på så hög ts-halt som 40-55%!

Sedan så sjunker inte näringsvärdet i gräset för att det eftertorkar en eller ett par dagar längre, är vansinningt fel det du påstår. Näringsvärdet styrs av ålder på vall, tidpunkt då det slås av, sol, regn, jordmån samt till viss del vilken fröblandning man har valt och gödsling.

hur mycket jobbar du med det? det kan då inte var mycket för annar hade du inte skrivit på detta sätt!

ensilage tar man samma dag (dock ska det inte precis har regnat eller regna). det gör då att man får detta ts-värdet. då gräs torkar försvinner fukten ur gräset= närnigen. då man har en tex en fång häst kan man blöta höt förs för det ska förlora näringsväde, samma gäller ny slaget gräs!

du har förvisilgen rätt det du säger att åldern på vallen, sorten och gödningen oxå har lite med det att göra. men även hur länge det får ligga!!

....
ensilage tar man samma dag (dock ska det inte precis har regnat eller regna). det gör då att man får detta ts-värdet. då gräs torkar försvinner fukten ur gräset= närnigen. då man har en tex en fång häst kan man blöta höt förs för det ska förlora näringsväde, samma gäller ny slaget gräs!
...

Just detta skulle det vara oerhört intressant att få källa på. Var, i vilken forskning, har du hittat det???? J

(Att Invinciblestables vet vad hon talar om är jag rätt klar över. Annars hade inte hennes kor klarat sig och inte hennes lantbruksföretag överlevt. Ska man vara kobonde krävs massor av kunskap)

Nu sitter ju knappast näringen i fukten, utan i bladena. Hur i hela friden har du fått för dig att fukten är näringen ?

tack för hjälpen, nu måste jag bara få tag i lite torrare silage, annars äter pållen det inte. hon är ett lättfödd varmblod så det borde ju räcka med andra skörden då.

Men hjälp - skojar du med oss? Vatten är vatten, det sitter ingen näring i vattnet, det är i VÄXTEN (som alltså blir ts). Om man vill LAKA ur grovfoder till fånghäst är det en HELT ANNAN SAK.

Det är farligt att sprida så mycket felaktig information.

min källa e den att jag jobbar på ett lantbruk och pratar med lantbrukare och foderkunsulter. samt att jag e utbildad inom djurvård. tanaten skiver att det krävs kunskap att föra ett lantbruk. på detta vill jag bara tillägga uppdaterad kunskap!

när man började med att ensilera foder tyckte man då att ju mer persvatten ju bättre packat var det. därför gjorde det då inget att det regnad när man körde. på senare år har man dock kommit på att det inte e bra med pressvatten. näringer rinner ju då ut med det! och det e därför man inte vill att det ska regna när man kör gräs eller för den delen precis när det har regnat.

jag har aldrig fått för mig att närigen sitter i fukten!

från svenska foders hemsida:
Använd istället ett effektivt tillsatsmedel. Inte bara minskar risken för att ensileringsprocessen ska gå fel. Rätt tillsatsmedel styr också processen åt rätt håll – och det snabbt. Ensilaget måste snabbt bli lagringsstabilt. Ju längre tid det tar ju mer värdefull lättillgänglig näring hinner försvinna från grödan. Det finns alltså mycket pengar att hämta genom att använda ett effektivt ensileringsmedel som minskar näringsförlusterna.

Efter skörd kan inte näringsvärdet förbättras, däremot kan det försämras avsevärt. Grödan har vid slåtter sitt högsta potentiella fodervärde.Varje dag som går så sjunker näringsvärdet.

Skördeförlusterna ökar ju mer man förtorkar då syret förbrukar näringsämnen i grödan innan den packas och täcks.

Du har ju väldigt fel.

Ensilage är allt silerat.
HÖsilage är en benämning på torrt ensilage, för att det helt enkelt ska bli lättare att hålla reda på för hästägare.

55-65 det optimala ENSilaget för hästar. Över 65-70 kallas det HÖsilage just för att det är mer höliknande.
Det som är ännu blötare, det är det man kallar "koensilage" i hästmänniskomun.. :p

Som redan skrivet, blötare ensilage, sk "koensilage" är jättebra för lite kräsna och svårfödda hästar.
De flesta hästarna tycker blött ens är smakligare och äter då också mer, plus att det ju oftast har rätt höga näringsvärden.

Dock finns ju risken att hästen blir lös i magen (Kan man lösa genom att lägga till nåt kg hö lr halm) och om ensilaget är för blött kan vätskan ge hästen mättnadskänsla.

Har man ett "koensilage" men har lättfödda hästar är det dock rätt jobbigt att få ihop foderstaten. Vi var tvugna att köpa in halm och hö för att kunna förlänga ättiden.

Du har ju väldigt fel.

Ensilage är allt silerat.
HÖsilage är en benämning på torrt ensilage, för att det helt enkelt ska bli lättare att hålla reda på för hästägare.

55-65 det optimala ENSilaget för hästar. Över 65-70 kallas det HÖsilage just för att det är mer höliknande.
Det som är ännu blötare, det är det man kallar "koensilage" i hästmänniskomun.. :p

tror du jag var föd igår? sälvklart vet jag ju att ensilage e silerat! det vet alla som jobbar med det! och det e det första man lär sig när man får läsa om foder!

har dock alldrig hört koensilage inna. ingen av alla dom hästmäniskor jag pratar med har gjort det och kommer inte att göra det heller!

hur mycket jobbar du med det? det kan då inte var mycket för annar hade du inte skrivit på detta sätt!

du har förvisilgen rätt det du säger att åldern på vallen, sorten och gödningen oxå har lite med det att göra. men även hur länge det får ligga!!

Upplysningsvis så kan jag berätta för dig att jag är heltidslantbrukare sedan 22 år. Har 80 mjölkkor samt rekryteringsdjur, totalt c:a 250 nötkreatur. Vi ensilerar drygt 1500 ton grovfoder per år, med högkvalitativa värden. Så där fick du en bild av hur mycket jag jobbar med detta! :grin: Och hade du besuttit lite mer kunskap så hade du kunnat misstänka det av mina svar!

Skall man "förlora" näring ur ett grovfoder så räcker det inte med att blöta det utan det måste urlakas, med andra ord ligga i blöt många, många timmar.

Och nej, man tar inte ensilage samma dag, vill man så får man, finns ju inget förbud, men det är INGEN generell praxis! Samt att ALLT grovfoder är ett ensilage så länge det sker en process i det, vilket görs uppemot 70% ts.

Kicki

Senast ändrad av en moderator:

min källa e den att jag jobbar på ett lantbruk och pratar med lantbrukare och foderkunsulter. samt att jag e utbildad inom djurvård. tanaten skiver att det krävs kunskap att föra ett lantbruk. på detta vill jag bara tillägga uppdaterad kunskap!

när man började med att ensilera foder tyckte man då att ju mer persvatten ju bättre packat var det. därför gjorde det då inget att det regnad när man körde. på senare år har man dock kommit på att det inte e bra med pressvatten. näringer rinner ju då ut med det! och det e därför man inte vill att det ska regna när man kör gräs eller för den delen precis när det har regnat.

jag har aldrig fått för mig att närigen sitter i fukten!

från svenska foders hemsida:
Använd istället ett effektivt tillsatsmedel. Inte bara minskar risken för att ensileringsprocessen ska gå fel. Rätt tillsatsmedel styr också processen åt rätt håll – och det snabbt. Ensilaget måste snabbt bli lagringsstabilt. Ju längre tid det tar ju mer värdefull lättillgänglig näring hinner försvinna från grödan. Det finns alltså mycket pengar att hämta genom att använda ett effektivt ensileringsmedel som minskar näringsförlusterna.

Efter skörd kan inte näringsvärdet förbättras, däremot kan det försämras avsevärt. Grödan har vid slåtter sitt högsta potentiella fodervärde.Varje dag som går så sjunker näringsvärdet.

Skördeförlusterna ökar ju mer man förtorkar då syret förbrukar näringsämnen i grödan innan den packas och täcks.

Ursäkta mig om jag synar detta faktiskt......

Känns mer som om du försöker briljera med kunskaper som du inte har, och skaffar info. via nätet allteftersom!

Vad som gäller vid ensilering och vad som sker ute på åkern, som du påstår, är inte liktydiga med varandra! Pressvatten och torktid är vitt skilda ting, något som du borde veta om du har de kunskaper och erfarenhet som du påstår! :grin:

Sitt inte och sprid information på ett forum om saker som du UPPENBARLIGEn inte besitter ett EGET kunnande om!!

Kicki

Senast ändrad av en moderator:

(Att Invinciblestables vet vad hon talar om är jag rätt klar över. Annars hade inte hennes kor klarat sig och inte hennes lantbruksföretag överlevt. Ska man vara kobonde krävs massor av kunskap)

Jag tackar för det! :bow: :laugh:

tanaten skiver att det krävs kunskap att föra ett lantbruk. på detta vill jag bara tillägga uppdaterad kunskap!

.

:rofl: Tror du att vi skulle kunna hålla liv i vårt företagande om vi inte uppdaterade vår kunskap kontinuerligt!? Kräver ytterligare en sådan här gubbe :rofl: Vi har ett väldigt "uppdaterat" företag överlag, där vi gick från uppbundet till kall lösdrift med mjölkgrop för 19 år sedan. För två år sedan satt vi in robot och vi har även för ett antal år sedan övergått från ensilering i silo/balar till strumpa/balar. Där vi även ensilerar spannmål.

Vi har även ett sammarbete med forskare och en, där jag bor, försöksstation i stor skala som ägs av Sveriges Lantbruks universitet. Där de har utvärderat bl.a. vår ensilering i strumpa för både grovfoder och spannmål. Och gör regelbundna besök på vår gård med besökare även från utlandet. Så utan att slå mig för bröstet alltför mycket....oroa dig inte, vi är tillräckligt "uppdaterade".

Nej, men jag tror du är väldigt okunnig.

Hur vet du att de hästmänniskor du känner inte kommer höra ordet ko-ensilage? :angel:

Grejen är väl den, att "koensilage" kommer från nya generationen/de mindre okunniga som tror att hösilage och ensilage är två olika saker.
Jag hade heller inte hört det innan jag började hänga här, men jag förstod ju ändå vad det var. Man har väl varit i en lagård lixom ;)

Som de flesta redan svarat så går det bra att ge hästar ensilage och det finns väldigt olika TS på ensilage. Hur blött eller torrt man vill ge är oftast en smaksak, men det finns även lite saker att beakta rent faktamässigt.

Tvärtemot vad många tror håller sig en öppnad bal med blött ensilage bättre än en torr bal.

Blöta balar riskerar dock att frysa på vintern och det blir svårt att fodra med/svårt för hästarna att äta från balen (beroende på om man fodrar för hand eller fri tillgång direkt från balen i hagen). De är även tyngre att hantera.

När du jämför priser får du räkna per kg TS, inte per kg foder - eftersom ju blötare ett ensilage är, desto mer vatten innehåller det per kg foder och du ska ju inte behöva betala för vatten. ;)

Mycket beroende på vallen och bondens kunskap - MEN! Det är inte ovanligt att ensilage har bättre näringsvärden än hö, eftersom man inte låter det torka i solen lika länge plus att den lufttäta lagringen behåller en hel del ämnen som försvinner med lagringen av hö.

Vi hade en bal stående ute som hästarna hade fri tillgång på. När det blev lite för kallt och balen frös resulterade det i kolik för den ena hästen. Inte kul alls. Därför föredrar jag att ha torrare balar stående ute om de skulle ha fri tillgång när det är snö och kallt. Inte för att det är 100% fryssäkert men jag har i alla fall inbillat mig att det är bättre i det syftet.

Måste passa på att fråga: När tillsätts denna syra och tillsätter man alltid syra i ensilage?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
646
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
732
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka