KoEnsilage till häst?

dixy

Trådstartare
kan man ge KoEnsilage till hästar? undrar bara för att det tillsätts ju nån slags syra eller??:confused: Tacksam för svar:bow:

Sv: KoEnsilage till häst?

Ja det går bra.Ibland kan det dock vara så blött att en del hästar kan få problem med att orka äta tillräckligt (om de inte får tillräckligt långa ättider under dygnet)

Angående syra:

Myrsyra används i stor utsträckning i det svenska lantbruket i samband med ensilering av grönmassa vid vallskörden.

Oftast använder man flytande så kallade ensileringsmedel som består av myrsyra i kombination med andra syror eller konserveringsmedel.

Min häst (vbl) fick de för ett x antal år sedan då de va de som ingick i stallhyran.. Å hon höll sig inte på de. hon fick fri tillgång å de gick ej. i vanliga fall äter hon 8 kg hö å e super fin. så jag hade ej fått för mej att ge de till en stor häst ev en ponny man vill kunna ge lite mer grovfoder till utan att dom blir feta.

Ett tips är att du blandar det med halm, annars riskerar du att hästen blir lös i magen.

Fast det kan ju bero på ts-halten. Om hästen fick 8 kg hö fick den alltså strax över 6 kg ts. Fick den 8 kg blött silage (40 % ts) strax över 3 kg ts - alltså hälften så mycket mat! Vilket funkar för shetlandsponny men är ren misskötsel vad gäller en större häst.

Och om det dessutom var låga värden i det blöta silaget - ja, då är det ju inte underligt att hästen inte håller hull och muskler!

Fast det kan ju bero på ts-halten. Om hästen fick 8 kg hö fick den alltså strax över 6 kg ts. Fick den 8 kg blött silage (40 % ts) strax över 3 kg ts - alltså hälften så mycket mat! Vilket funkar för shetlandsponny men är ren misskötsel vad gäller en större häst.

Och om det dessutom var låga värden i det blöta silaget - ja, då är det ju inte underligt att hästen inte håller hull och muskler!

de hon fick då var på ca 40-45% TS har jag för mej. värdena var bra å så men hon hade fri tillgång å stog å åt vid den där balen hela tiden men inget hände.
Ägaren till stallet tyckte de va konstigt.. Hennes ponnysar höll ju hull!!!! men dom har ju inte samma krav som en stor häst som rids varje dag heller. så hon fick byta till vanligt hö och fick 4 kg hö inne å fri tillgång på hösilaget ute då ökade hon lite. det var ej förrens hon bara fick hö som hon gick upp i vikt. Nu i vintras fick hon bara hösilage men med en TS på kanske 65% å hon fick fri tillgång å höll sej super i hull å de va ok värden i de men inte så bra som man önskat men alla höll sej fina på de å de e huvudsaken.

kan man ge KoEnsilage till hästar? undrar bara för att det tillsätts ju nån slags syra eller??:confused: Tacksam för svar:bow:

Numer används i väldigt stor utsträckning Kofasil Ultra, Myrsyran är ett minne blott i stort.

Och visst kan du ge samma ensilage som ges till kor till en häst. Det beror ju lite på vad det är för typ av häst du har. Har du en lättfödd ponny så får den så med lite risk för lite strå och tuggtid, har du en svårfödd pålle så är det ju ypperligt.

Rent generellt så behöver inte ett ensilage som ges till kor ha jättelåg ts-halt, vi vill ju inte heller i första hand fodra med vatten. Men fodret är ju smakligare, även för hästar om de får välja om ts-halten inte är mot det högre hållet.

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

när man ensilerar till kor vill man ha så bra värden det bara går. då de måste äta mycket och energirikt mat. att ger kor ett ensilage med dåliga värden blir dyrt då man måste ge dom mer kraftfoder.

det e inte alla som tillsätter syror vid ensilering. smat e man mycket någran när dette görs så korna måste ha det bästa fodret som går att få tag på (mycket känsliga och blir jätte lätt dåliga)

att det ska vara misskötsen att ge elsilage till en stor häst tycker jag e ett dumt påsående då man ger det till högpruducerande kor (mjölkar ca 40-50l dagligen)! dett e som om att springa ett maraton dagligen! klarar dessa djur på det gör hästar det oxå.

samt fins det bara: ensilage, hösilage och hö. allså inte koensilage

Senast ändrad:

Det finns faktiskt inget som heter hösilage, det är en uppfinning för att kunna sälja paketensilage till en ny, trendkänsligare marknad: hästägare. Det finns hö (82 % ts och över) och så finns det ensilage. Och hästägare tycker om att kalla det torra ensilaget för hösilage, för att på ett tydligt sätt ange att man minsann inte snålar till sin häst och köper "billigt" kofoder.

Som de flesta redan svarat så går det bra att ge hästar ensilage och det finns väldigt olika TS på ensilage. Hur blött eller torrt man vill ge är oftast en smaksak, men det finns även lite saker att beakta rent faktamässigt.

Tvärtemot vad många tror håller sig en öppnad bal med blött ensilage bättre än en torr bal.

Blöta balar riskerar dock att frysa på vintern och det blir svårt att fodra med/svårt för hästarna att äta från balen (beroende på om man fodrar för hand eller fri tillgång direkt från balen i hagen). De är även tyngre att hantera.

När du jämför priser får du räkna per kg TS, inte per kg foder - eftersom ju blötare ett ensilage är, desto mer vatten innehåller det per kg foder och du ska ju inte behöva betala för vatten. ;)

Mycket beroende på vallen och bondens kunskap - MEN! Det är inte ovanligt att ensilage har bättre näringsvärden än hö, eftersom man inte låter det torka i solen lika länge plus att den lufttäta lagringen behåller en hel del ämnen som försvinner med lagringen av hö.

Det där tänket har jag aldrig riktigt förstått - man ska inte betala för vatten. Det är ju vad man får göra om man vill ha just det partiet. Värdena och hygienen kan ju vara milsvitt mycket bättre än ett billigare (per kg/ts).

Tycker det är bättre att säga att man ska räkna på de partier man har möjlighet att köpa, och se vilket som ger bäst foderstat och ekonomi. Man måste ju ge mer i kg foder för att komma upp i rätt ts/dygn till hästen, men det kanske kan vara värt att betala mer för vatten, om det är ett bättre foder totalt sett.

Värden har så lite med lagring att göra (och lagringen påverkar aldrig smrp/mj utan endast vitaminer) så det är försumbart (vi talar då om fräscht foder som inte möglat). Att silage ofta ligger högre i värden har med att göra att man inte behöver vara så känslig vid skörden, eftersom silaget inte behöver så många dagar att torka. Hö kan få vänta lite för länge på rot, för att vädret ska hålla sig den tidsrymden som behövs för att få in det torrt.

Vällagrat grovfoder tappar inga värden över säsongen (och sällan vid överlagring heller).

Senast ändrad:

Det finns faktiskt inget som heter hösilage, det är en uppfinning för att kunna sälja paketensilage till en ny, trendkänsligare marknad: hästägare. Det finns hö (82 % ts och över) och så finns det ensilage. Och hästägare tycker om att kalla det torra ensilaget för hösilage, för att på ett tydligt sätt ange att man minsann inte snålar till sin häst och köper "billigt" kofoder.

detta används inte bara av häst ägare! och det e en stor skillnad på ensilage och hösilage. detta första e att ensilage inte ligger utan man tar det samma dag som man slår grässet. hösilage låter man ligga i någon/några dag/dager så det torkar lite. detta med för då att ta-halten för dom båda skilljer på sig. samt näringsvärdet. för varje dag gräset år ligga sunker näringsvärdet i det.

Ensilage innehåller ca 40% - 55% ts, och hösilage ca 55%-65%.

elsilage tar man direkt men det gör man inte med hösilage. hösilage ligger ett par dagar först. det e stor skillnad på dom två!

Det där tänket har jag aldrig riktigt förstått - man ska inte betala för vatten. Det är ju vad man får göra om man vill ha just det partiet. Värdena och hygienen kan ju vara milsvitt mycket bättre än ett billigare (per kg/ts).

Ja, men det har jag väl ändå aldrig skrivit något om? :confused: Det är klart att man inte ska välja bort blött foder om det är det som är bäst i näring osv? Vart fick du det ifrån att det var så jag menade? Du missförstod nog. Men, i händelse av att jag var luddig så omformulerar jag mig då: i jämförbara partier så får man räkna pris per kg ts inte per kg foder. Och för att förtydliga ytterligare så kan det ju vara en idé att be bonden om att få värdena per kg ts och inte per kg foder! :)

Tycker det är bättre att säga att man ska räkna på de partier man har möjlighet att köpa, och se vilket som ger bäst foderstat och ekonomi. Man måste ju ge mer i kg foder för att komma upp i rätt ts/dygn till hästen, men det kanske kan vara värt att betala mer för vatten, om det är ett bättre foder totalt sett.

Återigen vill jag bara påpeka att jag aldrig skrev att man ska välja bort det bästa fodret på grund av att det är blötare. Jag antog att folk förstod att jag menade jämförbara partier. Skulle kommit ihåg att detta är Bukefalos där minsta lilla kan missförstås och då ska det omedelbart anmärkas på. :angel:

Värden har så lite med lagring att göra (och lagringen påverkar aldrig smrp/mj utan endast vitaminer) så det är försumbart (vi talar då om fräscht foder som inte möglat). Att silage ofta ligger högre i värden har med att göra att man inte behöver vara så känslig vid skörden, eftersom silaget inte behöver så många dagar att torka. Hö kan få vänta lite för länge på rot, för att vädret ska hålla sig den tidsrymden som behövs för att få in det torrt.

Vällagrat grovfoder tappar inga värden över säsongen (och sällan vid överlagring heller).

Återigen har jag inte skrivit något om att det är smrp/mj som påverkas - vart fick du det ifrån? Och att det ligger högre i värden tack vare att man tar det tidigare från fältet var ju PRECIS det jag skrev, men att jag lade till att den lufttäta lagringen hjälper till att sen behålla de bättre värdena? :confused: OK för att hö som lagras väl inte ska tappa värden, men vi fick iaf lära oss på foderkursen på utbildningen jag gick att det var/kunde vara en bidragande faktor till att silage höll värden bättre. :)

För övrigt började jag ju även med att skriva att det beror mkt på bonden också. En del kan få in väldigt fint hö, men misslyckas med ensilage och tvärtom. ;)

Nu såg jag vart det blev tokigt (och därmed förstår jag förvirringen) i mitt ursprungsinlägg! :idea:

Mycket beroende på vallen och bondens kunskap - MEN! Det är inte ovanligt att ensilage har bättre näringsvärden än hö, eftersom man inte låter det torka i solen lika länge plus att den lufttäta lagringen behåller en hel del ämnen som försvinner med lagringen av hö.

Hade nog inte varit så förvirrande om jag hade skrivit så här istället:

Mycket beroende på vallen och bondens kunskap - MEN! Det är inte ovanligt att ensilage har bättre värden än hö eftersom man inte inte låter det torka i solen lika länge, man tar det oftast tidigare samt har lufttät lagring. Dessutom får man oftast in "hela" gräset, alltså tappar färre blad osv än vad man gör vid hantering för att få in hö.

Det var SÅ jag menade! Och det står jag fast vid för så har jag fått lära mig (nyligen) av diverse experter och kurslitteraturen. :)

när man ensilerar till kor vill man ha så bra värden det bara går. då de måste äta mycket och energirikt mat. att ger kor ett ensilage med dåliga värden blir dyrt då man måste ge dom mer kraftfoder.

det e inte alla som tillsätter syror vid ensilering. smat e man mycket någran när dette görs så korna måste ha det bästa fodret som går att få tag på (mycket känsliga och blir jätte lätt dåliga)

att det ska vara misskötsen att ge elsilage till en stor häst tycker jag e ett dumt påsående då man ger det till högpruducerande kor (mjölkar ca 40-50l dagligen)! dett e som om att springa ett maraton dagligen! klarar dessa djur på det gör hästar det oxå.

samt fins det bara: ensilage, hösilage och hö. allså inte koensilage

Detta här inlägget var väl knappast till mig!? :confused: Kan inte se att ja t.ex. påstått att det är dumt, inte någon annan heller att ge samma ensilgage till hästar som till kor.

Våra hästar har ätit samma ensilage som vi ger våra mjölkkor och det utan problem. MEN har man en väldigt lättfödd häst så kan man hamna i den sitsen att hästen får så liten giva att den får för lite strå och tuggtid, man ska ha ett grovfoder som är anpassat till respektive individ. Vi ger t.ex. inte samma ensilage till våra mjölkande kor som till våra sinkor iom. att de har olika behov!

Samt att, som jag tidigare skrev så är inte t.ex. myrsyra så vanligt vid ensilering, finns andra preparat.

Kicki :laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
646
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
732
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka